loading...
آموزش سئو
آی تی من بازدید : 181 جمعه 10 بهمن 1399 نظرات (0)

گوگل آنالیتیکس: همه‌چیز را راجع‌ به کاربران سایتتان بدانید.

گوگل آنالیتیکس (google-analytics) یکی از ابزارهای مهم و پرکاربرد گوگل است. با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعاتی راجع به کاربران (جنسیت، سن، محل زندگی، مدت زمان ماندن در سایت و... )، آمار دقیق ترافیک سایت، نحوۀ ورود کاربران به صفحه، صفحاتی که کاربران بعد از ورود به سایت شما بازدید کرده‌اند، نرخ تبدیل کاربران به مشتری و اطلاعات دیگر را به‌دست آورید.
Google PageSpeed Insights: تست سرعت صفحات سایت

قبلاً در مورد اهمیت سرعت بارگذاری صفحات سایت صحبت کردیم؛  شما می‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت سایت‌تان را بررسی کنید و مطمئن شوید که بهینه است. در ضمن  این ابزار نقاط ضعف شما را هم می‌گوید و راه‌کارهایی برای بهبود آن ارائه می‌دهد.

توصیه می‌کنم برای آشنایی بیشتر با تاثیر سرعت سایت روی سئو و همینطور روش‌های افزایش سرعت سایت، راهنمای کامل سرعت سایت را بخوانید.
Woorank: چک کردن وضعیت سئوی سایت

کافیست وارد سایت Woorank شوید و در اولین کادری که می‌بینید لینک سایتتان را وارد کنید و اینتر را بزنید. در صفحۀ بعدی لیست کاملی از آنالیز بخش‌های مختلف ساییتان را مشاهده می‌کنید که با سه رنگ مختلف جدا شده‌اند. رنگ سبز نشان‌دهندۀ وضعیت خوب است، رنگ نارنجی بیانگیر این است که این بخش نیاز به بهبود دارد و رنگ قرمز نشان می‌دهد که روی این بخش اصلاً کار نشده. با کلیک روی هر بخش راهکارهایی به شما داده می‌شود که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.
گوگل سرچ کنسول: دریافت اطلاعات اجمالی دربارۀ عملکرد سایت

گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل یکی از مهم‌ترین ابزارهای گوگل است. اگر هدف شما حرفه‌ای شدن استفاده از این ابزار را به خوبی یاد بگیرید. اطلاعاتی که Google Webmaster Tools در اختیارتان قرار می‌دهد عبارتند از:

    لینک‌های داده شده به سایت شما
    لینک‌های داخلی
    جریمه‌های گوگل
    نحوه نمایش در موبایل (ریسپانسیو بودن)
    تجزیه و تحلیل جستجوها

SpyFu: رصد کردن رقبا

همیشه سعی کنید در حالی که بهترین کارتان را انجام می‌دهید حواستان به رقبا هم باشد و آن‌ها را هم رصد کنید. این ابزار در این کار به شما کمک می‌کند. به صفحۀ SpyFu بروید و آدرس سایت رقیبتان را وارد کنید.اسپای‌فو اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی طبیعی، تبلیغات گوگل ادوردز، استراتژی لینک‌سازی، این‌که بیشترین ورودی بر اساس کدام کلمات کلیدی بوده و ... را به شما نشان می‌دهد. فکر می‌کنم در جایی که رقابت شدید است دانستن این موارد به شما کمک زیادی بکند.
ابزارهای چک کردن رنک الکسا و اعتبار سایت

برای چک کردن رنک و اعتبار سایتتان می‌توانید از این 2 افزونه استفاده کنید:
افزونۀ MozBar

با نصب افزونۀ MozBar روی مرورگر کروم یا فایرفاکس به هر سایتی که وارد شوید می‌توانید اطلاعاتی راجع به اعتبار دامنه و اعتبار صفحات سایت، لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی را مشاهده کنید.
افزونۀ Alexa

رتبۀ الکسا از آن جهت اهمیت دارد که بسیاری از مردم برای تصمیم‌گیری در مورد خوب یا بد بودن یک وب‌سایت به رتبۀ الکسا نگاه می‌کنند! علاوه‌براین رنک الکسا روی قیمتی که کاربران برای گذاشتن تبلیغ در سایت شما می‌پردازند تاثیرگذار است. یک سوال؛ الکسا چگونه سایت‌ها رتبه‌بندی می‌کند؟
آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کند؟حتما بخوانید: آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کند؟
هرکدام از الگوریتم‌های گوگل چه تاثیری روی سئوی سایت دارند؟

یک سئوکار حرفه‌ای باید اطلاعات کاملی دربارۀ الگوریتم‌های گوگل داشته باشد و اخبار به‌روزرسانی‌های جدید گوگل را دنبال کند. در این‌جا من الگوریتم‌های مهم گوگل تا سال 2019 را به شما معرفی می‌کنم. اگر هم به اطلاعات بیشتر و به‌روز درباره الگوریتم‌ها نیاز دارید ما سعی کردیم برای هر آپدیت الگوریتم یک راهنمای جامع منتشر کنیم. همۀ این راهنما ها را در صفحه الگوریتم‌های گوگل می‌توانید ببینید و مطالعه کنید.

قبل از این که با الگوریتم‌های سئو آشنا شوید، به یک توصیه مهم توجه کنید.

گوگل در مقابل وبسایت‌ها یک سیاست پایدار و پیوسته دارد. یعنی با این که همیشه در حال به‌روزرسانی الگوریتم موتور جستجو است اما هدفی که دنبال می‌کند و نحوه تعامل آن با وبسایت‌ها تغییر زیادی ندارد.

مثلاً اهمیت محتوای مفید همیشه در اولویت گوگل بوده و هست. هیچ وقت این دیدگاه تغییر نکرده است. این نظرات و سیاست‌های گوگل مخفی نیست. در زمان‌های مختلف گوگل اعلام کرده است هدفش از به‌‌روزرسانی‌ها چیست و در نهایت می‌خواهد به کجا برسد.

با دانستن و درک دیدگاه گوگل دیگر نیاز نیست نگران تغییراتش باشید. چون اکثر تغییرات برای مقابله با دور زدن‌ها و دستکاری‌ها ایجاد می‌شوند یا راهکاری هستند برای دستیابی به اهداف گوگل.

اگر شما در سئوی وبسایت همان خط و جهت گوگل را دنبال کنید پس هیچ نگرانی نباید داشته باشید چون می‌دانید مهندسان گوگل چطور فکر می‌کنند.

یک منبع عالی برای درک فکر و سیاست‌ها موتور جستجوی گوگل، کتابی است به نام «راهنمای ارزیاب‌های گوگل» این که این کتاب چیست و چه فایده‌ای دارد را در صفحه توضیحاتش بخوانید.

کتاب راهنمای ارزیاب‌‌های گوگل

اگر به شما بگویند گوگل کتاب آموزش سئو نوشته است آن را نمی‌خوانید؟ شاید باور نکنید ولی گوگل این کتاب را نوشته است.

کتابی که به نام «راهنمای ارزیاب‌های گوگل» منتشر شده و ما آن را ترجمه کردیم، راهنمایی است برای ارزیاب‌های نتایج جستجو. با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید گوگل چطور فکر می‌کند و چه معیارهایی برای رتبه‌بندی اهمیت دارند.

این که ارزیاب‌ها چه کسانی هستند و داستان این کتاب چیست را در صفحه کتاب راهنمای ارزیاب‌های گوگل بخوانید.

    الگوریتم Hilltop (تپه) گوگل‌ (2003)

الگوریتم هیلتاپ یا تپه گوگل در سال 2003 معرفی شد و از همان زمان تا الان تاثیرات غیرقابل‌انکاری روی نتایج جستجو داشته است. هدف الگوریتم هلیتاپ گوگل چه بود؟ هدف این الگوریتم شناسایی سایت‌های مرجع و دایرکتوری‌های معتبری بود که به سایت‌های کوچک دیگر لینک داشتند. فایده شناسایی دایرکتوری‌های معتبر چه بود؟ با شناسایی دایرکتوری‌های معتبر فرصت خوبی در اختیار سایت‌های کوچکی که در آن‌ها لینک داشت قرار می‌گرفت تا بتوانند جایگاه خوبی در گوگل کسب کنند.

برخی از این دایرکتوری‌های معتبر عبارتند از: Yahoo، Dmoz و Wikipedia. گوگل با استفاده از این دایرکتوری‌ها  توانست سایت‌های معتبر دیگر را هم شناسایی کند.

    الگوریتم پاندا (Panda) گوگل (2011)

الگوریتم پاندای گوگل روی محتوای متنی صفحات حساس است و متن‌های کپی شده، پر از تبلیغات و محتواهای بی‌کیفیت او را به شدت عصبانی می‌کند. در صورتی که مورد خشم پاندا قرار گرفتید و جریمه شدید، با اصلاح و به‌روزرسانی صفحات ضعیفتان می‌توانید شانس این را داشته باشید که جایگاه قبلی‌تان را پس بگیرید.

    الگوریتم پنگوئن (penguin) گوگل (2012)

این الگوریتم یک سال بعد از پاندا به گوگل اضافه شد و وظیفۀ آن مبارزه با لینک‌سازی اسپم است. با ظهور الگوریتم پنگوئن گوگل، سایت‌هایی که بک‌لینک‌های انبوهی از سایت‌های بی‌کیفیت و اسپم دریافت کرده بودند از نتایج اولیه موتور جستجوی گوگل حذف شدند.

برای این‌که توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه نشوید، همیشه از سایت‌های معتبر و مرتبط با موضوع سایت خودتان لینک بگیرید. اما اگر جریمه هم شدید یک راه بازگشت دارید؛ لینک سایتتان را از تمام صفحات اسپم و بی محتوا پاک کنید.

    الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird) گوگل (2013)

الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل از همان زمان که آمد تحولات بزرگی را در موتور جستجوی گوگل ایجاد کرد. وظیفۀ این الگوریتم نشان دادن مرتبط‌ترین و دقیق‌ترین نتایج به کاربران است؛ برای همین هم به جای تمرکز روی یک کلمۀ کلیدی خاص، واژه‌های هم‌معنی را نیز در نظر می‌گیرد.

بعد از اضافه شدن الگوریتم مرغ مگس‌خوار به گوگل، تعداد زیادی از سایت‌هایی که بیش از حد از یک کلمۀ کلیدی خاص استفاده کرده بودند جریمه شدند و جایگاه خوبشان را در گوگل از دست دادند. این الگوریتم تحولاتی زیادی را در زمینۀ بازاریابی محتوا هم ایجاد کرده است و شناختن درست آن واجب است، توصیه می‌کنم برای آشنایی بیشتر با آن مقالۀ دیگر من را با نام «الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه تاثیری روی سئوی سایت شما دارد؟» بخوانید.

    الگوریتم کبوتر (Pigeon) گوگل (2014)

این بار گوگل الگوریتمی را ارائه می‌کند که روی نتایج مرتبط با مکان (Location) تمرکز دارد. الگوریتم کبوتر گوگل برای کسب‌وکارهای محلی یک فرصت عالی ایجاد کرده است تا بتوانند جزو نتایج اولیۀ جستجوهای کاربران نزدیک به خودشان باشند. برای مثال وقتی که در گوگل جستجو کنید کافه‌های نزدیک من، فقط کافه‌هایی که در مناطق نزدیک به شما نشان داده می‌شود. همکار خوبم بابک به خوبی این الگوریتم را در مقاله «الگوریتم کبوتر گوگل چیست و چه تاثیری روی رتبه سایت شما دارد؟» بررسی کرده است.

    الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل (2016)

گوگل در سال 2016 الگوریتم دیگری را با نام رنک‌برین معرفی کرد که از نظر بررسی و تفسیر کلمات هم‌معنی مشابه الگوریتم مرغ مگس‌خوار عمل می‌کند، اما بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر است. تمرکز اصلی الگوریتم رنک‌برین تجربۀ کاربری یا UX است و می‌توان ادعا کرد که مدت زمان حضور کاربران در صفحات، ادامه پیدا نکردن جستجو در یک موضوع خاص، نرخ کلیک (CTR) در نتایج جستجو و ... از معیارهای مهم برای الگوریتم رنک‌برین هستند.

    الگوریتم فرد (Fred) گوگل (2017)

فِرِد نام الگوریتم دیگر گوگل است که وظیفۀ آن تمرکز روی حجم تبلیغات موجود در سایت و لینک‌های خارجی است. این الگوریتم محتوای صفحات را بررسی می‌کند و تعداد لینک‌های خارجی موجود در هر بخش را اندازه می‌گیرد؛ اگر صفحه مورد نظر دارای محتوای بی‌کیفیت باشد و در آن از تعداد زیادی لینک خارجی استفاده شده باشد، در برابر جریمۀ الگوریتم فرد قرار می‌گیرد.

سایت‌های تبلیغاتی که نگران این الگوریتم هستند باید دقت کنند که اگر محتوای صفحاتشان از استاندارد یا کیفیت لازم برخوردار باشد، با وجود لینک دادن به سایت‌های خارجی جریمه نخواهند شد؛ پس اولویت با کیفیت محتواست.

    الگوریتم پارافریسینگ (Paraphrasing) گوگل (2018)

مدت زیادی از معرفی این الگوریتم نمی‌گذرد اما همین الان هم می‌توان نتایج شگفت‌انگیز آن را هنگام جستجو در گوگل مشاهده کرد. کار الگوریتم Paraphrasing این است که محتوای سایت را خلاصه می‌کند و برای کاربرانی که از گوگل سوال پرسیده‌اند نمایش می‌دهد. تصویر زیر نمونه‌ای از عملکرد الگوریتم Paraphrasing است. من هنوز سایت‌های فارسی را که به این شکل توسط الگوریتم Paraphrasing شناسایی شوند ندیده‌ام، اما در مورد سایت‌های انگلیسی، محتواهایی که بیشتر حالت پرسش و پاسخ دارند مورد توجه الگوریتم پارافریسینگ قرار می‌گیرند.

حرف آخر: یک سئوکار حرفه‌ای همیشه باید به روز باشد

این بود تمام آن چیزهایی که برای شروع یادگیری سئو لازم است بدانید. اگر تازه‌کار بودید الان دیگر تازه‌کار نیستید! چون حالا نگاه درستی به SEO پیدا کرده‌اید. بعد از این هم پیشنهاد می‌کنیم حتماً نوین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید یا در خبرنامه عضو شوید چون یک سئوکار حرفه‌ای همیشه باید به روز باشد و هر وقت اتفاقی در دنیای سئو رخ دهد حتماً در وبلاگ نوین درباره‌اش می‌نویسیم.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 187
  • بازدید سال : 939
  • بازدید کلی : 3,183