loading...
آموزش سئو
آی تی من بازدید : 20 چهارشنبه 17 دی 1399 نظرات (0)

من فکر می‌کنم گوگل به نوعی خوددرگیری مزمن دچار است یا به قول خودمان ایرانی‌ها مرض دارد! آخر از طرفی به ما می‌گوید؛ مثل بچه آدم، قانونی رفتار کنید و از تکنیک های سئو کلاه سفید کمک بگیرید؛ اما اگر بخواهیم به حرفش گوش کنیم باید تا آخر عمرمان برای رسیدن به صفحه اول صبر کنیم.

از آن‌طرف اگر بخواهیم بی‌توجه به صحبت‌هایش باشیم و سراغ تکنیک ‌های سئو کلاه سیاه برویم، جوری سایتمان را جریمه می‌کند که تا نسل‌های بعدی‌مان هم جرعت فعالیت دوباره در سطح وب را نداشته باشند. اما خب مثل اینکه سئوکارهای متخصص برای این مشکل دوگانگی رفتاری گوگل یک راه حل عالی پیدا کرده‌اند: سئو کلاه خاکستری یا gray hat seo!
سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟

من کاری به تعریف سایت‌های خارجی ندارم! بعد از چند سال فعالیت در زمینه تولید محتوا و سئو سایت تعریفی که می‌توانم به بهترین شکل در مورد سئو کلاه خاکستری به شما بدهم این است:

استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که هنوز برای گوگل قابل تشخیص نیستند و الگوریتم‌های گوگل آنها را با تکنیک‌های سئو کلاه سفید اشتباه میگیرند!

حالا بگذارید این تعریف را کمی باز کنم: سئو کلاه خاکستری دقیقا بین سئو کلاه سفید و سیاه قرار گرفته. در این نوع سئو ما از تکنیک‌های عادی سئو کلاه سفید استفاده می‌کنیم؛ اما در بخش‌هایی که تکنیک‌های کلاه سفید برای جواب دادن نیاز به زمان زیادی دارند، کمی شیطنت به خرج می‌دهیم. یعنی در چنین شرایطی به سراغ تکنیک‌هایی از سئو می‌رویم که در اصل کلاه سیاه هستند اما ما با حساسیت و تکنیک‌هایی که در اجرای آنها به خرج می‌دهیم، نمی‌گذاریم گوگل متوجه تقلب کردنمان شده و جریمه‌مان کند. بگذارید به رسم عادت یک مثال بزنم:
مثالی از سئو خاکستری

یکی از فاکتورهای اصلی بهینه‌سازی سایت که در مقاله 200 فاکتور سئو هم به آن اشاره کردیم، موضوع مهم لینک‌سازی خارجی است. گوگل می‌گوید اگر شما یک وب سایت باکیفیت و معتبر باشید، مخاطبان و صاحب سایت‌های سطح وب به شما لینک می‌دهند. پس هرچه تعداد و کیفیت این لینک‌ها بیشتر باشد، شما هم رتبه بیشتری می‌گیرد.

اما خب در واقعیت شرایط کمی متفاوت است. به عنوان نمونه در ایران مخاطبان خیلی راغب به لینک دادن نیستند! یعنی به ندرت وب سایتی را پیدا می‌کنید که حاضر شود به رقیب خودش یا اصلاً یک سایت عادی نه چندان مرتبط به حیطه کاری‌اش لینک بدهد. در حالی که این فرهنگ در وب انگلیسی حدوداً رعایت می‌شود.

در چنین شرایطی اگر منِ سئوکار بخواهم منتظر این بمانم که کاربران وب فارسی سایتم را شناخته و به آن لینک بدهند، احتمالاً باید موهایم را هم‌رنگ دندان‌هایم کنم. پس گاهی بیخیال سئو کلاه سفید می‌شوم.

حالا در مقابل اگر بخواهم کلاه سیاه رفتار کنم؛ باید به سراغ سایت‌های سطح وب بروم و با پرداخت پول، تعداد زیادی لینک خارجی از آن‌ها بخرم. در این حالت گوگل به کمک الگوریتم‌های خودش متوجه تقلب کردن من شده و سریعاً دستم را در دست الگوریتم پنگوئن می‌گذارد تا سایتم را پنالتی کند.

پس راهکار چیست؟

راهکار همان سئو کلاه خاکستری است: در اینجا من به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری برای لینک‌سازی می‌روم. مثلاً به جای اینکه ناگهان هزار لینک از فلان سایت بخرم (این یک تکنیک کلاه سیاه است) هر از گاهی تعداد کمی لینک در وب سایت‌های مختلف می‌خرم و به مرور فرآیند لینک بیلدینگ سایتم را جلو می‌برم! در این حالت گوگل متوجه تقلب کردن من نشده و تصور می‌کند واقعاً در حال استفاده از سئو کلاه سفید هستم. یعنی گوگل فکر می‌کند به دلیل کیفیت بالای مطالبم، وب‌سایت‌های مختلف به من لینک داده‌اند و در نتیجه رتبه‌ام را در کلمات مختلف افزایش می‌دهد.

همینجا وسط یک پرانتز باز کنم. گوگل کتابی دارد که از معیارهای رتبه‌بندی برای ارزیابانش حرف زده و گفته که به چه ویژگی‌هایی برای ارزیابی یک سایت دقت کنند. این کتاب را با ترجمه نوین می‌تونید از این صفحه دریافت کنید.

خب، فکر می‌کنم تا اینجا به خوبی متوجه شدید که seo کلاه خاکستری چیست. در ادامه می‌خواهم به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری رفته و شما را با آن‌ها آشنا کنم.


تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

تکنیک های سئو خاکستریهمین‌جا و قبل از توضیح دادن تکنیک‌ها، بگذارید یک نکته را به شما بگویم: من صرفاً با توجه به تجربه و مطالعات خودم این تکنیک‌های کلاه خاکستری سئو را به شما معرفی می‌کنم. اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم که بدون داشتن دانش قبلی سراغشان بروید! خیلی از تکنیک‌های گفته شده در ادامه نیاز به داشتن دانش تخصصی دارد و ممکن است اجرای آن‌ها بدون دانش فنی باعث جریمه وب‌سایت شما شود.
1. طراحی دوباره و آپدیت صفحات

یکی از تکنیک‌های کلاه سفید سئو، آپدیت محتوای سایت است. کلا گوگل به وب‌سایت‌هایی که دائما محتوای خودشان را بروزرسانی می‌کنند علاقه خاصی نشان می‌دهد.

حالا شما می‌توانید در یک تکنیک سئو خاکستری، وب سایتتان را طراحی دوباره کنید! در این حالت به دلیل تغییر عمده در کدهای برنامه نویسی وب سایت، گوگل تصور می‌کند در حال آپدیت محتواهای‌تان هستید و اعتبارتان را زیاد می‌کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 54
  • بازدید ماه : 170
  • بازدید سال : 922
  • بازدید کلی : 3,166