loading...
آموزش سئو
آی تی من بازدید : 22 دوشنبه 15 دی 1399 نظرات (0)

کاربری که می‌خواهد سایت شما را باز کند مثل بچه‌ای گرسنه است که اصلاً نمی‌خواهد برای غذا خوردن صبر کند. حتی یک ثانیه! مهم نیست غذایی که پخته‌اید چقدر خوشمزه یا زیباست؛ کاربر همین الان می‌خواهد نیازش را در کمترین زمان ممکن برطرف کنید. اگر نمی‌توانید پس می‌رود سراغ سایت سریع‌تر رقیب شما.

خب حالا از کجا بفهمیم سایت ما به اندازه کافی سریع است؟ با تست سرعت سایت اما از راه درستش.

هرچقدر هم سایت شما در سیستم یا موبایل خودتان سریع باز شود به این معنی نیست که هیچ مشکلی ندارد.

در این مقاله اول روش‌های درست تست سرعت سایت را آموزش می‌دهیم، بعد راهکارهایی برای افزایش و بهینه سازی سرعت سایت معرفی خواهیم کرد.
بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

برای تست سرعت سایت راه‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارد. ۴ ابزاری که در ادامه معرفی کردیم اولاً رایگان‌اند، دوماً از جنبه‌های مختلفی که در ادامه توضیح می‌دهیم بهتر و کاربردی‌تر هستند.
۱. page speed insights

PageSpeed Insights یکی از ابزارهای رایگان گوگل برای تست سرعت سایت و سنجش تجربه کاربران است. در ادامه به‌جای اسم کاملش از مخخف آن یعنی PSI استفاده می‌کنیم.

شاخص‌هایی که PSI برای اندازه‌گیری سرعت وبسایت و سنجش تجربه کاربران دارد مبتنی بر استاندارهای گوگل هستند. یعنی همان شاخص‌‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی وبسایت‌ها استفاده می‌‌کند.

هر کدام از این شاخص‌ها مثل تأثیر دروس کارنامه دوران مدرسه روی نمره معدل ضریب و وزن دارند. مثلاً اگر درس ریاضی ضریب ۴ داشت یعنی تاثیرش ۴ برابر درس ورزش با ضریب ۱ است. میزان تاثیرگذاری شاخص‌ها در PSI با درصد مشخص شده و در نهایت یعد از یک محاسبه با در نظر گرفتن کل شاخص‌‌ها، به عددی بین ۱ تا ۱۰۰ می‌رسیم. این نمره سرعت شماست که بالای گزارش برای دو نوع دستگاه موبایل و رایانه‌های شخصی جدا از هم گزارش می‌شود. هر چه عدد گزارش شده بزرگتر باشد یعنی سرعت و تجربه کاربران از وبسایت شما بهتر است.

در بخش‌های بعد با جزئیات کامل درباره این گزارش و نحوه استفاده از آن برای افزایش و بهینه سازی سرعت سایت توضیح دادیم.
۲. جی تی متریکس (Gtmetrix)

ابزار دوم و پرکابرد تست سرعت سایت، جی تی متریکس است. جی تی متریکس سه نمره نهایی بر اساس سه روش اندازه‌گیری مختلف برای سرعت وبسایت گزارش می‌دهد.

این سه عدد که در تصویر زیر با کادر قرمز مشخص شده‌اند را در ادامه به ترتیب توضیح می‌دهیم.

۱. PageSpeed Score

PageSpeed Score به صورت درصد نمایش داده می‌شود و مبتنی بر همان سرویس تست سرعت گوگل (مشابه همان تست PSI) است. البته این روش سنجش عملکرد وبسایت در جی تی متریک کمی دستکاری شده است.

جی تی متریکس یک رتبه‌بندی براساس حروف لاتین (A, B, C ,...) هم به این درصد اضافه کرده است.

۲. YSlow Score

روش YSlow مبتنی بر ۲۳ شاخص عملکردی است که شرکت یاهو برای سنجش سرعت و عملکرد وبسایت‌‌ها استفاده می‌کند. این ۲۳ شاخص وزن و تاثیر متنوعی روی نمره نهایی دارند. معمولاً عددی که در این روش به دست می آید فاصله کمی با PageSpeed Score دارد.

۳. Fully Loaded Time

این شاخص برحسب زمان گزارش می‌شود و مدت زمان بارگذاری کامل وبسایت را نشان می‌دهد. این زمان ممکن است از تجربه خودتان طولانی‌تر باشد چون جی تی متریکس در این شاخص زمانی را در نظر می‌گیرد که صفحه به طور کامل بارگذاری شده و تا ۲ ثانیه هیچ ارتباطی با اینترنت برقرار نکند. یعنی امکان دارد وبسایتی در ظاهر کامل بارگذاری شده باشد اما همچنان در حال دریافت فایل‌ یا ارتباط با سرور باشد. هر وقت این ارتباط قطع شد یعنی صفحه Fully Load شده است.
۳. webpagetest

سومین ابزار کاربردی برای تحلیل و بهینه‌سازی سرعت سایت webpagetest است. با این سرویس رایگان، می‌توانید یک بررسی کامل از زمان بارگذاری و عوامل تاثیرگذار در کندی وبسایت به دست ‌آورید.

البته گزارش webpagetest جامع و تخصصی است. با این ابزار می‌توانید مشکلات امنیتی، تصاویر پرحجم، منابع اضافی، پردازش‌های زمان‌بر و دیگر مشکلات احتمالی را پیدا کنید.
هر آنچه باید از تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو بدانید!حتما بخوانید: هر آنچه باید از تاثیر ریدایرکت ۳۰۱ در سئو بدانید!

تست سرعت و عملکرد این سرویس هم براساس روش Page Speed گوگل کار می‌کند.
۴. سرچ کنسول

معلوم است که وظیفه اصلی سرچ کنسول تست سرعت وبسایت نیست؛ سرچ کنسول ابزاری برای سنجش عملکرد و حضور وبسایت در نتایج گوگل است. مطالعه بیشتر ...

اما گوگل در آخرین به‌روزرسانی سرچ کنسول گزارش جدیدی به نام Core web vitals اضافه کرد که سرعت وبسایت را مبتنی بر همان روش Page Speed گوگل به صورت مداوم اندازه‌گیری و گزارش می‌دهد.

در این گزارش خبری از اعداد و ارقام پیچیده نیست. فقط سه سطح ضعیف، نیازمند بهینه‌سازی و خوب دارد.
کدام ابزار تست سرعت سایت بهتر و دقیق‌تر است؟

چند نکته مهم در بررسی سرعت سایت وجود دارد که قبل از استفاده از هر ابزاری باید بدانید.

اگر شما با اینترنت پرسرعت و با کیفیت عالی یک وبسایت سنگین و پرحجم را باز کنید، شاید بارگذاری کامل آن فقط یک ثانیه طول بکشد. اما کاربری که به هر دلیلی با اینترنت ضعیف و کم سرعت بخواهد همین سایت را باز کند شاید ۳۰ ثانیه منتظر بماند. این نکته را هم در نظر بگیرید که عواملی مثل اختلالات شبکه اینترنت ‌می‌تواند این تجربه را بدتر هم بکند.

نکته مهم بعدی، تست کردن کل صفحات سایت است. اگر یک صفحه (مثل صفحۀ اصلی سایت) خیلی سریع است نباید معیاری برای کل وبسایت باشد. کل صفحات یا مراحلی که کاربر دنبال می‌کند باید سریع باشد نه فقط یک صفحه.

پس برای تست سرعت سایت باید ۳ روش مجزا را در نظر بگیرید:

    یک تست با رایانه و اتصال اینترنت خودتان
     تست با یک سرور (رایانه‌ای که سخت‌افزار قدرتمندی دارد و همیشه به اینترنت با پهنای باند بالا وصل است)
     تست میانگین سرعت سایت از جمعیت بزرگی از کاربران

در هر کدام از این حالت‌ها امکان دارد نتایج متفاوتی به دست آورید، اما در نهایت میانگین سرعت و تجربه کاربران از وبسایت شما مهم است؛ یعنی همان تستی که PSI انجام می‌دهد.

اولویت اول باید با گزارش میدانی PSI و گزارش Core web vitals در سرچ کنسول باشد چون گوگل هم برای سنجش سرعت و تجربه کاربری سایت همان را در نظر می‌گیرد و در رتبه‌بندی سایت‌ها تأثیر می‌دهد. اگر بتوانید وبسایت خود را برای این تست بهینه‌سازی کنید مطمئن باشید در تست با سایر ابزارها هم نتایج خوبی می‌گیرید.

اولویت دوم با تست‌هایی است که با سرور انجام می‌شود. می‌توانید این تست‌ها را در بازه‌های زمانی مختلف تکرار کنید. بخشی از گزارش جی تی متریکس (Gtmetrix) مبتنی بر همین روش است. سروری را هم که می‌خواهید تست از آن انجام شود را خودتان انتخاب می‌کنید و حتی می‌تواند سرعت اینترنت پایین را شبیه‌سازی کند.

اولویت آخر هم با تست‌هایی است که توسط رایانه و اتصال اینترنت خودتان انجام می‌شود. این تست‌ها برای پیدا کردن عواملی که باعث کندی سایت شده‌اند مفید است، اما نتیجه همیشه درست نیست. تست‌هایی که با ابزار Google Lighthouse انجام می‌شود از این روش است.

خب حالا که می‌دانیم چطور باید سرعت سایت را تست کنیم ببینیم از این گزارش‌ها چه چیزی دستگیرمان می‌شود. از همین گزارش‌ها می‌‌خواهیم بدانیم مشکل کجاست و همان را برطرف کنیم.
سرعت سایت (Site speed) چیست؟

وقتی می‌گوییم سرعت سایت منظورمان سرعت بارگذاری و سرعت رسیدن کاربر به هدفش است. مثلاً اگر صفحه اصلی سایت خیلی سریع باز شود اما بارگذاری کامل صفحه گالری محصولات ۱۰ ثانیه طول بکشد یعنی سایت شما در کل سریع نیست. سرعت هر صفحه (Page speed) وابسته به عناصر موجود در آن مثل تصاویر، افکت‌ها، اطلاعات موردنیاز برای پردازش و ... بستگی دارد. اما وقتی درباره سرعت کل سایت صحبت می‌کنیم عواملی مثل سرور میزبان و کش (Cache) مطرح می‌شود.

پس در کل سرعت سایت مفهومی جامع‌تر دارد. وقتی کاربر آدرس سایت شما را در مرورگر خود وارد می کند و بعد از بازدید چند صفحه، به صفحۀ خرید (هدف) منتقل می‌شود، بیشتر سرعت سایت را لمس می‌کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 85
  • بازدید ماه : 201
  • بازدید سال : 953
  • بازدید کلی : 3,197