loading...
آموزش سئو
آی تی من بازدید : 22 شنبه 20 دی 1399 نظرات (0)

یادم هست 3- 4 سال پیش که می‌خواستم تخصص SEO را یاد بگیرم، همیشه از چیزی به اسم سئو تکنیکال ترس داشتم. راستش را بخواهید آن روزها فکر می‌کردم برای یادگیری تکنیکال سئو نیاز به یادگیری برنامه نویسی دارم و همینطور تصور می‌کردم مسیر آموزش آن خیلی طولانی و سخت است.

اما بعد از مدتی که به مرور وارد دنیای بهینه‌سازی سایت شدم، فهمیدم اصلاً سئو تکنیکال آن چیزی که تصور می‌کردم نیست و الکی برای خودم بزرگش کرده بودم. با توجه به اینکه می‌دانم این تصورات اشتباه گذشته من را خیلی از افراد دیگر از جمله شما دوستان هم دارید، می‌خواهم به کمک این مقاله تمامی آن‌ها را از ذهنتان پاک کنم. در این مقاله به ساده‌ترین شکل ممکن با سئو technical آشنا می‌شوید و جزء به جزئش را یاد می‌گیرید.
سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی اشاره دارد. برخلاف سئو خارجی یا سئو داخلی، بیشتر کارهایی که در سئو تکنیکال می‌کنیم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فنی وب‌سایت، ربات‌ها، کدهای برنامه نویسی و... هستند.

هدف اصلی اجرای سئو تکنیکال در وب سایت، آماده کردن سایتی است که در مرحله اول برای ربات‌های موتور جستجو به راحتی قابل درک و بررسی باشد و در مرحله دوم سایتی که ساختار صحیحی داشته و کاربر از بودن در آن و کار کردن با بخش‌های مختلفش، لذت ببرد!

چرا سئو تکنیکال؟

راستش را بخواهید فکر می‌کنم سئو تکنیکال نسبت به چندین سال قبل در ذهن مخاطبان جایگاه و اهمیت کمتری دارد. چرا؟ چون امروز سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس به صورت خودکار نیمی (یا شاید بیشتر) از سئو تکنیکال را در سایت پیاده می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود وبمستران تصور کنند این موضوع واقعاً قابل اهمیت نیست.

سئو تکنیکال جزو اولین قدم‌هایی است که هر سئوکار باید برای بهینه کردن وب‌سایت بردارد. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع بشوید یک مثال از تجربه 2 سال پیشم را برایتان بازگو می‌کنم:

2 سال پیش یکی از دوستانم تصمیم گرفت فروشگاه فیزیکی‌اش را جمع کند و وارد دنیای کسب‌و‌کار آنلاین شود. بعد از راه‌اندازی سایت و انجام اقدامات اولیه، به کمک یک نویسنده شروع کرد به تولید محتوا و انصافاً هم محتواهای جذاب و خوبی در وب‌سایتش بارگذاری می‌کرد. حدود 3 ماه که از این موضوع گذشته بود یک روز با من تماس گرفت و خواست وب سایتشان را بررسی کرده و دلیل اینکه در نتایج گوگل دیده نمی‌شود را پیدا کنم.

راستش نیاز به بررسی زیادی نبود! بعد از یک نگاه 5 دقیقه‌ای گفتم در تمام این چند ماه وب‌سایت شما از دید ربات‌های موتور جستجو مخفی بوده! در اصل در تمامی این مدت، گوگل وب‌سایت این بنده خدا را نمی‌دید و به هیچ کدام از محتواهایی که نوشته بود رتبه نمی‌داد.

این موضوع به دلیل وجود یک تکه کد یک خطی در میان کدهای سایت بود؛ در اصل این تکه کد، بخشی از همین سئو تکنیکال است. همین داستان کوتاه به خوبی نشان می‌دهد که چقدر این نوع SEO می‌تواند روی موفقیت یا حتی شکست وب سایت شما تأثیرگذار باشد.

آموزش سئو تکنیکال

خب به بخش اصلی مقاله برویم و ببینیم که این سئو تکنیکال را چطور باید یاد بگیریم؟ اصلا از چند بخش تشکیل شده و چطور می‌توانیم آن را در وب سایت خودمان پیاده‌سازی کنیم؟ تمام سعیم را می‌کنم که در ادامه مقاله همه چیز را به ساده‌ترین شکل ممکن برایتان توضیح بدهم :) خب، به سراغ اولین فاکتور برویم.
1. سرعت سایت

سرعت سایت

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که گوگل وقتی قرار است یک صفحه از وب سایتتان را به نتایج اول بیاورد، به عنوان یک فاکتور مهم سرعت آن را نسبت به سرعت صفحات رقبا بررسی می‌کند. این یعنی ممکن است سرعت لود پایین وب سایت شما؛ باعث شود محتوای جذاب و مفیدتان در مقابل دید کاربران قرار نگرفته و به قول خودمان «به پول تبدیل نشود!»

اما چرا سرعت؟ خب راستش گوگل به کاربران اهمیت زیادی می‌دهد و در ادامه هم کاربران از منتظر ماندن پای صفحات موبایل یا رایانه برای باز شدن صفحه سایت شما خوششان نمی‌آید. یادم هست در گذشته ما ایرانی‌ها حتی حاضر بودیم برای خواندن یک مقاله 300 کلمه‌ای در سایتی مثل ترفندستان، چند دقیقه به صفحه سفید رایانه در کافی نت نگاه کنیم و منتظر بمانیم؛ اما امروز حتی 10 ثانیه منتظر ماندن آزارمان می‌دهد.

اگر بخواهم کمی با آمار و اعداد صحبت کنم؛ باید زمان باز شدن هر صفحه از وب سایت شما چیزی بین 2 تا 7 ثانیه باشد. بنابراین به عنوان قدم اول از سئو تکنیکال باید شروع کنید به بهینه کردن سرعت وب سایتتان. چطور؟ یا با کمک آموزش‌های سطح وب یا یک برنامه نویس حرفه‌ای و خبره. پیشنهاد می‌کنم مقاله آموزش افزایش سرعت سایت در وبلاگ نوین را هم برای آشنایی بهتر مطالعه کنید.
2. ساختار بهینه شده برای ربات‌ها

ساختار بهینه برای ربات های سئو تکنیکال

گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر برای مشاهده صفحات وب‌سایت شما، از یک‌سری ربات کمک می‌گیرند که به اسم‌هایی مثل کراولر (crawler) یا خزنده، عنکبوت و... شناخته می‌شوند. نکته مهم اینجاست که این خزنده‌ها خیلی توانایی بالایی در بررسی صفحات وب‌سایت ندارند. یعنی اینطور نیست که امروز یک مقاله بنویسید، آن را به امید خدا ول کنید و منتظر باشید که خزنده‌ها صفحه‌تان را پیدا کنند.
بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!حتما بخوانید: بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!

در اصل شما باید برای دیده شدن سایت و صفحات آن، به ربات‌ها کمک کنید. چطور؟ یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن در سایت است.

خزنده‌ها اصولاً برای پیدا کردن صفحات جدید، از لینک‌ها کمک می‌گیرند. یعنی اگر من اینجا به صفحه آموزش سئو در آکادمی نوین لینک بدهم، علاوه بر اینکه آن صفحه را به شمای کاربر معرفی کرده‌ام، راهی هم ساخته‌ام تا ربات‌ها به آن صفحه دسترسی پیدا کرده و ایندکسش کنند. (منظور از ایندکس ذخیره صفحه در دیتابیس گوگل و نمایش در نتایج است).

با توجه به همین مثال، وب سایت شما باید به طور استاندارد دارای لینک‌های داخلی باشد. اگر بخواهم به صورت خلاصه بگویم، باید برای همه صفحات وب‌سایتتان لینک داخلی وجود داشته باشد؛ در غیر اینصورت ممکن است خزنده‌ها به صورت ناقص سایت را خزش کنند.
3. فایل robot.txt

تا جایی که من می‌دانم ربات‌ها موجودات زبان نفهمی هستند و به راحتی نمی‌شود حالیشان کرد که ربات عزیز این صفحه را ایندکس نکن!

اما خب با بعضی زبان‌های برنامه نویسی می‌شود با آن‌ها صحبت کرد. فایل متنی robot.txt که در هاست وب‌سایت شما بارگذاری می‌شود، حاوی یک سری دستور برنامه نویسی است که با ربات‌های موتور جستجو ارتباط برقرار می‌کند. اما چرا؟

در اصل این فایل به شما کمک می‌کند نسبت به رفتار خزنده‌ها در مورد وب‌سایتتان، کمی کنترل داشته باشید. مثلاً می‌توانید به کمک فایل robot از آن‌ها درخواست کنید که صفحاتی مثل صفحه پرداخت و... سایتتان را ایندکس نکنند.

مثالی که از دوستم زدم را یادتان هست؟ دقیقاً مشکل اینجا بود که در حالت پیش فرض سایت‌های وردپرسی یک خط کد در داخل فایل روبوت می‌گذارند تا ربات‌ها نتوانند سایت ناقص را بررسی کنند و این وظیفه طراح سایت است که بعد از کامل شدن پروژه، این کد را از آن حذف کند. البته حذف کردن یا قرار دادنش هم کار سختی نیست؛ کافی است به بخش تنظیمات وردپرس بروید، سراغ گزینه خواندن رفته و تیک گزینه‌ای که در پایین می‌بینید را حذف کنید:

ایندکس کردن محتوا

اما در مورد خود فایل robot.txt به صورت پیش‌فرض وردپرس این فایل را برای وب‌سایت شما می‌سازد. اما پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر سراغ مقاله آن در وبلاگ نوین بروید و اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.
4. صفحات 404 و لینک‌های شکسته

404 error in technical seoاگر همین حالا دچار یک خوددرگیری مزمن بشوم و تصمیم بگیرم مقاله آموزش سئو تکنیکال که در حال خواندنش هستید را حذف کنم؛ زمانی که بخواهید بار دیگر به آن وارد شوید، با یک صفحه 404 روبرو خواهید شد. در اصل صفحات 404 صفحاتی هستند که محتوای آن به طور کامل حذف شده‌ است.

در ادامه هر لینکی که از وب‌سایت شما به صفحات 404 سایت خودتان (یا دیگران) داده شود؛ یک لینک شکسته است. خب؟ در اصل تمامی این مقدمه‌چینی‌ها برای این بود که بگویم ربات‌های گوگل از این صفحات 404 متنفرند و وجودشان در سایت شما باعث کاهش قدرت سئو تکنیکالتان می‌شود.

راهکار چیست؟ راهکار استفاده از ریدایرکت 301 است. به کمک این ریدایرکت شما می‌توانید ربات‌ها و کاربرانی که وارد این صفحات حذف شده می‌شوند را به صفحات مرتبط (اغلب صفحه اصلی سایت) هدایت کنید

آی تی من بازدید : 19 جمعه 19 دی 1399 نظرات (0)

فرض کنید به جاده زده‌اید و به سمت شمال می‌روید. شنیده‌اید که چند جای دیدنی و طبیعت بکر وجود دارد که زیبایی‌اش خیره کننده‌ است و دلتان هوس کرده از این چندجا حتماً دیدن کنید. آدرسش را بلد نیستید، فقط می‌دانید هر کدام در پیچ و خم جاده‌های فرعی قرار دارند و راه سختی در پیش دارید. فقط یک نقشه می‌تواند به شما کمک کند که حداقل در جنگل گم نشوید.

حالا ربات‌های گوگل بیچاره که وارد سایت شما می‌شوند چگونه بین صفحات متعدد بچرخند و ایندکس کنند؟ از کجا به کجا بروند؟ چگونه صفحات را ارزش‌گذاری کنند؟

جواب این سوالات دو کلمه است ولی دو کلمه سرنوشت ساز: سایت مپ!

سرنوشت ساز است چون برای این که صفحات شما رتبه بگیرد اول باید از زیر دست ربات‌های گوگل رد شود، بنابراین داشتن سایت مپ بخش مهمی از روند بهینه سازی سایت شما محسوب می‌شود.

پس آماده باشید که قرار است تمام پستی و بلندی‌های مبحث سایت مپ را بدانیم!
سایت مپ چیست؟

سایت مپ در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا خزنده‌های گوگل بتوانند به راحتی این محتواها را ببینند و ایندکس کنند. همچنین سایت مپ به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر است.

در مقابل این نوع Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران مورد استفاده قرار میگیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند.

موتورهای جستجو از نقشه سایت XML (همان نوع اول) استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحاتِ سایت در سایت مپ، ایندکس شدن سایت را تضمین می‌کند.

این موضوع به این معنی است که اگر نقشه سایتی از کدهای XML خوب استفاده کند، آدرس‌های معتبر و مرتبی را برای کراولرها فراهم کند و سایر نیازمندی‌های موتورهای جستجوگر را برآورده سازد، URL‌های موجود در آن در Crawl‌های بعدی مورد توجه قرار خواهند گرفت. همین امر شانس دیده شدن صفحات مختلف در موتورهای جستجوگر را افزایش می‌دهد.

به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟
ما به شما کمک می‌کنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
تبلیغات گوگل ادز021-41897070داخلی 2

آیا شما به یک sitemap نیاز دارید؟

اگرچه سایت مپ در هر شرایطی برای وبسایت مفید خواهد بود، اما در شرایط زیر بسیار موثر و کارساز است:

     سایت جدید با صفحات جدیدی دارید که هنوز به خوبی به آن‌ها لینک داده نشده است (لینک داخلی و خارجی). می‌دانید که ربات‌های گوگل و سایر crawlهای سطح وب، لینک‌ها را دنبال می‌کنند و از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌روند؛ بنابراین اگر سایت شما لینکی نداشته باشد ممکن است صفحات شما را پیدا نکنند.
    سایت شما واقعاً بزرگ است و ممکن است خزنده‌های Google از خزیدن در برخی از صفحات به روز شده شما غافل شوند.
    در سایتتان از URL‌های داینامیک برای محتوای خود استفاده می‌کنید.
     محتوای آرشیو شدۀ سایتتان به خوبی به صفحات فعال، لینک نشده‌اند.
    اگر تشخیص و شناسایی صفحات سایتتان بسیار دشوار است یا دارای محتوای غیر متنی سنگین، مانند فلش هستند.

می توان گفت سایت مپ‌ها، در واقع ابزاری برای خوراک دادن و شناساندن سایت به موتورهای جستجوگر هستند.
ساختار نقشه سایت XML

همه موتورهای جستجوی مهم از پروتکل های XML رسمی که در سایت Sitemaps.org تعریف شده است، استفاده می‌کنند. یک نمونه کد XML که در سایت مپ مورد استفاده قرار می‌گیرد را در ادامه مشاهده می‌کنید:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2020-04-30</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>1.0</priority>
</url>
<url>
<loc>http://www.example.com/about-us.html</loc>
<changefreq>yearly</changefreq>
<priority>0.4</priority>
</url>
</urlset>

کدهای XML سایت مپ شامل تگ‌های اختیاری و الزامی هستند. کدهای XML معتبر با تگ‌های شروع (بازشونده) “<?xml> “  آغاز می‌شوند که یک تگ الزامی است. سپس این تگ با تگ دیگری همچون “<urlset>” دنبال می‌شود که حاوی حداقل یک صفت Xmlns است که ساختار کلی XML را تعریف می‌کند.

هر آدرسی که در سایت مپ قرار می‌گیرد باید دارای دو تگ <url> و یک تگ <loc> باشد. بقیه تگ‌ها اختیاری هستند.

در جدول زیر تگ‌هایی که در نقشه سایت XML مورد استفاده قرار می‌گیرد را برایتان سرجمع کردیم.
تگ‌ها     وضعیت     توضیحات
<?xml>     الزامی     تگ آغازین فایل نیازمند دو مورد زیر است:

    version=”1.0″
    encoding=”UTF-8″

<urlset>     الزامی     این تگ تنها یکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ نقشه سایت با این برچسب شروع می‌شود و در انتهای نقشه بسته می‌شود.

    xmlns=” http://www.sitemaps.org/ schemas/ sitemap/ 0.9″
    تصاویر:
    xmlns:image= http://www.google.com /schemas/ sitemap-image/1.1
    ویدئو:
    xmlns:video=” http://www.google.com /schemas/ sitemap-video/1.1″
    موبایل:
    xmlns:mobile=” http://www.google.com /schemas/ sitemap-mobile/1.0″
    جستجوی کد:
    xmlns:codesearch=” http://www.google.com /codesearch/ schemas/ sitemap/ 1.0″
    اخبار:
    xmlns:news=” http://www.google.com /schemas /sitemap-news/ 0.9″

<url>     الزامی     تگ والِد برای هر کدام از آدرس‌ها استفاده می‌شود. بقیه تگ‌ها در داخل این تگ قرار می‌گیرد.
<loc>     الزامی     در این تگ آدرس دقیق صفحات سایت قرار می‌گیرد. از آدرس کامل که حاوی پروتکل است استفاده کنید و این آدرس نباید از 2048 کاراکتر بیشتر باشد.
<lastmod>     اختیاری     تاریخ آخرین به روزرسانی صفحه مورد نظر است که به شکل YYYY-MM-DD نوشته می‌شود.
<changefreq>     اختیاری     این تگ مشخص می‌کند که هر چند وقت یکبار این صفحه تغییر می‌کند. این مقدار یکسری اطلاعات کلی را برای موتورهای جستجو فراهم می‌کند که ممکن است با تعداد دفعات بررسی خزنده‌های گوگل ارتباط نداشته باشد.

مقادیر معتبر شامل موارد زیر است:

    همیشه (هر زمانی که صفحه در دسترس باشد تغییر می کند.)
    ساعتی
    روزانه
    هفتگی
    ماهانه
    سالانه
    هرگز

<priority>     اختیاری     میزان اولویت و اهمیت یک صفحه، نسبت به سایر صفحات سایت است. مقادیر معتبر محدوده 0 تا 1 را شامل می‌شود که مقدار پیش فرض 0.5 است.
فرمت فایل نقشه سایت و انواع آن

موتورهای جستجوی گوگل و بینگ، فرمت XML را برای نقشه سایت به عنوان یک پروتکل پذیرفته‌اند. با این حال، آنها Feed نقشه سایت را که از پروتکل های RSS 2.0، Atom 1.0 و فایل های متنی ASCII استفاده می‌کنند را نیز می‌پذیرند. سایت مپ را می‌توان به شکل XML نیز مورد استفاده قرار داد یا در صورتی که حجم بالایی دارد با استفاده از ابزار Gzip، فشرده‌سازی کرد.

علاوه بر استانداردهای نقشه سایت برای محتوای وب، گوگل از فرمت‌های خاصی برای سایت مپ پشتیبانی می‌کند که برای رسانه‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد شامل نقشه‌هایی برای فایل‌های ویدئویی، تصاویر، محتوای موبایلی، کد منبع نرم افزار و محتوای خبری هستند. بعد از اینکه فرمت مناسب نقشه سایت در فضای نام اعلام شد، می‌توان تمامی محتواهای اضافی دیگر را به آن افزود.
مدیریت ریسک چیست و چرا در هر پروژه به آن نیاز داریم؟حتما بخوانید: مدیریت ریسک چیست و چرا در هر پروژه به آن نیاز داریم؟
نکات مهم درباره فرمت فایل سایت مپ

1. موتور جستجوی بینگ (Bing) از فرمت‌هایی که توسط گوگل پشتیبانی می شود حمایت نمی‌کند، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده است هر چیزی که پشتیبانی نشود، نادیده گرفته خواهد شد. بنابراین وبمسترها می‌‌توانند از این موارد در سایت مپ خود به راحتی استفاده کنند.

گوگل توصیه می‌کند که نقشه سایتِ حاویِ محتوایِ خبری را به عنوان یک فایل جداگانه در نظر بگیرید زیرا این نوع سایت مپ بیشتر از سایر فایل‌ها خزیده می‌شوند.

موتورهای جستجوی گوگل و بینگ از فایل های Media RSS به عنوان جایگزینی برای تشخیص توضیحات متای فایل های ویدئویی استفاده می کنند. از آنجایی که بینگ نیز از این نوع فایل پشتیبانی می‌کند، توسعۀ Feed ویدئویی mRSS راهکاری هوشمندانه خواهد بود که از هدر رفتن وقت‌تان جلوگیری می‌کند.
محدودیت های موجود در فایل سایت مپ

بهتر است بدانید در فایل نقشه سایت، قوانین و محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. این محدودیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

    فضای نام یا namespace

نقشه سایت حتماً باید namespace داشته باشد و فضای نام پیش فرض را به خوبی مشخص کند: xmlns=http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9

    محدودیت در اندازه

فایل نقشه سایت نباید بیشتر از 50000 آدرس در خود داشته باشد.  اندازه این فایل هم نباید بیشتر از 50 مگابایت باشد. اگر بیشتر از 5000 آدرس داشتید، از فایل ایندکس نقشه سایت استفاده کنید که در بخش بعد توضیح داده می‌شود.

    نیازمندیهای متنی

فایل نقشه سایت باید به صورت UTF-8 باشد و از کاراکترهای entity-escaped در URL استفاده شود (به عنوان مثال جایگزین کردن کاراکتر “&” با کاراکتر “&amp;” در آدرس‌های داینامیک).

    آدرس‌هایی با فرم یکسان

همه آدرس‌هایی که در نقشه سایت نوشته می‌شوند باید از قواعد یکسانی پیروی کنند. این موضوع به این معناست آدرس هایی که با WWW آغاز می‌شوند را نمی‌توان با آدرس‌های بدون پیشوند WWW ترکیب کرد. همچنین آدرس‌هایی که دارای شناسه جلسه (session ID) هستند را نیز در این فایل قرار ندهید.

    موقعیت

فایل نقشه سایتی که در دایرکتوری ذخیره شده است، تنها می‌تواند آدرس‌هایی را نشان دهد که در آن دایرکتوری یا زیر دایرکتوری‌های آن ذخیره شده‌اند. آدرس‌های موجود در دایرکتوری‌های موازی، دایرکتوری‌های والد، Subdomain های مختلف یا آن‌هایی که از پروتکل متفاوت استفاده می‌کنند مرجع‌های معتبری نیستند. ذخیره کردن نقشه سایت در دایرکتوری ریشه می‌تواند از به وجود آمدن مرجع نامعتبر جلوگیری کند.

    لینک‌های سالم

به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت تان نباید بیش از 1% خطای لینک داشته باشد. در غیر اینصورت کل نقشه دور انداخته می‌شود. خطای لینک، هر نوع کد پاسخ HTTP است که شامل تغییر مسیر 404 برای لینک های شکسته و ریدایرکت 301 و 302 برای لینک‌های تغییر مسیر یافته است. این موضوع برای بینگ نیز یک قانونِ شناخته شده است. استفاده از لینک‌های صحیح در قوانین سئو برای تمامی موتورهای جستجو الزامی است. شما می‌توانید کد پاسخ HTTP برای هر URL را با استفاده از ابزار Header Checker بررسی کنید. برای آدرس‌های متعدد در یک سایت، می توان از ابزارهایی همچون Find Broken Link و Find Broken Links, Redirects & Google Sitemap Generator Free Tool استفاده کرد.

آی تی من بازدید : 19 پنجشنبه 18 دی 1399 نظرات (0)

قبل از اینکه این مقاله را شروع کنیم و وارد بحث جذاب سئوی خارجی شویم، سریع یک نکته را مرور کنیم:

هدف گوگل، رساندن کاربران به بهترین و مرتبط‌ترین نتایج است.

حالا سوال این است که گوگل از کجا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را شناسایی و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند؟! گوگل

مسلماً فاکتورهای زیادی در این فرایند دخیل هستند؛ بخشی از این فاکتورها مربوط به داخل سایت می‌شوند و کمک می‌کنند که گوگل محتوای شما را پیدا کند و موضوع را بفهمد. بخش دیگر اما در خارج از سایت شما اتفاق می‌افتد. گوگل درست مثل یک انسان، شروع به تحقیق درباره شما می‌کند. در این تحقیقات گوگل به به‌دنبال این است که ببیند چقدر در بین مردم اعتبار و اجر و قرب دارید.

در مقالۀ امروز، ما می‌خواهیم درباره همان بخش دوم (سئوی خارجی) صحبت کنیم و ببینیم که برای اول شدن، چه تکنیک‌هایی را باید در سئوی خارجی به کار ببریم.

اگر یادتان باشد، قبلاً، هم درباره اینکه سئو به چه معنی است صحبت کردیم و هم در مقاله‌های دیگر نوین، به‌طور مفصل راجع‌به سئوی داخلی سایت (On-Page Seo) گفتیم؛ اما یک بار دیگر، خیلی کوتاه مرور می‌کنیم. (اگر با سئو و سئوی On-Page سایت آشنایی دارید، کادر زیر را نخوانید.)

ساده‌ترین تعریف سئو این است:

«بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو»

یعنی کاری کنیم که سایت ما برای اینکه گوگل آن را راحت پیدا کند، راحت بخواند و راحت رتبه‌بندی کند، آماده باشد.

کارشناسان SEO، خودِ این بهینه‌سازی را به دو بخش تقسیم کرده‌اند: بهینه‌سازی داخلی (On-page SEO) و بهینه‌سازی خارجی (Off-Page SEO).

بهینه‌سازی یا همان سئوی داخلی سایت، عبارت است از تمام کارهایی که در داخل سایت خودمان انجام می‌دهیم، تا تمام صفحات و محتواهای سایت، برای موتور جستجو بهینه باشند.

اما سئوی خارجی ...؟

در ادامه می‌فهمیم.

سئوی خارجی سایت (Off-Page SEO) چیست؟

به تمام تکنیک‌هایی که خارج از سایت خودمان، برای بهبود رتبه در نتایج جستجو انجام می‌دهیم، سئوی خارجی سایت گفته می‌شود.

منظور از خارج از سایت خودمان کجاست؟
چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟حتما بخوانید: چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟

سایت‌های دیگر، شبکه‌های اجتماعی و حتی جستجوی نام برندمان در گوگل، از جمله سیگنال‌های خارجی هستند که روی رتبه‌بندی نتایج تأثیر گذارند.
سئوی خارجی و سئوی داخلی در یک نگاه

برای اینکه تفاوت سئوی داخل سایت و بیرون از سایت را متوجه شوید به تصویر زیر نگاه کنید.

سئوی داخلی و سئوی خارجی در یک نگاههمانطور که پیداست، بخش اعظم تمرکز سئوی خارجی روی این است که نشان دهد بقیه (چه در سایت‌ها دیگر و چه در شبکه‌های اجتماعی)، اعتبار سایت شما یا محتوای شما را تأیید کرده‌اند.

گوگل این تائید را از طریق لینک‌هایی که به سایت شما داده شده، بحث‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی راجع‌به شما به راه افتاده و حتی تعداد دفعاتی که کاربران نام برند شما را جستجو کرده‌اند، متوجه می‌شود.

در ادامه راجع‌به تکنیک‌های سئوی خارجی مفصل صبحت خواهیم کرد. قبل از آن، بیایید به یک سوال ساده جواب دهیم.
چرا سئوی خارجی اهمیت خیلی زیادی دارد؟

در رتبه‌بندی نتایج گوگل، حدود 200 فاکتور مهم دخیل هستند؛ یعنی گوگل طبق این 200 فاکتور، تصمیم می‌گیرد که کدام سایت رتبه اول را بگیرد یا کدام یکی به صفحه دوم برود. [این فاکتورها را می‌توانید در مقاله 200 فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت‌ها (آپدیت سال 2020) بخوانید.]

نکته اینجاست که حدود 50% درصد از این فاکتورها، مربوط به سئوی خارجی هستند.

از طرف دیگر، گوگل توجه ویژه‌ای به تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) سایت‌ها دارد. این موضوع را می‌شود از کتابچه‌ای که گوگل برای ارزیاب‌های خود منتشر کرده است، فهمید. گوگل در این کتابچه، صراحتاً به ارزیاب‌های خود اعلام کرده است که به E-A-T (مخفف تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) سایت منتشرکنندۀ محتوا، نویسنده آن مطلب و حتی شهرت و آوازۀ آن برند دقت کنند. (اگر این کتابچه که گوگل خودش درباره موتور جستجو منتشر کرده برایتان جالب است، منتظر سورپرایزی که در پایان این مقاله برایتان داریم، باشید.)

کمی بالاتر هم اشاره کردم؛ یکی از راه‌های نشان دادن اعتبار و جلب اعتماد، انجام سئوی خارج از سایت است.

خب دیگر، برویم سراغ تکنیک‌هایی که برای سئوی خارجی سایت خود، باید یاد بگیرید.

به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟
ما به شما کمک می‌کنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
تبلیغات گوگل ادز021-41897070داخلی 2

با تکنیک‌های سئوی خارجی (Off-Page SEO) آشنا شوید

خیلی از سئوکارهای تازه‌کار، فکر می‌کنند که سئوی خارجی مساوی است با بک لینک گرفتن. یعنی اگر تمرکزمان را بگذاریم روی دریافت لینک از هزاران سایت مختلف، گوگل ما را به رتبۀ اول نتایج خود خواهد رساند.

این تصور اشتباهی است! سئوی خارجی وب‌سایت، علاوه‌بر لینک سازی شامل بخش‌های دیگری هم هست.

اگر بخواهیم تک به تک کارهایی که می‌توانید برای سئوی خارجی انجام دهید را نام ببریم، احتمال اینکه مقاله نامفهوم و سردرگم‌کننده شود زیاد است؛ برای همین ما تمام تکنیک‌ها را در 3 بخش تقسیم می‌کنیم، سپس هر بخش را باز کرده، سعی می‌کنیم مفهوم را برایتان جا بیندازیم و بعد شما را برای مطالعۀ بیشتر راهنمایی می‌کنیم. (اینطوری بهتر نیست؟)

ابن 3 دسته عبارت‌انداز:

    بک‌لینک‌سازی
    اینفلوئنسر مارکتینگ
    فعالیت مفید و موثر در شبکه‌های اجتماعی

در ادامه هر کدام از این بخش‌ها را جداگانه بررسی می‌کنیم.
1- نقش پررنگ بک لینک ها در سئوی خارجی سایت

همانطور که می‌دانید، بک‌لینک‌های یک سایت، جزو مهم‌ترین فاکتورهای سئو هستند؛ اما یک نکته را هرگز فراموش نکنید:
دیجیتال مارکتینگ دقیقاً چیست؟حتما بخوانید: دیجیتال مارکتینگ دقیقاً چیست؟

«کیفیت لینک‌های خارجی که دریافت می‌کنیم، مهمتر از کمیت آن است»

به عبارت دیگر، اگر شما بتوانید 10 لینک با کیفیت دریافت کنید، خیلی بهتر از این است که 1000 لینک با کیفیت متوسط داشته باشید! شاید بپرسید:
لینک‌های باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارند؟

اعتبار صفحه‌ای که به شما لینک می‌دهد (Page Authority)، اعتبار سایتی که به شما لینک می‌دهد (Domain Authority) و محتوای مرتبط سایت (Relevance Content)،3 فاکتوری هستند که گوگل برای ارزیابی کیفیت بک‌لینک، آن‌ها را چک می‌کند.

شما با نصب افزونه MOZ Bar می‌توانید PA و DA (همان اعتبار صفحه و اعتبار دامنه) صفحات را چک کنید و در صورتی که از نظر محتوایی با سایت شما ارتباط دارند، اقدام به لینک‌سازی در آن‌ها کنید.

چند نکتۀ مهم درباره لینک سازی خارجی

فرآیند لینک‌سازی باید کاملاً فکرشده و طبیعی باشد. همانطور که چند ثانیه پیش هم اشاره کردیم، گوگل به کیفیت لینک‌ها، بیشتر از تعداد آن‌ها اهمیت می‌دهد. پس بیایید ببینیم که در ساختن بک‌لینک‌های باکیفیت، به چه نکاتی باید توجه کنیم.
1) به محل قرارگیری لینک توجه کنید

گوگل، به محل قرارگیری لینک شما توجه می‌کند. لینکی که در محتوا قرار گرفته قطعاً باارزش‌تر از لینکی است که یک جایی در گوشه‌کنارهای سایت قرار دارد و اصلاً به چشم هم نمی‌آید! بهترین و سریع‌ترین روش برای اینکه لینک‌های شما در یک محتوای باکیفیت ظاهر شوند، این است که از رپورتاژ آگهی استفاده کنید.
2) انکر تکست‌ها را بازبینی کنید

انکرتکست همان متنی است که روی آن کلیک می‌کنیم و وارد یک صفحۀ جدید می‌شویم. گوگل انکرتکست را به عنوان یکی از سیگنال‌های رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد و با خواندن آن متوجه می‌شود که موضوع صفحۀ مقصد چیست و اصلاً ارتباطی با متن شما دارد یا نه. برای همین بهتر است موقع لینک‌سازی از انکرتکست‌های تکراری استفاده نکنید و روی کلمات مرتبط، بامعنی و متنوع لینک بگیرید.

در مقاله انکرتکست چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟ می‌توانید با انواع انکرتکست و فوت‌وفن بهینه‌سازی آن، به‌طور کامل آشنا شوید.
3) به کلمات و عبارات پیرامون لینک توجه کنید

به لطف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، گوگل روزبه‌روز بیشتر به زبان ما انسان‌ها نزدیک می‌شود. به خاطر همین هم مثل قدیم‌ها، دنبال یک کلمات کلیدی یا انکرتکست خاص درون متن شما نمی‌گردد. موتور جستجوی گوگل، کلمات و عبارت‌های مختلفی که از لحاظ موضوعی به انکرتکست شما ربط دارند را، از نظر فراوانی و نزدیکی به آن انکرتکست بررسی می‌کند. به این ارتباط بین لینک‌ها و کلمات نزدیک موجود در مقاله، Co-occurrence گفته می‌شود.

مثلاً تصویر زیر را ببینید.

Co-occurrence در لینک سازیدر تصویر بالا، نام برند (رنگ صورتی) انکرتسکت لینک ماست و عبارت جستجوی مرتبط (رنگ آبی)، جزو کلماتی است که در نزدیکی لینک قرار گرفته است. مثلاً اگر نام برند را نوین و عبارت نزدیک آن را بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ فرض کنیم؛ گوگل این ارتباط را درک می‌کند و متوجه می‌شود که نوین یکی از بهترین آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ است.

در نتیجه، موقع لینک‌سازی حواستان باشد که بین عباراتی که ممکن است جستجوی کاربران باشند، ارتباط ایجاد کنید؛ مخصوصاً وقتی که انکرتکست شما نام برند است.
4) به فالو و نوفالو بودن لینک توجه کنید

لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال می‌کند و وارد صفحه مقصد می‌شود.

لینک نوفالو (Nofollow): لینک‌هایی هستند که موتور جستجو آن‌ها را دنبال نمی‌کند.
۳۷ نکته برای نوشتن ایمیل‌های تبلیغاتی بهترحتما بخوانید: ۳۷ نکته برای نوشتن ایمیل‌های تبلیغاتی بهتر

خب، فکر میکنم واضح است که گوگل، امتیازی خاصی برای لینک‌های نوفالو در نظر نمی‌گیرد؛ چون آن‌ها را دنبال نمی‌کند و به بررسی صفحه مقصد نمی‌پردازد. پس اگر قرار است که برای لینک‌سازی هزینه کنید، حتماً لینک‌های Follow بگیرید.
5) کاری کنید که آدم‌ها به صورت خودجوش به شما لینک بدهند

لینک‌هایی که افراد دیگر (طرفداران، مخاطبان و همکاران شما) به صورت خودجوش به مقاله‌ها یا سایت شما می‌دهند، بهترین نوع بک لینک هستند! (نه آن لینک‌هایی که در وبلاگ‌ها یا سایت‌های فرمالیته که ساخته‌اید، خودتان به خودتان می‌دهید!)

like - by Thierry Fousseحتماً الان با خودتان فکر می‌کنید که آخر چه کسی همینطوری مفت و مجانی به سایت ما لینک می‌دهد؟

خب حق با شماست؛ هیچ‌کس!

اما ... همیشه مساله بر سر پول و مادیات نیست. گاهی می‌توانید با یک محتوای پربار و مفید، تبادل ارزش کنید؛ کاری کنید که آدم‌ها در مقاله‌هایشان از شما یاد کنند و به محتوایتان لینک بدهند.

مثلاً اگر شما بتوانید در زمان مناسب، اطلاعات دست اول یا گزارش‌های آماری ارائه کنید، سایت‌های دیگر برای استناد به این آمار، به سایت شما لینک خواهند داد. برای نمونه، اخیراً کافه بازار گزارشی از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۸ ارائه کرده و برخی سایت‌ها، آن را بررسی کرده و به کافه بازار لینک داده‌اند.

پس یادتان نرود: شما با تولید هر نوع محتوای منحصربه‌فردی (از جمله اینفوگرافیک، ویدئو، آمار، نتایج یک تحقیق، تجربیات شخصی خودتان، اطلاعات واقعاً مفید و ...) کاری می‌کنید که افراد دیگر از این اطلاعات استفاده کنند و خیلی دست‌ودل‌بازانه به شما لینک بدهند!

در ضمن، به چنین لینک‌هایی، Editorial Link گفته می‌شود. گوگل این لینک‌ها را می‌شناسد و برای آن‌ها ارزش زیادی قائل است.

آی تی من بازدید : 21 چهارشنبه 17 دی 1399 نظرات (0)

من فکر می‌کنم گوگل به نوعی خوددرگیری مزمن دچار است یا به قول خودمان ایرانی‌ها مرض دارد! آخر از طرفی به ما می‌گوید؛ مثل بچه آدم، قانونی رفتار کنید و از تکنیک های سئو کلاه سفید کمک بگیرید؛ اما اگر بخواهیم به حرفش گوش کنیم باید تا آخر عمرمان برای رسیدن به صفحه اول صبر کنیم.

از آن‌طرف اگر بخواهیم بی‌توجه به صحبت‌هایش باشیم و سراغ تکنیک ‌های سئو کلاه سیاه برویم، جوری سایتمان را جریمه می‌کند که تا نسل‌های بعدی‌مان هم جرعت فعالیت دوباره در سطح وب را نداشته باشند. اما خب مثل اینکه سئوکارهای متخصص برای این مشکل دوگانگی رفتاری گوگل یک راه حل عالی پیدا کرده‌اند: سئو کلاه خاکستری یا gray hat seo!
سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟

من کاری به تعریف سایت‌های خارجی ندارم! بعد از چند سال فعالیت در زمینه تولید محتوا و سئو سایت تعریفی که می‌توانم به بهترین شکل در مورد سئو کلاه خاکستری به شما بدهم این است:

استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که هنوز برای گوگل قابل تشخیص نیستند و الگوریتم‌های گوگل آنها را با تکنیک‌های سئو کلاه سفید اشتباه میگیرند!

حالا بگذارید این تعریف را کمی باز کنم: سئو کلاه خاکستری دقیقا بین سئو کلاه سفید و سیاه قرار گرفته. در این نوع سئو ما از تکنیک‌های عادی سئو کلاه سفید استفاده می‌کنیم؛ اما در بخش‌هایی که تکنیک‌های کلاه سفید برای جواب دادن نیاز به زمان زیادی دارند، کمی شیطنت به خرج می‌دهیم. یعنی در چنین شرایطی به سراغ تکنیک‌هایی از سئو می‌رویم که در اصل کلاه سیاه هستند اما ما با حساسیت و تکنیک‌هایی که در اجرای آنها به خرج می‌دهیم، نمی‌گذاریم گوگل متوجه تقلب کردنمان شده و جریمه‌مان کند. بگذارید به رسم عادت یک مثال بزنم:
مثالی از سئو خاکستری

یکی از فاکتورهای اصلی بهینه‌سازی سایت که در مقاله 200 فاکتور سئو هم به آن اشاره کردیم، موضوع مهم لینک‌سازی خارجی است. گوگل می‌گوید اگر شما یک وب سایت باکیفیت و معتبر باشید، مخاطبان و صاحب سایت‌های سطح وب به شما لینک می‌دهند. پس هرچه تعداد و کیفیت این لینک‌ها بیشتر باشد، شما هم رتبه بیشتری می‌گیرد.

اما خب در واقعیت شرایط کمی متفاوت است. به عنوان نمونه در ایران مخاطبان خیلی راغب به لینک دادن نیستند! یعنی به ندرت وب سایتی را پیدا می‌کنید که حاضر شود به رقیب خودش یا اصلاً یک سایت عادی نه چندان مرتبط به حیطه کاری‌اش لینک بدهد. در حالی که این فرهنگ در وب انگلیسی حدوداً رعایت می‌شود.

در چنین شرایطی اگر منِ سئوکار بخواهم منتظر این بمانم که کاربران وب فارسی سایتم را شناخته و به آن لینک بدهند، احتمالاً باید موهایم را هم‌رنگ دندان‌هایم کنم. پس گاهی بیخیال سئو کلاه سفید می‌شوم.

حالا در مقابل اگر بخواهم کلاه سیاه رفتار کنم؛ باید به سراغ سایت‌های سطح وب بروم و با پرداخت پول، تعداد زیادی لینک خارجی از آن‌ها بخرم. در این حالت گوگل به کمک الگوریتم‌های خودش متوجه تقلب کردن من شده و سریعاً دستم را در دست الگوریتم پنگوئن می‌گذارد تا سایتم را پنالتی کند.

پس راهکار چیست؟

راهکار همان سئو کلاه خاکستری است: در اینجا من به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری برای لینک‌سازی می‌روم. مثلاً به جای اینکه ناگهان هزار لینک از فلان سایت بخرم (این یک تکنیک کلاه سیاه است) هر از گاهی تعداد کمی لینک در وب سایت‌های مختلف می‌خرم و به مرور فرآیند لینک بیلدینگ سایتم را جلو می‌برم! در این حالت گوگل متوجه تقلب کردن من نشده و تصور می‌کند واقعاً در حال استفاده از سئو کلاه سفید هستم. یعنی گوگل فکر می‌کند به دلیل کیفیت بالای مطالبم، وب‌سایت‌های مختلف به من لینک داده‌اند و در نتیجه رتبه‌ام را در کلمات مختلف افزایش می‌دهد.

همینجا وسط یک پرانتز باز کنم. گوگل کتابی دارد که از معیارهای رتبه‌بندی برای ارزیابانش حرف زده و گفته که به چه ویژگی‌هایی برای ارزیابی یک سایت دقت کنند. این کتاب را با ترجمه نوین می‌تونید از این صفحه دریافت کنید.

خب، فکر می‌کنم تا اینجا به خوبی متوجه شدید که seo کلاه خاکستری چیست. در ادامه می‌خواهم به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری رفته و شما را با آن‌ها آشنا کنم.


تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

تکنیک های سئو خاکستریهمین‌جا و قبل از توضیح دادن تکنیک‌ها، بگذارید یک نکته را به شما بگویم: من صرفاً با توجه به تجربه و مطالعات خودم این تکنیک‌های کلاه خاکستری سئو را به شما معرفی می‌کنم. اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم که بدون داشتن دانش قبلی سراغشان بروید! خیلی از تکنیک‌های گفته شده در ادامه نیاز به داشتن دانش تخصصی دارد و ممکن است اجرای آن‌ها بدون دانش فنی باعث جریمه وب‌سایت شما شود.
1. طراحی دوباره و آپدیت صفحات

یکی از تکنیک‌های کلاه سفید سئو، آپدیت محتوای سایت است. کلا گوگل به وب‌سایت‌هایی که دائما محتوای خودشان را بروزرسانی می‌کنند علاقه خاصی نشان می‌دهد.

حالا شما می‌توانید در یک تکنیک سئو خاکستری، وب سایتتان را طراحی دوباره کنید! در این حالت به دلیل تغییر عمده در کدهای برنامه نویسی وب سایت، گوگل تصور می‌کند در حال آپدیت محتواهای‌تان هستید و اعتبارتان را زیاد می‌کند.

آی تی من بازدید : 20 سه شنبه 16 دی 1399 نظرات (0)

واژه رایگان واژه عجیبی است، وقتی میشنویم فلان چیز رایگان است گل از گلمان می‌شکفد. خب کار سختی است که چیزی هم برایمان سود زیادی داشته باشد هم بدون هزینه باشد؛ ولی می‌شود کاری کرد که آنقدر هزینه‌ کم شود که به دیگر به چشم نیاید و رایگان حساب شود.

در این مقاله قرار است به شما آموزش بدهیم که چگونه می‌توانید رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کنید؛ البته نمی‌شود اسمش را رپورتاژ گذاشت ولی به هرحال مزایای آن را تا حدودی خواهد داشت.

در ادامه هم توضیح می‌دهیم چگونه بهترین رپورتاژ با کمترین هزینه منتشر کنید که بازدهی بیشتری داشته باشد.
فلسفه رپورتاژ آگهی چه بوده است؟

رپورتاژ قبلاً به سر و شکل امروزی‌اش استفاده نمی‌شد و اصلاً فلسفه متفاوتی داشت.

قدیم اینطور بود مثلاً یک نفر یا یک تیم به یک کارخانه یا کارگاه می‌رفتند و از محصولات، خط تولید، بسته‌بندی و مراحل تولید بازدید می‌کردند. بعد نظرات مشاهدات خود را در قالب یک گزارش برای عموم منتشر می‌کردند. به این گزارش رپورتاژ می‌گفتند که کاملاً هم رایگان بود.

با این کار، هم افراد با فرآیند کار آشنا می‌شدند و هم نام برند و محصول مورد نظر سر زبان‌ها می‌افتاد.

فلسفه رپورتاژ در قدیماما این رسم کم‌کم از بین رفت و شرکت‌ها آنقدر زیاد شدند که مجبور بودند خودشان دست به کار شوند و تبلیغات کنند.

شرکت‌ها از روش‌های مختلف تبلیغات خود را معرفی می‌کردند و مزایا و خوبی‌های محصولاتشان را به نمایش می‌گذاشتند. شما هم که مثل بقیه مخاطب این تبلیغات هستید می‌دانید که وقتی تبلیغات زیاد شود و همه بقول عادل فردوسی پور بگویند «چقدر خوبیم ما»، مردم دیگر به این پیام‌های تبلیغاتی توجه نمی‌کنند.

برای همین تبلیغات کسب‌وکارها ناخودآگاه توسط افراد نادیده گرفته می‌شوند و پیام‌های فروش نیز مثل همیشه حذف خواهند شد.
ولی فرصت همیشه هست!

درست است که مردم به تبلیغات مستقیم بی‌توجه شده بودند اما دو چیز را همچنان دنبال می‌کردند:

    مردم عاشق اطلاعاتند. دوست دارند موضوعات مورد علاقه‌شان را در اینترنت دنبال کنند. اگر قصد خرید داشته باشند اول در گوگل جستجو می‌کنند و درباره خوبی و بدی‌هایش تحقیق می‌کنند تا ببینند به دردشان می‌خورد یا نه!
    دومین چیزی که روی نظر افراد تأثیر دارد، پیشنهاد دیگران است. اگر فرد دیگری از محصول یا شرکتی تعریف کند بیشتر به آن اعتماد می‌کنند تا اینکه خود شرکت بخواهد تبلیغ کند.

رپورتاژ آگهی دقیقاً ترکیبی از این دو مورد است: اطلاعات ارزشمندی که به مخاطب ارائه می‌شود و یک شرکت یا سایت را خیلی زیر پوستی به شما معرفی می‌کند.

چه چیزی بهتر از یک تبلیغ که مردم به دنبال آن هستند و به آن اعتماد می‌کنند؟
خیلی کوتاه رپورتاژ و فوایدش را بشناسیم!

شمایی که وارد این مقاله شده‌اید احتمالاً رپورتاژ و فوایدش را می‌شناسید و می‌توانید از این قسمت عبور کنید؛ ولی اجازه بدهید یکبار دیگر خیلی سریع مرور کنیم.
تعریف رپورتاژ

رپورتاژ آگهی نوعی از آگهی است که در قالب یک مقاله یا گزارش خبری منتشر می‌شود؛ در نگاه اول، خواننده چندان متوجه تبلیغاتی بودن آن نمی‌شود و آن را به شکل یک محتوای مصرفی می‌بیند. اما در طی مقاله مزایای محصول یا خدمات شما در ذهن خواننده جای می‌گیرد.

احتمالاٌ با خودتان می‌گویید پس بخش تبلیغاتی آن کجاست؟ نگران نباشید، در بطن مقاله شرکت شما هم به خواننده پیشنهاد می‌شود! ولی قسمت تبلیغاتی رپورتاژ در واقع همان متن مقاله است که اعتماد مخاطب را جلب می‌کند تا به آن پیشنهادی که نویسنده می‌دهد، توجه کند.
تهیه رپورتاژ آگهی

شما یک مقاله آماده می‌کنید و برای انتشار به یک رسانه (این رسانه می‌تواند یک مجله، برنامه تلویزیونی یا یک وب سایت باشد) ارائه می‌دهید. در نهایت، مدیر تبلیغات آن رسانه در ازای انتشار این گزارش مبلغی را از شرکت شما دریافت می‌کند.
فواید رپورتاژ

    لینک‌هایی که از سایت منتشرکننده رپورتاژ می‌گیرید در سئوی سایت شما بسیار تأثیر دارد
    ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند
    آگاهی از برند شما بیشتر می‌شود چون سایت یا شرکت شما در این مقالات معرفی و پیشنهاد می‌شود.

رپورتاژ آگهی یک روش عالی برای بازاریابی است.
با درج رپورتاژ خبری، نه تنها محصول شما معرفی می‌شود، بلکه رتبه های گوگل شما هم افزایش پیدا می‌کند.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
رپورتاژ خبری021-41897070داخلی 2

چگونه رپورتاژ آگهی رایگان منتشر کنیم؟

همانطور که در بالا خواندید رسانه‌ها برای انتشار رپورتاژ شما هزینه دریافت می‌کنند و این هزینه‌ها در رسانه‌های مختلف متفاوت است. هرچه یک رسانه اعتبار سئو، رتبه و مخاطب بیشتری داشته باشد مسلماً مبلغ بیشتری دریافت می‌کند. اما چند روش وجود دارد که شما رپورتاژ رایگان بدهید و بک لینک رایگان بگیرید که در ادامه خواهیم گفت. البته این‌ها رپورتاژ محسوب نمی‌شوند ولی بهرحال با توجه به لینک‌هایی که می‌گیرید می‌تواند با اغماض رپورتاژ آگهی رایگان حساب شوند.
بک لینک رایگان
1. پست مهمان

گاهی اوقات، یک نویسنده یا یک کسب‌و‌کار برای یک سایت یا وبلاگ دیگر محتوا می‌نویسد؛ سایتی که نه برای خودش است و نه در آنجا کار می‌کند. به این روش پست مهمان می‌گویند. (مطالعه بیشتر در مقاله «پست مهمان چیست»)

پست مهمان یک فرصت برد برد برای طرفین است. سایت منتشرکننده می‌تواند از راه مقاله‌های جدیدِ سئو شده، ترافیکش را افزایش دهد و تولید محتوای سایتش را به دیگران بسپارد. از این طرف شما با نوشتن پست مهمان می‌توانید دانش و تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، سایت خودتان را به دیگران معرفی ‌کنید و از همه مهم‌تر می‌توانید برای سایتتان بک لینک بگیرید.
مثبت اندیشی به روش قانون جذب، توهم یا واقعیت؟حتما بخوانید: مثبت اندیشی به روش قانون جذب، توهم یا واقعیت؟

می‌بینید؟ پست مهمان می‌تواند برای شما مثل یک رپورتاژ آگهی رایگان عمل کند.

اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که خب کجا باید پست مهمان بنویسید؟

شما باید وب‌سایت‌هایی را پیدا کنید که در حوزه کسب و کار شما باشند. مثلاً نمی‌توانید در سایت فروش دوربین عکاسی مقاله‌ای درباره فواید دمنوش‌های گیاهی بنویسید. 😊 چرا؟

به دو دلیل!

اول اینکه کلمات کلیدی شما باید در یک حوزه باشد تا سایت مورد نظر قبول کند که مقاله شما را منتشر کند! بالاخره باید این ارتباط برای هر دو طرف مفید باشد؛ مثلاً وروردی‌هایی که برای خواندن فواید دمنوش آمد‌ه‌اند چه سودی برای سایت دوربین عکاسی دارند؟

دوم اینکه شما در مقاله، خودتان را معرفی می‌کنید و این معرفی زمانی برای خواننده مطلب قابل اعتماد است که موضوعش در حوزه تخصصی سایت منتشرکننده باشد! در ذهن کاربر این حس شکل می‌گیرد که سایت منتشرکننده که متخصص این کار است، این مقاله را تأیید کرده پس حتماً خوب است. برای مثال یک کارشناس تولید محتوا به شما مقاله معرفی کند بیشتر اعتماد می‌کنید یا باجناق اکبر آقا؟

چگونه درخواست پست مهمان بدهیم؟

بسیاری از این وب‌سایت‌ها در محتوای خود توضیح داده‌اند که علاقمند به دریافت پست مهمان هستند. در غیر این صورت شما می‌توانید از آن‌ها بخواهید که با هم تبادل پست داشته باشید. مطمئن باشید که بیشتر این وب‌سایت‌ها حاضر به همکاری با شما خواهند بود.
2. انتشار رپورتاژ در ویرگول

ویرگول یک شبکه اجتماعی برای محتواهای فارسی است که افراد با عضویت در آن می‌توانند مطلب بنویسند و نوشته‌های دیگران را بخوانند. محبوبیت ویرگول اینقدر زیاد شده است که در حال حاضر هزاران نفر در آن عضو هستند و مطالب مختلف منتشر می‌کنند و خیلی از این نوشته‌ها به نتایج اول گوگل راه پیدا می‌کنند.

شما می‌توانید رپورتاژ خودتان را در این شبکه محتوایی محبوب منتشر کنید و از این طریق برای خود بک لینک بگیرید. فقط سعی کنید از طریق افزایش فالوور یا روش‌های دیگر بازدید این مقاله را در سایتتان بیشتر کنید تا سریع‌تر در نتایج گوگل قرار بگیرید.
3. اتنشار رپورتاژ در وبلاگ‌ها

می‌توانید رپورتاژ خود را در وبلاگ‌های فارسی بلاگفا و وردپرس منتشر کنید. بلاگفا را که یادتان هست؟ این ابزار سال‌ها پیش برای ساخت و مدیریت وبلاگ ساخته شد و هنوز فعالیت خود را بهتر از قبل ادامه می‌دهد. هر کسی می‌تواند با این ابزار برای خود یک وبلاگ شخصی ایجاد کند و نوشته‌های خود را در آن به اشتراک بگذارد. وردپرس هم دقیقاً مثل بلاگفا امکان ساخت وبلاگ‌های شخصی را به شما می‌دهد.

اگر خودتان وبلاگ دارید می‌توانید رپورتاژ آگهی خود را در آنجا منتشر کنید وگرنه از صاحبان وبلاگ بخواهید که مطلب شما را در وبلاگشان منتشر کنند.
4. سایت اخبار رسمی

سایت اخبار رسمی یکی از سایت‌هایی است که رپورتاژ شما را به‌طور رایگان منتشر می‌کند. البته لینک‌های این رپورتاژها نوفالو است و تأثیری در سئوی شما ندارد ولی با پرداخت هزینه می‌توانید رپورتاژ خود را در سایر رسانه‌ها (بجز مورادی که اعلام کرده است) با لینک فالو منتشر کنید.
5. سایت مدیوم

سایت Medium نسخه انگلیسی سایت ویرگول است که برای محتواهایی که فارسی هستند زیاد کاربرد ندارد ولی در صورتی که متن شما به زبان انگلیسی باشد می‌توانید از این شبکه هم استفاده کنید.
رپورتاژ آگهی رایگان خوب است یا نه؟

هدف شما از انتشار رپورتاژ اگهی گرفتن بک لینک، رتبه در گوگل و دیده شدن برندتان است. نه؟
بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!حتما بخوانید: بازاریابی ربایشی: روش مارکتینگی که به خواب هم نمی‌دیدید!

انتخاب شما درست است؛ رپروتاژ یک فرصت عالی است که شما را به این اهداف می‌رساند و سئوی شما را از این رو به آن رو می‌کند ولی به شرطها و شروطها!!!

وقتی بک لینک اعتبار خواهد داشت و به سئوی شما کمک می‌کند که رسانه منتشر کننده خودش نزد گوگل آبرو و اعتبار داشته باشد و برو بیای کاربرانش زیاد باشد. یادتان است در مقاله «رپورتاژ خود را کجا منتشر کنیم؟» گفتیم که یک رسانه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بهترین بازدهی را به شما بدهد؟ اگر نخواندید اشکالی ندارد یکبار دیگر خیلی خلاصه می‌گوییم.

یک رسانه وقتی برای انتشار رپورتاژ مناسب است که:

    موضوع وبسایت باید با زمینه کاری شما نزدیک باشد؛ در این صورت انتشار رپورتاژ آگهی در آن وب‌سایت برای شما ارزش بیش‌تری دارد چون هم شانس اینکه کاربران آن به مشتریان شما تبدیل شوند بیشتر است و هم به پیشنهادش بیشتر اعتماد می‌کنند، چون در حوزه تخصصی خودش است. گوگل هم دقیقاً مثل شما فکر می‌کند. یعنی وقتی از یک سایت مرتبط لینک می‌گیرید، ارزش بیشتری برای این لینک قائل می‌شود!
     مخاطبانش با مخاطبان رپورتاژ شما یکی باشد. مثلاً اگر رپورتاژ شما درباره یک وسیله ورزشی است، سایت‌های ورزشی مثل ورزش 3 یا پارس فوتبال را انتخاب کنید.
     رتبۀ الکسای بالایی داشته باشد؛ هرچه رتبه سایت در ایران بالاتر باشد، یعنی این سایت مطرح‌تر است
     مورد اعتماد کاربران باشد
    اعتبارش از نظر سئو زیاد باشد؛ پیش از این گفتیم که هر چقدر یک وب‌سایت اعتبار بیشتری نزد گوگل داشته باشد، بک‌لینک گرفتن از آن تأثیرگذارتر است. با ابزار mozbar یا دیگر ابزارهای سئو می‌توانید سئو، DA (اعتبار دامنه) و PA (اعتبار صفحه) این سایت‌ها را چک کنید.
    لینک‌هایش فالو باشند تا اعتبار سئو به شما منتقل شود. گرفتن لینک نوفالو از یک وب‌سایت، زیاد روی رتبۀ سایت شما نمی‌گذارد.
    رپورتاژ شما را در سایتش برای همیشه نگهدارد و حذف نکند تا تأثیر لینک‌ها دائمی باشد.
    رپورتاژ شما را در صفحات اصلی و مهم سایتش قرار دهد و بین مطالب خودش قرار دهد؛ تا هم اعتبار بیشتری بگیرید و هم بیشتر دیده شوید.

رسانه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها بک لینک رایگان بگیرید احتمالاً ویژگی‌های بالا را نخواهند داشت.
بالاخره مجانی یا پولی؟

وقتی یک رسانه قدرتمند باشد و ویژگی‌های بخش قبل را داشته باشد، می‌تواند رپورتاژ شما را به یک تبلیغ عالی تبدیل کند. اما آیا یک رپورتاژ رایگان می‌تواند چنین ویژگی‌هایی داشته باشد؟ ضرب المثل معروفی هست که می‌گوید «هرچقدر پول بدهی همانقدر آش میخوری»! رسانه‌های خوب رپورتاژ که لینک‌های خوبی برای شما می‌سازند و بازدیدکننده زیادی دارند بدون هزینه نیستند و هر چه رتبه و اعتبار بالاتری داشته باشند این هزینه بیشتر می‌شود.

آی تی من بازدید : 23 دوشنبه 15 دی 1399 نظرات (0)

کاربری که می‌خواهد سایت شما را باز کند مثل بچه‌ای گرسنه است که اصلاً نمی‌خواهد برای غذا خوردن صبر کند. حتی یک ثانیه! مهم نیست غذایی که پخته‌اید چقدر خوشمزه یا زیباست؛ کاربر همین الان می‌خواهد نیازش را در کمترین زمان ممکن برطرف کنید. اگر نمی‌توانید پس می‌رود سراغ سایت سریع‌تر رقیب شما.

خب حالا از کجا بفهمیم سایت ما به اندازه کافی سریع است؟ با تست سرعت سایت اما از راه درستش.

هرچقدر هم سایت شما در سیستم یا موبایل خودتان سریع باز شود به این معنی نیست که هیچ مشکلی ندارد.

در این مقاله اول روش‌های درست تست سرعت سایت را آموزش می‌دهیم، بعد راهکارهایی برای افزایش و بهینه سازی سرعت سایت معرفی خواهیم کرد.
بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

برای تست سرعت سایت راه‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد. ۴ ابزاری که در ادامه معرفی کردیم اولاً رایگان‌اند، دوماً از جنبه‌های مختلفی که در ادامه توضیح می‌دهیم بهتر و کاربردی‌تر هستند.
۱. page speed insights

PageSpeed Insights یکی از ابزارهای رایگان گوگل برای تست سرعت سایت و سنجش تجربه کاربران است. در ادامه به‌جای اسم کاملش از مخخف آن یعنی PSI استفاده می‌کنیم.

شاخص‌هایی که PSI برای اندازه‌گیری سرعت وبسایت و سنجش تجربه کاربران دارد مبتنی بر استاندارهای گوگل هستند. یعنی همان شاخص‌‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها استفاده می‌‌کند.

هر کدام از این شاخص‌ها مثل تأثیر دروس کارنامه دوران مدرسه روی نمره معدل ضریب و وزن دارند. مثلاً اگر درس ریاضی ضریب ۴ داشت یعنی تاثیرش ۴ برابر درس ورزش با ضریب ۱ است. میزان تاثیرگذاری شاخص‌ها در PSI با درصد مشخص شده و در نهایت یعد از یک محاسبه با در نظر گرفتن کل شاخص‌‌ها، به عددی بین ۱ تا ۱۰۰ می‌رسیم. این نمره سرعت شماست که بالای گزارش برای دو نوع دستگاه موبایل و رایانه‌های شخصی جدا از هم گزارش می‌شود. هر چه عدد گزارش شده بزرگتر باشد یعنی سرعت و تجربه کاربران از وبسایت شما بهتر است.

در بخش‌های بعد با جزئیات کامل درباره این گزارش و نحوه استفاده از آن برای افزایش و بهینه سازی سرعت سایت توضیح دادیم.
۲. جی تی متریکس (Gtmetrix)

ابزار دوم و پرکابرد تست سرعت سایت، جی تی متریکس است. جی تی متریکس سه نمره نهایی بر اساس سه روش اندازه‌گیری مختلف برای سرعت وبسایت گزارش می‌دهد.

این سه عدد که در تصویر زیر با کادر قرمز مشخص شده‌اند را در ادامه به ترتیب توضیح می‌دهیم.

۱. PageSpeed Score

PageSpeed Score به صورت درصد نمایش داده می‌شود و مبتنی بر همان سرویس تست سرعت گوگل (مشابه همان تست PSI) است. البته این روش سنجش عملکرد وبسایت در جی تی متریک کمی دستکاری شده است.

جی تی متریکس یک رتبه‌بندی براساس حروف لاتین (A, B, C ,...) هم به این درصد اضافه کرده است.

۲. YSlow Score

روش YSlow مبتنی بر ۲۳ شاخص عملکردی است که شرکت یاهو برای سنجش سرعت و عملکرد وبسایت‌‌ها استفاده می‌کند. این ۲۳ شاخص وزن و تاثیر متنوعی روی نمره نهایی دارند. معمولاً عددی که در این روش به دست می آید فاصله کمی با PageSpeed Score دارد.

۳. Fully Loaded Time

این شاخص برحسب زمان گزارش می‌شود و مدت زمان بارگذاری کامل وبسایت را نشان می‌دهد. این زمان ممکن است از تجربه خودتان طولانی‌تر باشد چون جی تی متریکس در این شاخص زمانی را در نظر می‌گیرد که صفحه به طور کامل بارگذاری شده و تا ۲ ثانیه هیچ ارتباطی با اینترنت برقرار نکند. یعنی امکان دارد وبسایتی در ظاهر کامل بارگذاری شده باشد اما همچنان در حال دریافت فایل‌ یا ارتباط با سرور باشد. هر وقت این ارتباط قطع شد یعنی صفحه Fully Load شده است.
۳. webpagetest

سومین ابزار کاربردی برای تحلیل و بهینه‌سازی سرعت سایت webpagetest است. با این سرویس رایگان، می‌توانید یک بررسی کامل از زمان بارگذاری و عوامل تاثیرگذار در کندی وبسایت به دست ‌آورید.

البته گزارش webpagetest جامع و تخصصی است. با این ابزار می‌توانید مشکلات امنیتی، تصاویر پرحجم، منابع اضافی، پردازش‌های زمان‌بر و دیگر مشکلات احتمالی را پیدا کنید.
هر آنچه باید از تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو بدانید!حتما بخوانید: هر آنچه باید از تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو بدانید!

تست سرعت و عملکرد این سرویس هم براساس روش Page Speed گوگل کار می‌کند.
۴. سرچ کنسول

معلوم است که وظیفه اصلی سرچ کنسول تست سرعت وبسایت نیست؛ سرچ کنسول ابزاری برای سنجش عملکرد و حضور وبسایت در نتایج گوگل است. مطالعه بیشتر ...

اما گوگل در آخرین به‌روزرسانی سرچ کنسول گزارش جدیدی به نام Core web vitals اضافه کرد که سرعت وبسایت را مبتنی بر همان روش Page Speed گوگل به صورت مداوم اندازه‌گیری و گزارش می‌دهد.

در این گزارش خبری از اعداد و ارقام پیچیده نیست. فقط سه سطح ضعیف، نیازمند بهینه‌سازی و خوب دارد.
کدام ابزار تست سرعت سایت بهتر و دقیق‌تر است؟

چند نکته مهم در بررسی سرعت سایت وجود دارد که قبل از استفاده از هر ابزاری باید بدانید.

اگر شما با اینترنت پرسرعت و با کیفیت عالی یک وبسایت سنگین و پرحجم را باز کنید، شاید بارگذاری کامل آن فقط یک ثانیه طول بکشد. اما کاربری که به هر دلیلی با اینترنت ضعیف و کم سرعت بخواهد همین سایت را باز کند شاید ۳۰ ثانیه منتظر بماند. این نکته را هم در نظر بگیرید که عواملی مثل اختلالات شبکه اینترنت ‌می‌تواند این تجربه را بدتر هم بکند.

نکته مهم بعدی، تست کردن کل صفحات سایت است. اگر یک صفحه (مثل صفحۀ اصلی سایت) خیلی سریع است نباید معیاری برای کل وبسایت باشد. کل صفحات یا مراحلی که کاربر دنبال می‌کند باید سریع باشد نه فقط یک صفحه.

پس برای تست سرعت سایت باید ۳ روش مجزا را در نظر بگیرید:

    یک تست با رایانه و اتصال اینترنت خودتان
     تست با یک سرور (رایانه‌ای که سخت‌افزار قدرتمندی دارد و همیشه به اینترنت با پهنای باند بالا وصل است)
     تست میانگین سرعت سایت از جمعیت بزرگی از کاربران

در هر کدام از این حالت‌ها امکان دارد نتایج متفاوتی به دست آورید، اما در نهایت میانگین سرعت و تجربه کاربران از وبسایت شما مهم است؛ یعنی همان تستی که PSI انجام می‌دهد.

اولویت اول باید با گزارش میدانی PSI و گزارش Core web vitals در سرچ کنسول باشد چون گوگل هم برای سنجش سرعت و تجربه کاربری سایت همان را در نظر می‌گیرد و در رتبه‌بندی سایت‌ها تأثیر می‌دهد. اگر بتوانید وبسایت خود را برای این تست بهینه‌سازی کنید مطمئن باشید در تست با سایر ابزارها هم نتایج خوبی می‌گیرید.

اولویت دوم با تست‌هایی است که با سرور انجام می‌شود. می‌توانید این تست‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف تکرار کنید. بخشی از گزارش جی تی متریکس (Gtmetrix) مبتنی بر همین روش است. سروری را هم که می‌خواهید تست از آن انجام شود را خودتان انتخاب می‌کنید و حتی می‌تواند سرعت اینترنت پایین را شبیه‌سازی کند.

اولویت آخر هم با تست‌هایی است که توسط رایانه و اتصال اینترنت خودتان انجام می‌شود. این تست‌ها برای پیدا کردن عواملی که باعث کندی سایت شده‌اند مفید است، اما نتیجه همیشه درست نیست. تست‌هایی که با ابزار Google Lighthouse انجام می‌شود از این روش است.

خب حالا که می‌دانیم چطور باید سرعت سایت را تست کنیم ببینیم از این گزارش‌ها چه چیزی دستگیرمان می‌شود. از همین گزارش‌ها می‌‌خواهیم بدانیم مشکل کجاست و همان را برطرف کنیم.
سرعت سایت (Site speed) چیست؟

وقتی می‌گوییم سرعت سایت منظورمان سرعت بارگذاری و سرعت رسیدن کاربر به هدفش است. مثلاً اگر صفحه اصلی سایت خیلی سریع باز شود اما بارگذاری کامل صفحه گالری محصولات ۱۰ ثانیه طول بکشد یعنی سایت شما در کل سریع نیست. سرعت هر صفحه (Page speed) وابسته به عناصر موجود در آن مثل تصاویر، افکت‌ها، اطلاعات موردنیاز برای پردازش و ... بستگی دارد. اما وقتی درباره سرعت کل سایت صحبت می‌کنیم عواملی مثل سرور میزبان و کش (Cache) مطرح می‌شود.

پس در کل سرعت سایت مفهومی جامع‌تر دارد. وقتی کاربر آدرس سایت شما را در مرورگر خود وارد می کند و بعد از بازدید چند صفحه، به صفحۀ خرید (هدف) منتقل می‌شود، بیشتر سرعت سایت را لمس می‌کند.

آی تی من بازدید : 22 یکشنبه 14 دی 1399 نظرات (0)

فرقی ندارد! چه سایت شما در صفحه شش گوگل باشد که مثل شبکه چهار کسی نگاهش نمی‌کند و چه رتبه یک باشید و آن بالا بالاها برای خود پادشاهی کنید. فرقی نمی‌کند. فردا ممکن است رتبه شما زمین تا آسمان با امروز فرق کند.

هیچ کس آینده سئو را نمی‌داند اما کاملاٌ مشخص است که گوگل هر روز در رتبه‌بندی سختگیرتر و ریزبین‌تر می‌شود؛ بنابراین نیاز داریم که قبل از اینکه گوگل به حسابمان برسد، خودمان خودمان را زیر ذره‌بین قرار دهیم و سئوی خود را زیر نظر داشته باشیم تا بهانه‌ دست گوگل عزیز نداده باشیم.

پس حالا که سئوی سایت را خوب بلدید، بهتر است ابزارهای سئو برای کنترل و مدیریت آن را هم بشناسید تا همه چیز مثل موم در دست شما باشد.

در این مقاله 17 ابزار رایگان سئو و بهینه‌سازی سایت که رایگان و پرکاربرد است را به شما معرفی می‌کنیم؛ سعی ما بر این بوده  ابزارها تمامی بخش‌های سئو را پوشش داده باشد.

صبر کنید! اگر علاقه‌مند به سئو و صد البته گوگل هستید، کتابی که گوگل نوشته و ما ترجمه کردیم را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ کتاب راهنمای ارزیاب‌های گوگل!

حالا نوبت ابزارهای سئو و نحوه استفاده از آن‌هاست.
1. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

چرا باید از این ابزار سئو  استفاده کنید؟

جواب این سوال بسیار ساده است: زیرا شما باید از هر چیزی که در مورد بازدیدکنندگان سایتتان است به خوبی مطلع باشید. با نصب گوگل آنالیز شما می‌توانید داده‌های موجود را در چند طبقه مختلف مورد بررسی قرار دهید و آن‌ها را پیگیری کنید:

    Real-Time (بررسی لحظه به لحظه): این قسمت به شما اطلاعات لحظه‌ای را نمایش می‌هد؛ اطلاعاتی مثل نحوۀ ورود کاربران، تعداد صفحات دیده شده توسط آن‌ها، صفحات فعال، مکان‌ فعلی آن‌ها و ... در این بخش قابل دسترسی است. مثلاٌ می‌توانید ببینید که در همین لحظه چند نفر در سایت شما هستند و چه کاری می‌کنند؟
    Audience (مخاطبان): در این بخش شما می‌توانید در مورد بازدیدکنندگان و ویژگی‌های آن‌ها اطلاعات کسب کنید. اطلاعاتی مانند تعداد کاربران آنلاین، جنسیت آن‌ها، علاقه‌مندی‌هایشانمدت زمان ماندن در سایت، بانس ریت و ...).
    Acquisition (نحوه جذب): این بخش به شما می گوید که بازدیدکنندگان تان از چه طریقی جذب سایت شما شده‌اند و ترافیک ورودی شما از چه راه‌هایی است.
    Behavior (رفتار): این بخش به شما نشان می‌دهد که بازدیدکنندگانتان در زمان ورود به سایت شما، دقیقاً چه صفحاتی را مشاهده می‌کنند و چه کاری انجام می‌دهند).
    Conversions (نرخ تبدیل): در این بخش می‌توانید نرخ تبدیل شما چقدر بوده است یا به عبارتی چه تعداد از کاربران شما به مشتری تبدیل شده‌اند.

این‌ها فقط کلیاتی از ابزار گوگل آنالیتیکس گوگل است که هرکدام زیرمجموعه‌های کاملی از داده‌ها را در اختیار شما می‌گذارند. در مقاله «راهنمای کامل گوگل آنالیتیکس» آموزش کامل این ابزار را بخوانید و ریز به ریز با هر بخش آشنا شوید.

بگذارید یک مثال خیلی کوچک از این دریای داده بزرگ بزنیم. در بخش Acquisition روی گزینه channel کلیک کنید تا صفحه ای مانند تصویر زیر به شما نشان داده شود:

ابزار سئو -گوگل آنالیتیکس

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید بفهمید ترافیک موجود از چه طریقی وارد سایتتان می‌شود. به این ترتیب استراتژی بازاریابی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که از همه ظرفیت‌ کانال‌های پر طرفدارتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

در مثال بالا، این سایت بیشتر ترافیک خود را از سرچ طبیعی کاربران در گوگل به دست می‌آورد. حدود 1209 نفز از طریق شبکه‌های اجتماعی و 1166 نفر به طور مستقیم وارد سایت می‌شوند (به این معنی که آدرس سایت را مستقیم در مرورگر خود تایپ می‌کنند). این سایت بیشترین ترافیک خود را از جستجوی گوگل به دست می‌آورد که یعنی روی سئوی این سایت به خوبی کار شده‌است.

پس از اینکه Google Analytics را نصب کردید، می‌توانید از همه مزایای آن بهره‌مند شوید. گوگل آنالیز همه کارها را خودش انجام می‌دهد. تنها مدتی به آن زمان بدهید تا داده‌های موجود را جمع‌آوری کند، سپس فرآیند بررسی را آغاز کنید.
 2. Google PageSpeed Insights

در روزهای اولیه سئو، هیچ‌کس، حتی خود گوگل، زیاد به سرعت سایت‌ها اهمیت نمی‌داد؛ اما الان داستان خیلی فرق کرده‌است چون گوگل به طور واضح بیان می‌کند که سرعت بارگذاری سایت در رتبه‌بندی سایت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت بارگذاری صفحات خود را هم در دسکتاپ و هم در نسخه موبایلی چک کنید. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد.
بیزینس مدل چیست؟ چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟حتما بخوانید: بیزینس مدل چیست؟ چگونه یک بوم مدل کسب و کار طراحی کنیم؟

ما برای نمونه آدرس سایت آمازون را در page speed وارد کردیم، همانطور که می‌بینید این غول فروشگاه‌های اینترنتی با این حجم از محصول در نسخه دسکتاپ خود، امتیاز 92 را در سرعت بارگذاری گرفته است. آمار شگفت‌انگیزی است نه؟

page speed insight

حتماً شما هم دوست دارید نمره سایتتان تا حد ممکن به 100 نزدیک باشد. برای رسیدن به این هدف، پایین‌تر از این امتیازات، page speed توصیه‌هایی برایتان دارد که می‌تواند به بهبود سایتتان کمک کند. اگر هم دنبال اصل الماس هستید در مقاله «افزایش سرعت سایت نوین» 8 روش کاربردی و حرفه‌ای را یاد بگیرید و سرعت سایت خود را بالا ببرید.

نکته حرفه ای: فراموش نکنید که سرعت سایت خود را برای دستگاه های موبایلی و دسکتاپی بررسی کنید. باید برای هر دو دستگاه رتبه بالایی داشته باشید.
3. Similar Web

علاوه بر اینکه حواستان به سئوی سایتتان است و مرتب عملکرد سایتتان را بررسی می‌کنید، باید حواستان به دور و برتان هم باشد که ببینید دیگران چه کار می‌کنند و شما در میدان رقابت کجای کارید.

ابزار SimilarWeb نه تنها ابزاری رایگان برای انجام چنین کاری است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید بررسی کنید که ترافیک رقبا چقدر است؟ رتبه صفحاتشان چقدر است؟ چقدر اینگیجمنت دارند و اطلاعات دیگری که دید خوبی برای برنامه‌ریزی به شما می‌دهد.

در ضمن تمام داده‌ها و آمارها با فرمت‌های قابل خواندن به شما ارائه می شوند.

similarweb

اطلاعات بسیار زیادی از طریق این ابزار به دست می آید، بنابراین سعی کنید صفحه نتایج را به دقت و با جزئیات بررسی کنید چون این داده‌ها برای بهبود سئو و استراتژی بازاریابی شما در آینده استفاده می‌شود.

به طور مثال به قسمت داده‌های مرتبط با جستجو بروید؛ از طریق این بخش می‌توانید بفهمید ترافیک سایت از کجا تامین می‌شود (از تبلیغات گوگل، از کلمات کلیدی و ...). روی چه کلماتی بیشترین ترافیک را دارید و تبلیغات شما روی کدام کلمه‌ها بیشترین بازده را داشته است.

محدودیتی که نسخه رایگان این ابزار دارد این است که شما می‌توانید فقط 5 مورد را با هم مقایسه کنید، ولی با همین 5 مورد هم تمام اطلاعات لازم دستتان خواهد آمد.

4. SEO SiteCheckup

فرض کنید سئوی سایتتان را انجام داده‌اید، اما هنوز آنطور که باید مورد توجه گوگل قرار نگرفته. از کجا باید عیب و ایرادها را پیدا کنید؟ با خودتان می‌گویید کاش برنامه‌ای بود که می‌گفت اشکال کار از کجاست. SEO SiteCheckup همان برنامه‌ای است که در چنین موقعیتی به کمک شما می‌آید.

این ابزار سئو قابلیت‌های مختلفی دارد. برخی از قابلیت‌های این برنامه را در ادامه مشاهده می‌کنید:

    تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با سئو
    مانیتورینگ سئو
    بررسی رقبا
    قابلیت ایجاد گزارش‌های مرتبط با سئو

اگر می‌خواهید بدانید این ابزار چه کاری انجام می‌دهد، بهتر است جستجوی خود را انجام دهید. کافیست آدرس سایت خود را در باکس جستجو وارد کنید. نتایج به دست آمده در یک صفحه به نمایش در می‌آید و بررسی آن‌ها بسیار ساده است:

seo site checkup

اگر خوش شانس باشید، سایت شما نمره کامل دریافت خواهد کرد. این موضوع بدین معناست که از دید یک متخصص سئو همه کارها به خوبی انجام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد. البته نباید انتظار چنین نمراتی را داشته باشید.

نکته حرفه‌ای: فراموش نکنید بررسی سئو سایت تنها مرحله ابتدایی کار است. این ابزار مشکلات موجود را نشان می‌دهد. سپس می‌توانید بر روی دکمه How to Fix کلیک کنید تا این برنامه توصیه هایی در مورد حل مشکل به شما نشان دهد.

ابزار سئو Seo SiteCheckup

با استفاده از این ابزار می‌توانید موقعیت سئوی سایت خود را بررسی کنید. اگر پیشنهادات و توصیه‌های ارائه شده توسط این ابزار را دنبال کنید می‌توانید از شر مشکلات موجود رها شوید و در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب نمایید.
5. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

آیا از این ابزار قدرتمند سئو استفاده می‌کنید؟
تکنیک فروش: به مشتریان خود حق انتخاب بدهیدحتما بخوانید: تکنیک فروش: به مشتریان خود حق انتخاب بدهید

بارها شده است که از وبمسترها پرسیده ام آیا از ابزار گوگل سرچ کنسول استفاده می‌کنند یا خیر. باور کنید شمارش تعداد جواب‌های منفی از دستم در رفته است!

یکی از ابزارهای رایگانی که توسط گوگل ارائه می‌شود کنسول جستجوی گوگل یا همان وبمستر تولز سابق است. این ابزار آمار و اطلاعات سایت شما را خیلی ساده و مرتب به شما نمایش می‌دهد. داشبورد Google search console می تواند اطلاعات اجمالی در مورد سلامت کلی سایت فراهم کند:

گوگل سرچ کنسول

همانطور که در شکل بالا می‌بینید، مجموع کلیک‌ها، impression‌ها، میانگین نرخ کلیک سایت و میانگین جایگاه در گوگل صفحات سایت شما در هر بازه زمانی که انتخاب کنید قابل مشاهده است. ممکن است اطلاعات موجود در این بخش برای شما کافی باشد اما بهتر است پا را فراتر بگذارید و سری به تمام قسمت‌های سرچ کنسول بزنید.

    تجزیه و تحلیل جستجو
    لینک‌های داده شده به سایت شما
    لینک‌های داخلی
    جریمه‌های دستی
    هدف‌گیری بین المللی
    قابلیت استفاده از سایت در موبایل

قسمت search result یعنی همین صفحه‌ای که عکس آن را در بالا دیدید، یکی از بخش‌های پرکاربرد سرچ کنسول است که می‌توانید عملکرد سایت خود را در گوگل بررسی کنید. مثلاً می‌توانید به تفکیک هر عبارت، صفحه، کشور، وسیله‌جستجو نوع جستجو و تاریخ بدانید چقدر بازدید و کلیک گرفته‌اید، رتبه شما در گوگل چند است و نرخ کلیک سایت شما چگونه است.

سرچ کنسول -ابزار سئو

کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای پیگیری لینک‌هایی است که به سایت شما داده شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید این کار برای رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو بسیار مفید است. مطمئن شوید که نه تنها تعداد لینک‌ها را پیگیری می‌کنید، بلکه صفحاتی که بیشترین لینک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند را نیز بررسی می‌نمایید.

با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز‌رسانی می‌شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد سرچ کنسول خود را بررسی کنید.

مقاله «گوگل سرچ کنسول» راهنمای کاملی از این ابزار را در اختیار شما می‌گذارد.

آی تی من بازدید : 15 شنبه 13 دی 1399 نظرات (0)

ویژگی یک مطلب خوب چیست؟

مسلماً اولین مساله داشتن یک موضوع جذاب برای مخاطب و یک محتوای عالی است. اما چرا گاهی یک پست وبلاگی بسیار فوق‌العاده و جذاب تولید می‌کنید ولی خوانندگان زیادی سراغ آن نمی‌آیند؟ مشکل دقیقاً از کجاست؟

ساده است: شما باید کاری کنید که مخاطبان به راحتی بتوانند مطلب شما را در موتورهای جستجوگر پیدا کنند. بنابراین باید اصول استاندارد سئو داخلی برای یک مطلب را رعایت کنید و بدین وسیله به موتورهای جستجو کمک کنید تا راحت‌تر موضوع مطلب شما را مشخص کنند و رتبه بهتری به مطلب شما بدهند.

در این مقاله مسئله سئوی داخلی (on page seo) را می‌شکافیم و با یک راهنمای قدم به قدم به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید با بهینه کردن محتوای درونی وب‌سایت خود یک قدم بزرگ در جهت سئوی بهتر بردارید.
سئوی داخلی (on page seo) سایت چیست؟

بدون سئو و بهینه‌سازی هرچقدرم که خوب باشید، شاید هیچوقت دیده نشوید؛ یادتان هست در مقاله «سئو چیست» گفتیم که سایتی که سئو نشده، مثل انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود. الان هم ماجرا همان است، برای این‌که از فرش به عرش گوگل برسید، باید ابتدا قسمتی از کارهای بهینه‌سازی را در صفحات خودتان انجام دهید، و بقیه کارها را خارج از سایت!

سئوی داخلی (On Page Seo) بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوست که در داخل سایت خودتان انجام می‌شود؛ اگر سایت شما با اصول سئوی داخلی بهینه شده باشد، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

حالا که هم برای گوگل بهینه‌اید و هم برای کاربر مفیدید، حق شماست که رتبه‌های بالای گوگل مال شما باشد؛ عجله نکنید؛ فعلا داشتیم آخر قصه را برایتان فاش می‌کردیم ولی هنوز اول داستان یعنی شروع بهینه‌سازی با سئوی داخلی است.

سئو کردن صفحات داخلی کار زیاد سختی نیست، فقط کافی است چند نکته ساده را رعایت کنید و در محتوای خود لحاظ کنید. در ادامه لیستی از اصول و نکات سئوی داخلی را برایتان آورده‌ایم.

به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟
ما به شما کمک می‌کنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
تبلیغات گوگل ادز021-41897070داخلی 2

تکنیک‌های سئوی داخلی سایت

در این بخش نکات سئوی داخلی را برای شما لیست کردیم که در سال 2020 اطلاع رسانی شده‌اند و بیشترین تأثیر را در بهینه‌سازی سایت دارند.

    آدرس (URL) تمام صفحات سایت خود را بهینه کنید

اولین چیزی که نظر گوگل را جلب می‌کند، آدرس صفحات سایت است؛ آدرس سایت شما باید کوتاه، مرتبط به محتوای داخلش و شامل کلمات کلیدی باشد تا بیشترین تاثیر را روی سئو داشته باشد. پس:

از آدرس‌های پیچیده دوری کنید:

novin.com/tarikh/dastebandi/onvan

در عوض یک آدرس کوتاه داشته باشید و از کلمه کلیدی خود استفاده کنید:

novin.com/kalameye-kelidi

در مقالۀ «نکات مهم برای بهینه‌سازی URL سایت» می‌توانید بهینه‌سازی URLها را بخوانید.
   2.  تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) انجام دهید

با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید بفهمید که کاربران در حوزه کاری شما به دنبال چه چیزی هستند؛ چه چیزی برایشان بیشتر اهمیت دارد و چه کلماتی را بیشتر جستجو می‎کنند! حتی می‌توانید بررسی کنید که آیا روند تعداد جستجو در حال افزایش هست یا نه؟
سئو کلاه خاکستری؛ تکنیک های زیرزمینی سئو سایت!حتما بخوانید: سئو کلاه خاکستری؛ تکنیک های زیرزمینی سئو سایت!

بعد از این تحقیق، کلماتی که قرار است برایتان مخاطب جذب کند و ترافیک سایتتان را افزایش دهد را می‌شناسید! حالا شاه‌کلید دنیای سئو در دست شماست! بنابراین با توجه به این کلمات محتوای سایت خود را تولید کنید یا آن‌ها را بهبود ببخشید. اگر تحقیق کلمات کلیدی را درست انجام دهید، می‌توانید امیدوار باشید که اولین آجر سئوی داخلی را درست گذاشته‌اید و دیوارتان قرار نیست تا ثریا کج ساخته شود.

توجه: تحقیق کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمی‌شود، بلکه هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان سودمند بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند.

ما در نوین یک مقالۀ خوب در مورد تحقیق کلمات کلیدی داریم و صفر تا صد این مبحث را آن‌جا توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مقاله را بخوانید. یا اگر به دنبال یک آموزش عملی و کامل هستید دوره تحقیق کلمات کلیدی نوین مناسب شماست!

دوره تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدیکلمات کلیدی سنگ بنای موفقیت کسب و کار شماست. پس قبل از هر چیز، این مهارت مهم و کار با ابزارها را در دوره تحقیق کلمات کلیدی آکادمی نوین بیاموزید.

برای اطلاع از سرفصل‌های دوره روی عکس کلیک کنید.

     3. عنوان سئو (Meta title) را بهینه کنید

عنوان سئو یا متا تایتل همان عبارتی است که کاربران در نتایج گوگل می‌بینند. در متا تایتل باید چند نکته را رعایت کنید تا برای موتور جستجو بهینه شود:

    سعی کنید  عنوان سئوی شما از 60 کاراکتر بیشتر نباشد، اگر از این تعداد بیشتر باشد، عنوان شما در گوگل ناقص نشان داده می‌شود.
    در عنوان سئو، حداقل از یک کلمه کلیدی استفاده کنید.
    تا جای امکان سعی کنید، کلمۀ کلیدی هدف را در ابتدای عنوان سئوی صفحه قرار دهید و سپس به آن جزئیاتی اضافه کنید که کاربر ترغیب شود روی لینک شما کلیک کند؛ برای مثال افـزودن کلمـاتـی از قبیل «2020»، «بهترین»، «راهنما» و «نقد و بررسی» می‌تواند در رتبه بهتر برای کلمات کلیدی دم بلند موثر واقع شود.

عنوان سئو
   4. زیرعنوان‌ها (تگ‌های H1، H2 و H3) را درست بچینید

عنوان‌ها در سئوی داخلییک محتوای خوب، باید ساختار درستی داشته باشد تا خواننده گیج نشود و با خود بگوید این تیتر چه ربطی با تیتر قبلی دارد! برای رعایت ساختار، عنوان اصلی محتوا که بالای مقاله مثل سر در خودنمایی می‌کند را با تیتر یک (تگ H1)، تیترهای اصلی را با تگ H2  و زیر شاخه‌های آن‌ها را با H3، H4 و... مشخص کنید.

اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا (مثل وردپرس) به صورت خودکار این تگ‌ها را به پست اضافه می‌کنند. اما ممکن است بعضی از قالب‌ها این تنظیمات را دستکاری کنند. کد وب‌سایت خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تیترهای شما تگ‌های مناسب داشته باشند.

این کار هم گوگل را برای ایندکس کردن مطلبتان بهتر راهنمایی می‌کند و هم کاربران به راحتی مطلبتان را می‌خوانند و درک می‌کنند. و نکته سئویی آخر هم اینکه آوردن کلمات کلیدی در عناوین اصلی سئوی شما را بهبود خواهد داد.
       5. در محتوای خود از محتوای چندرسانه‌ای استفاده کنید

استفاده از تصویر، ویدئو، نمودار و ... می‌تواند نرخ پرش شما را کاهش دهد و کاربر را بیشتر در صفحه نگه دارد. این‌ دو از اصلی‌ترین معیارها در تعامل با کاربر هستند که در رتبه وب‌سایت شما تأثیر مستقیم می‌گذارند.
     6. لینک‌سازی داخلی کنید

لینک‌سازی داخلی در سایت به دو روش انجام می‌شود:

    لینک‌دهی به سایر مطالب یا محصولات خودتان

در هر پستی که می‌گذارید دو یا سه لینک به سایر مطالبتان داشته باشید. این کار برای شما دو فایده دارد، اول اینکه می‌توانید از صفحاتی که اعتبار بیشتری دارند، برای پست‌های جدید اعتبار بگیرید؛ دوم اینکه اگر خواننده‌ها روی لینک‌های شما کلیک کند و به صفحات دیگر سایتتان سر بزنند، باعث می‌شود زمان بیشتری را در سایت شما بمانند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را دوست دارند! گوگل هم که عاشق سایت‌های کاربرپسند است که به آن‌ها اعتبار بدهد.

سعی کنید که لینک‌های بی‌ربط به موضوع نداشته باشید؛ همیشه نفع کاربر را درنظر بگیرید که آیا این لینک، اینجا به درد کاربر میخورد یا نه؟ مثلاً اگر درباره سئوی داخلی می‌نویسید، لینک به سئوی خارجی می‌تواند برای کاربر مفید باشد. ولی در مطلب سئوی داخلی لینک به «شگفتی‌های کائنات» شاید زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد؛ الکی گوگل را هم گیج نکنید!

آی تی من بازدید : 18 جمعه 12 دی 1399 نظرات (0)

رتبه الکسا که مهم نیست.

جمله بالا را هرکسی که به نوعی با دیجیتال مارکتینگ، سئو و محتوا درگیر است حداقل یکبار شنیده یا به دیگران گفته است. خب اگر رتبۀ الکسا مهم نیست چرا تا هر وبسایت خوبی پیدا می‌کنیم سریع رتبه الکسای آن را بررسی می‌کنیم؟

آیا واقعاً بهبود رتبه در الکسا یا به عبارت ناصحیح آن افزایش رتبه الکسا اهمیتی دارد؟ اگر اهمیت دارد چطور رتبه وبسایت را بالا ببریم؟

اصلاً این رتبه بندی الکسا داستانش چیست و چطور کار می‌کند؟

در این مقاله دقیقاً می‌خواهیم به این پرسش‌ها جواب دهیم و یکبار برای همیشه روشن کنیم الکسا معیار خوبی برای مقایسه وبسایت‌ها است یا نه.
الکسا چیست؟

الکسا یا به عبارت درست الکسا اینترنت (Alexa Internet) یک شرکت تحلیل ترافیک وب است. الکسایی که الان وجود دارد آمار بازدید وبسایت‌ها و رفتار کاربران را بررسی و خدماتی برای بازاریابی اینترنتی ارائه می‌کند.

این شرکت سرویس‌هایی را به دارندگان وبسایت‌ها برای بررسی وضعیت وبسایت، سئو، تحقیق کلمات کلیدی، مقایسه و تحلیل رقبا ارائه می‌کند.

قبل از توضیح درباره خدمات و رتبه‌بندی الکسا کمی با تاریخچه شکل‌گیری آن آشنا شویم چون خیلی از بحث‌ها بر سر الکسا ریشه در تاریخچه و عملکرد گذشته آن دارد.
تاریخچه ایجاد و تحول الکسا

الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط «بروس گیلیات» و «بروستر کیل» بنیانگذاری شد.

هدف اولیه الکسا پیشنهاد و معرفی وبسایت‌ها به کاربران بود. در نظر داشته باشید که موتور جستجوی گوگل در سال ۱۹۹۸ بنیانگذاری شد و آن سال‌ها فقط چند موتور جستجوی ضعیف برای پیدا کردن صفحات وجود داشت.

در ابتدا الکسا یک نوارابزار کاربردی عرضه کرد که روی مرورگر اینترنت نصب می‌شد. اگر اینترنت اکسپلورر لعنتی یادتان باشد آن زمان‌ها تولبار الکسا یک ابزار حرفه‌ای حساب می‌شد.

این نوارابزار بر اساس وبسایت‌هایی که بازدید می‌کردیم، وبسایت‌های دیگری را پیشنهاد می‌داد. به علاوه اطلاعات دیگری مثل تعداد صفحات وبسایت، تعداد لینک به وبسایت و .. نمایش می‌داد. بعدها در همین نوارابزار اطلاعاتی مثل رتبه ارائه شد.

الکسا در ابتدا اطلاعات را به کمک همین نوارابزار جمع‌‌‌آوری می‌کرد. بعد شروع به ذخیره محتوای وب در سرورهای خود کردند. این کار در ابتدا با هدف ایجاد آرشیوی از محتوای وب بود اما تصمیم گرفتند آرشیو‌سازی یک پروژه جدا باشد. یکی از بنیانگذاران الکسا به نام بروستر کیل سرویس Internet Archive را راه‌اندازی کرد که به صورت تخصصی کار آرشیوسازی محتوای وب را انجام می‌دهد. اینترنت‌آرشیو تمام صفحات وب را ذخیره می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد به صفحات حذف شده یا تغییر یافته دسترسی داشته باشند.

در سال ۱۹۹۹ الکسا به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار به شرکت آمازون فروخته شد. بعد از آن الکسا فراز و نشیب زیادی داشت. مدتی خواستند آن را تبدیل به موتور جستجویی مثل گوگل کنند که شکست خورد. مدتی هم با گوگل همکاری کرد و بعد این همکاری قطع شد.

در نهایت سال ۲۰۰۹ الکسا اعلام کرد به صورت تخصصی روی رتبه‌بندی و خدمات تحلیل وبسایت‌ها کار خواهد کرد. همان کاری که از اول داشت انجام می‌داد اما این بار تخصصی‌تر و قوی‌تر از گذشته.

خدمات درآمدزای الکسا به صورت پولی شد و فقط بخشی از خدمات آن رایگان هستند. در واقع الکسا می‌خواهد در مسیر شرکت‌های خدمات تحلیل وبسایت و سئو مثل Moz و SEMrush حرکت کند.
خدمات فعلی الکسا چیست؟

خدمات غیررایگان الکسا شامل تحلیل بازار، تحلیل وبسایت، تحلیل سئو، تحقیق کلمات کلیدی و رتبه‌بندی است.
چگونه یک کسب و کار کوچک می تواند در سئو موفق باشد؟حتما بخوانید: چگونه یک کسب و کار کوچک می تواند در سئو موفق باشد؟

در کنار این چند سرویس رایگان و محدود برای پیدا کردن سایت‌های مشابه، مشاهده آمار تخمینی وبسایت و فهرست رتبه‌بندی وبسایت براساس کشور یا دسته‌بندی هم دارد.

به جای نوارابزار قدیمی الکسا هم حالا افزونه‌هایی برای مرورگر کروم و فایرفاکس ارائه شده است. این افزونه‌ با یک کلیک گزارشی شامل رتبه جهانی و کشوری، تعداد بک‌لینک، سایت‌های مشابه، سرعت سایت، لینکی به آرشیو وبسایت و لینکی به تحلیل آماری وبسایت نمایش می‌دهد.

بحث اصلی بر سر الکسا همان رتبه‌بندی وبسایت‌ها است. از زمانی که الکسا شروع به رتبه‌بندی وبسایت‌ها کرد، وبمسترها و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی از آن به عنوان یک شاخص مهم استفاده می‌کردند اما اکثر افراد می‌گفتند -برخی هنوز هم می‌گویند- این رتبه‌بندی درست نیست.

پس اول ببینیم داستانش چیست و چرا رتبۀ الکسا حرف و حدیث زیاد دارد.
الکسا چطور وبسایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند؟

رتبه‌بندی سایت‌ها در الکسا براساس نمونه‌‌گیری از ده‌ها میلیون کاربر اینترنت به دست می‌آید. این نمونه‌گیری آماری از زمان بنیانگذاری الکسا تا الان در حال تغییر و تحول است.

دلیل این که درباره رتبه بندی الکسا گفته می‌شود «به درد نخور» است یا «دقیق نیست» ریشه در دوره‌ای دارد که تمام داده‌های الکسا از نوارابزارش به دست می‌آمد. حالا روش نمونه‌گیری آماری الکسا خیلی تغییر کرده است.

روش جمع‌آوری داده از نوارابزار یک اشکال بزرگ داشت. فقط افرادی این تولبار را نصب می‌کردند که خودشان در حوزه‌هایی مثل مدیریت سایت، دیجیتال مارکتینگ و ... فعال بودند. شاید کاربرانی هم از روی علاقه به پیشنهاد‌های الکسا یا کنجکاوی نصب می‌کردند اما تعدادشان خیلی کم بود و عموم جامعه علاقه‌ای به نصب این نوارابزار نداشتند.

در نتیجه نمونه آماری الکسا محدود به یک جامعه آماری کوچک و خاص بود. نمی‌شد این آمار را به عموم جامعه تعمیم داد.

 

همانطور که می‌دانید نمونه آماری باید نماینده خوبی از جامعه آماری باشد. فقط در این حالت است که می‌توان نتایج تحلیل را به جامعه آماری تعمیم دارد.

مثل این که لب ساحل خلیج فارس با یک قلاب‌ماهی‌گیری فقط ۲ ماهی بگیریم بعد ادعا کنیم در خلیج فارس فقط دو نوع ماهی وجود دارد.

برای مثال، اگر در همان دوران رتبه سایت نوین را در الکسا چک می‌کردیم رتبه بالاتری (عدد کوچکتر) از واقعیت گزارش می‌کرد؛ چون عمده کاربران نوین همان افرادی بودند که احتمالاً نوارابزار الکسا را نصب کرده‌اند و نسبت به بقیه جامعه بیشتر به وبسایت ما مراجعه می‌کنند.

الکسا هم بیکار نماند و در سال ۲۰۰۸ برای این مشکل فکرهایی کرد.

الکسا سعی کرد نمونه آماری خودش را با جمع‌آوری اطلاعات از حدود ۲۵ هزار افزونه، نوارابزار و پلاگین افزایش دهد.

حالا منابعی از سرویس‌ دهنده‌های شخص ثالث (third-party) هم اطلاعات خود را به الکسا می‌فروشند. خود الکسا هم ربات‌های نرم‌افزاری مشابه گوگل دارد که در بین صفحات وب می‌خزند و لینک‌ها را بررسی می‌کنند.

به علاوه، وبسایت‌های زیادی اسکریپت الکسا را نصب کرده‌اند که این اسکریپت اجازه می‌دهد داده‌هایی کاملاً دقیق و مستقیم از وبسایت‌ها دریافت و با دیگر داده‌های دریافت شده از منابع مختلف صحت‌سنجی شود.
روش محاسبه رتبه هر وبسایت

رتبه هر وبسایت براساس ترکیبی از تخمین بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه (Pageviews) در سه ماه گذشته حساب می‌شود.

    بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) تعداد کل کاربران در نمونه آماری الکسا است که در یک روز از یک وبسایت بازدید می‌کنند.
    بازدید صفحه (Pageviews) تعداد درخواست کاربران برای بازدید یک وبسایت است. تعداد بیشتر از یک بازدید از هر وبسایت توسط هر کاربر در هر روز فقط یک بازدید صفحه ثبت می‌شود.

پس اگر کاربری در یک روز صد بار از وبسایتی بازدید کند فقط یک بازدید در آن روز از آن کاربر ثبت می‌شود.

این دو شاخص در فرمول‌های محاسباتی آماری قرار می‌گیرد و وبسایتی که عدد به دست آمده از ترکیب دو شاخص آن بالاتر باشد رتبه‌اش هم بالاتر می‌رود.

آی تی من بازدید : 20 پنجشنبه 11 دی 1399 نظرات (0)

حتمالاً با این چاقوهای سوئیسی همه‌کاره آشنا هستید. گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) در واقع چاقوی سوئیسی متخصصین سئو محسوب می‌شود. یک ابزار همه‌کاره و در دسترس برای سئو و بهینه‌سازی سایت.

اگر تنها می‌توانید از یک ابزار سئو برای توسعه کمپین بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید، مطمئن باشید که گوگل ترند اگر بهترین انتخاب برای شما نباشد، قطعاٌ یکی از بهترین‌ها خواهد بود.

در این مقاله قرار است ابزار گوگل ترند را بشناسید و کار با آن را به صورت تصویری یاد بگیرید.

پیشنهاد می‌کنیم پس از خواندن این آموزش، مقاله‌ی معرفی 10 ابزار سئو و دیجیتال مارکتینگ را نیز مطالعه کنید.
گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

یک سایت یا یک فروشگاه اینترنتی چه می‌خواهد جز اینکه در رتبه‌های بالای گوگل قرار بگیرد و کرور کرور کاربر روی سایتش کلیک کنند و سری به آن بزنند؟ بله می‌دانیم که هدف نهایی سایت‌ها افزایش فروش و دستاوردهایی از این قبیل است ولی باور کنید که همه چیز با افزایش ترافیک شروع می‌شود.

در مقاله‌های قبلی نوین گفتیم که برای شروع سئو و محتوای یک سایت اولین کاری که باید بکنید تحقیق کلمات کلیدی است. پیدا کردن کلماتی که توسط کاربران زیاد جستجو می‌شوند. تحقیق کلمات کلیدی هم ابزارهای خودش را دارد که یکی از آن‌ها گوگل ترندز است.

گوگل ترندزبه کمک گوگل ترندز نه تنها می‌توانید آمار مربوط به یک کلمه کلیدی را بررسی کنید، بلکه می‌توانید آن را با کلمات دیگر هم مقایسه کنید.

درست است که این ابزار آمار دقیقی مثل کیورد پلنر را به شما نمی‌دهد؛ ولی در عوض می‌توانید چند عبارت را باهم مقایسه کنید؛ مثلاً بفهمید از بین دو عبارت کدام بیشتر جستجو می‌شود؟ یک عبارت بیشتر در کدام یک از شهرهای ایران سرچ می‌شود؟ کلمات پرسرچ مرتبط با این کلمه به ترتیب کدام است؟

خب این‌ها به چه دردتان می‌خورد؟

فرض کنید می‌خواهید کسب و کاری در زمینه فروش لباس راه بیندازید ولی اول کار از سرمایه چندانی برخوردار نیستید که بتوانید انواع لباس را بیاورید یا جامعه هدف بزرگی داشته باشید. در ضمن نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید و بر پایه شانس پیش بروید. بنابراین نیاز دارید فعلاً فقط یک نوع از لباس را انتخاب کنید. اما کدام را؟

شما در کیورد پلنر کلمات مربوط به لباس را جستجو کرده‌اید و متوجه شده‌اید که لباس مجلسی و لباس بچه‌گانه جستجوی زیادی دارند؛ اما شما فعلاٌ قصد دارید فقط یکی از این دوتا را هدف قرار دهید؛ بنابراین خیلی راحت وارد گوگل ترند شده و این دو عبارت را از نظر آمار جستجو و روندی که دارند با هم مقایسه می‌کنید.

این فقط بخشی از ماجراست؛ پیدا کردن ایده‌های جدید و ناب برای تولید محتوا، تعداد لینکِ بیشتر و بهبود سئو و بررسی رشد برند از دیگر مزایای داده‌های این ابزار است که در این مقاله می‌خوانید.

در ادامه، کار با این ابزار کارآمد را به شما آموزش خواهیم داد.

دوره تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدیتحقیق کلمات کلیدی یکی از ستون‌های اصلی هر کسب و کار آنلاینی است و مسیر موفقیت بر اساس یک تحقیق اصولی و درست شکل می‌گیرد.

می‌توانید این مهارت مهم و کار با ابزارها را در دوره تحقیق کلمات کلیدی آکادمی نوین بیاموزید.

برای اطلاع از سرفصل‌های دوره روی عکس کلیک کنید.

آموزش کار با گوگل ترندز (Google Trends)

زمانی که در حال جستجو در گوگل ترند هستید، شما می‌توانید چهار متغیر یا پارامتر را برای جستجوی خود تنظیم کنید (موارد پیش فرض به صورت بولد نشان داده شده است):

آموزش کار با گوگل ترند

    انتخاب محل جستجو: شما در این قسمت می‌توانید کشور موردنظ خود را مشخص کنید تا فقط جستجوهای آن منطقه به شما نشان داده شود (ایران هم جزو این کشورها دسته بندی شده است).
    بازه زمانی جستجو: در این قسمت می‌توانید یک بازه زمانی مشخص برای جستجوها مشخص کنید.
    دسته‌بندی موضوعی عبارت: دسته‌بندی جستجو را مشخص کنید؛ هنر و سرگرمی - اتومبیل و وسایل نقلیه - زیبایی و تناسب اندام - کتاب و ادبیات - تجارت و صنعت - رایانه و الکترونیک و... مثال‌هایی از این دسته‌بندی‌ها هستند.
    نوع جستجو: در این قسمت مشخص می‌کنید که جستجوی شما از نوع عکس، تصویر، خبری... است. (جستجوی تصویر در گوگل (Google Image) - جستجوی اخبار (Google News) - جستجوی محصول (Google Shopping) - جستجو در یوتیوب)

شما می توانید تا 5 واژه جستجو شده را با هم مقایسه کنید یا همه آن‌ها را در یک گروه قرار دهید. در هر گروه 25 واژه جستجو شده قرار می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید:

    خودکار+مداد+ کاغذ (گروه 1)
    منگنه+چسب نواری+خط کش (گروه2)
    پاک کن+گیره کاغذ ( گروه 3)

با استفاده از علامت به اضافه + بین هر کدام از واژه‌ها به گوگل می‌گویید که دوست دارید جستجویتان شامل خودکار یا مداد یا کاغذ باشد.

مقایسه گروهی کلمات در گوگل ترندزگوگل همچنین جستجوهای به روز (Hot Searches) و نمودارهای برتر (Top Charts) را در گوگل ترند به نمایش می‌گذارد. در این شرایط برترین جستجوهای انجام شده در آن روز و نیز محبوب‌ترین جستجوها بر اساس طبقه‌بندی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

در اختیار داشتن همه این اطلاعات و داده‌ها بسیار عالی است، اما باید بدانید چه کاری می‌توانید با اطلاعات به دست آمده انجام دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت که با استفاده از این اطلاعات چگونه می‌توانید وضعیت سئوی خود را بهبود بخشید.
تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز

از آنجایی که گوگل ترند تعداد جستجوهای واقعی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و تنها به میزان محبوبیت عبارات بین 0 تا 100 نمره می‌دهد. شما زمانی می‌توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید که به همراه آن از دیگر ابزار گوگل یعنی Keyword Planner هم استفاده کنید.
تحقیق کلمات کلیدیحتما بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی

گوگل ترند به شما نشان می‌دهد که محبوبیت یک کلمه کلیدی در یک دوره زمانی چقدر است.  همچنین به شما اجازه می‌دهد سطح تمایل و علاقه افراد به عبارت‌های هدف وابسته را مقایسه کنید. برویم سراغ کار با گوگل ترندز تا قسمت‌های مختلف آن را یاد بگیریم.
مقایسه دو کلمه کلیدی در آمار جستجو

فرض کنید شما صاحب یک شرکت طراحی سایت هستید. می‌خواهید بدانید که در چه بازه‌ای تمایل به طراحی سایت بیشتر می‌شود؟ کاربران چه کلماتی را جستجو می‌کنند؟ یا چه کلمه کلیدی می‌تواند کاربران و مشتریان بیشتری را به سمت شما روانه کند؟ در مثال زیر ما دو کلمه کلیدی طراحی سایت و طراحی وب سایت را با یکدیگر مقایسه کردیم.

گوگل ترندزخب، ما این پارامترهای مورد نظر را برای کشور ایران و زمان جستجو را از سال 2004 تا امروز تنظیم کردیم. با استفاده از این پارامترها می‌توان متوجه شد که ایرانی‌ها در اواخر هر سال بیشتر از دیگر مواقع سال این عبارات را جستجو می‌کنند. همچنین، این گزینه نشان می‌دهد که کاربران ایرانی، کلمه کلیدی طراحی سایت را بیشتر از طراحی وب‌سایت جستجو می‌کنند.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم در زمان درست کمپین‌های تبلیغاتی خود را راه اندازی کنیم و بدانیم که بهینه‌سازی وب‌سایت خود را برای چه‌زمانی و روی چه کلماتی آماده کنیم.

اگر می‌خواهیم اطلاعات دقیق‌تری در اختیار داشته باشیم، بهتر است از فیلترهایی که گوگل ترند در اختیارمان قرار داده است، به‌خوبی بهره ببریم:

گوگل ترندز- بازه زمانیهمانطور که در تصویر می‌بینیم، از سال 2014 تا امروز، در مجموع از میزان محبوبیت هر دو عبارت کاسته شده است و هر دو روندی نزولی را طی کرده اند؛ البته کلمه «طراحی سایت» در سال 2019 افزایش یافته و پس از مدتی دوباره روند کاهش در پی گرفته‌است.

نکته 1:

میزان افت جستجوی هر عبارتی باید با خود آن عبارت سنجیده شود. به طور مثال افت نمودار جستجوی عبارت طراحی سایت در گوگل ترندز، از سال 2014 تا الان به این معنی نیست که رقابتی در آن وجود ندارد یا جستجویی برای آن صورت نمی‌گیرد. هم اکنون عبارت طراحی سایت یکی از پرجستجوترین و پر رقابت‌ترین کلمات کلیدی در وب فارسی به شمار می‌آید، ولی میزان محبوبیت آن نسبت به قبل کم شده است.

نکته 2:

توجه داشته باشید که گوگل ترند تنها میزان جستجو را بر اساس نمودار و بین 0 تا 100 نمایش می‌دهد. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، میزان جستجوی کلیدواژه طراحی سایت، در نمودار با عدد 70 نمایش داده شده است. اما ممکن است این عبارت در مقایسه با عبارتی که در نمودار گوگل ترند عدد 100 را نشان می‌دهد، بیشتر جستجو شود. پس حتماً از ابزارهای جانبی مانند Keyword Planner برای آگاهی بیشتر از تعداد جستجوی کلمات استفاده کنید.

فرقی نمی‌کند که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، با استفاده از گوگل ترند می‌توانید برای کمپین‌های تبلیغاتی خود، استراتژی صحیحی اتخاذ کنید.

( نکته: تحقیق کلمات کلیدی اساسی‌ترین مرحله کار شماست چون می‌توانید بفهمید که کدام عبارت‌ها می‌تواند کاربران زیادی را به سمت سایت شما روانه کند. پس سرسری از کنارش نگذرید. شما می‌توانید با «دوره تحقیق کلمات کلیدی»، به طور کامل این مهارت را با ابزارهای مختلف را یاد بگیرید).
هدف گیری جغرافیایی

کمی پایین‌تر از نمودار مقایسه، میزان جستجوها در بین شهرهای ایران مقایسه می‌شود؛ یعنی شما می‌فهمید که در کدام شهر ایران این کلمه محبوب‌تر است.

این هم یکی دیگر از امکانات گوگل ترند است که داده‌های مرتبط با جستجو را بر اساس هر ناحیه تقسیم‌بندی می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید بفهمید که کلمه ‌کلیدی هدف شما در چه شهرهایی بیشترین جستجو را دارد. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که در ابتدای کار از شهری شروع کنید که محصولتان طرفداران زیادی در آنجا دارد و ریسک کارتان را کم‌تر کنید.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، موضوع طراحی سایت در سراسر ایران جستجو می‌شود، اما بیشترین میزان جستجوی این عبارت در دو سال گذشته از استان کرمانشاه بوده است. قم و تهران رتبه‌های بعدی در سرچ طراحی سایت هستند.

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 87
  • بازدید ماه : 203
  • بازدید سال : 955
  • بازدید کلی : 3,199