loading...
آموزش سئو
آی تی من بازدید : 28 سه شنبه 30 دی 1399 نظرات (0)

تا به اینجای کار، با مفهوم رپورتاژ آگهی آشنا شدیم و درباره مزایا و معایب آن صحبت کردیم. هدفمان هم این بود که شما بتوانید تصمیم بهتر و آگاهانه‌تری دربارۀ منتشر کردن یا نکردن رپورتاژ آگهی بگیرید.

با این حساب اگر هنوز مشغول خواندن این سری مقالات هستید، احتمالاً تصمیم خود را گرفته‌اید تا هر چه زودتر اولین رپورتاژتان را منتشر کنید. فقط این سوال باقی مانده که کدام وب‌سایت بهترین بازدهی را به شما می‌دهد؟

در این فصل از سری رپورتاژ خبری، قرار است ببینیم که ویژگی‌های یک رسانه خبری خوب چیست و با چه معیارهایی باید بهترین سایت برای رپورتاژ آگهی‌های خود را انتخاب کنید.

رپورتاژ آگهی یک روش عالی برای بازاریابی است.
با درج رپورتاژ خبری، نه تنها محصول شما معرفی می‌شود، بلکه رتبه های گوگل شما هم افزایش پیدا می‌کند.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
رپورتاژ خبری021-41897070داخلی 2

معیارهای انتخاب بهترین سایت برای انتشار رپورتاژ آگهی

همانطور که پیش از این گفتیم، انتشار رپورتاژ در مجموع با 2 هدف مختلف انجام می‌شود:

    معرفی و برندینگ کسب و کار شما: وقتی رسانه درستی را انتخاب کنید، رپورتاژ هم می‌تواند در فروش شما تاثیر داشته باشد و هم در شناخته شدن برندتان.
    افزایش رتبۀ گوگل ‌وب‌سایت شما: رپورتاژ به منزلۀ معرفی وب‌سایت شما توسط منتشرکننده است و یکی از تکنیک‌های سئو به حساب می‌آید.

حالا قصد داریم 10 معیار را به شما معرفی کنیم که بر اساس آنها می‌توان تشخیص داد که منتشر کردن رپورتاژ در یک وب‌سایت، چقدر در رسیدن به هر یک از این دو هدف به شما کمک خواهد کرد.

اجازه دهید بدون هیچ حرف دیگری شروع کنیم.

    موضوع یک وب‌سایت

اولین معیاری که می‌تواند ارزش رپورتاژ دادن در یک وب‌سایت را برای شما مشخص کند، موضوع وب‌سایت مورد نظر است. هر چقدر این موضوع به زمینۀ کاری شما نزدیک‌تر باشد، انتشار رپورتاژ آگهی در آن وب‌سایت برای شما ارزشمندتر خواهد بود.

نمونه رپورتاژ دیجیاتواحتمالاً در این لحظه پیش خودتان می‌گویید که این موضوع بدیهی است و نیازی به گفتن ندارد. مسلماً وقتی یک وب‌سایت موضوعی مرتبط با کار شما داشته باشد، شانس اینکه کاربران آن به مشتریان شما تبدیل شوند بیشتر است. کاملاً هم درست فکر می‌کنید. اما این تنها دلیل اهمیّت داشتن موضوع یک سایت نیست.

مرتبط بودن یک وب‌سایت در تاثیری که رپورتاژ روی سئو سایت شما می‌گذارد هم فرق ایجاد می‌کند. اما چگونه؟ برای پاسخ به این سوال، بگذارید یک سوال دیگر از خود بپرسیم: اگر من یک آشپز باشم و به شما یک رستوران را پیشنهاد دهم، بیشتر به من اعتماد خواهید کرد یا وقتی که من خودم چندان سر رشته‌ای از غذا ندارم؟ گوگل هم دقیقاً مثل شما فکر می‌کند. یعنی وقتی از یک سایت مرتبط لینک می‌گیرید، ارزش بیشتری برای این لینک قائل می‌شود.
2.  مخاطبان یک وب‌سایت

اگر هدف شما از رپورتاژ آگهی فقط سئو نیست و دوست دارید دیده شوید، پس مهم است که مخاطبانِ رسانۀ مد نظرتان را نیز بشناسید. هر چقدر مخاطبان این رسانه به مشتریان بالقوه شما نزدیک‌تر باشند، ارزش این رسانه برای شما بیشتر خواهد بود.مخاطبان-هدف-رسانه

برای آنکه بتوانید یک رسانۀ درست را از نظر نوع مخاطب انتخاب کنید، لازم است دو سوال را از خود بپرسید:

    مخاطبان این رسانه چه کسانی هستند؟

شناخت سن، جنسیت، علایق و ویژگی‌های کسانی که مخاطب یک سایت هستند، قطعاً می‌تواند به تصمیم‌گیری بهتر شما کمک کند. مثلاً اگر قرار است رپورتاژ خبری شما دربارۀ یک وسیله برای آشپزخانه باشد، پس هدف اصلی شما، زنان خانه دار هستند و باید به سراغ سایت‌هایی بروید که مخاطبان اصلی آنها را این قشر از افراد تشکیل می‌دهند.

    آیا این وب‌سایت دارای خواننده‌های ثابتی است؟

وب‌سایت‌های پربازدید را از نظر نوع مخاطب می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دستۀ اول وب‌سایت‌هایی هستند که دارای خواننده‌های ثابت‌اند. خواننده‌هایی که مدام به آنها سر می‌زنند و مطالب جدیدشان را می‌خوانند. دستۀ دوم هم وب‌سایت‌هایی هستند که خوانندۀ ثابت ندارند، اما با حضور پر رنگ در گوگل، توانسته‌اند بازدیدکنندگان بسیار زیادی داشته باشند.

در حالت اول، شما می‌توانید مطمئن باشید که رپورتاژتان توسط خواننده‌ها دیده خواهد شد. اما در حالت دوم، برای اینکه مقالۀ شما دیده شود، حتماً باید رتبۀ خوبی را در گوگل کسب کند.

به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟
ما به شما کمک می‌کنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
تبلیغات گوگل ادز021-41897070داخلی 2

3.   رتبۀ الکسای وب‌سایت

هر چند الکسا را نمی‌توان یک معیار بی‌نقص و تمام و کمال دربارۀ رتبه یک وب‌سایت دانست، اما قطعاً اطلاعات این ابزار می‌تواند به صورت حدودی به شما کمک کند تا تفاوت بین یک سایت مطرح و غیر مطرح را شناسایی کنید.

کافی است وارد آدرس www.alexa.com/siteinfo شوید و آدرس سایت مد نظرتان را وارد کنید تا اطلاعات و آمار مرتبط با آن برای شما نمایش داده شود.

۷ روش تضمینی افزایش بازدید سایت [از بازدید واقعی تا ربات]حتما بخوانید: ۷ روش تضمینی افزایش بازدید سایت [از بازدید واقعی تا ربات]

اولین چیزی که در این آمار اهمیّت دارد، رتبۀ یک وب‌سایت در ایران است. هر چقدر این رتبه پایین‌تر باشد، بدان معنی است که سایت مورد نظر مطرح‌تر است و دارای بازدیدکنندگان بیشتری است.

البته، این تنها آماری نیست که شما می‌توانید از الکسا بدست آورید. اگر در صفحه آمار وب‌سایت در الکسا کمی پایین‌تر بروید، به بخشی برخورد خواهید کرد که با نام Search Analytics شناخته می‌شود. روی این بخش کلیک کنید تا به ااطلاعات بیشتری دست پیدا کنید.

رنک-الکسا

بخش Search Traffic را ببینید؛ این بخش به شما می‌گوید که به صورت حدودی، چند درصد از کاربران وب‌سایت مد نظرتان از طریق گوگل به آن وارد می‌شوند. هر چقدر که این درصد بالاتر باشد، بدان معنی است که سایت مد نظر بیشتر مورد اعتماد گوگل است و لینک شما در این سایت تاثیر بیشتری دارد. نکته دومی که می‌توانید از درصد بالای این آمار بفهمید، این است که اکثر مخاطبان یک سایت از گوگل هستند و خواننده ثابت کمتری دارد.

توجه داشته باشید که ترافیک جستجوی یک وب‌سایت باید در کنار رتبه آن تفسیر شود. این یعنی اگر یک وب‌سایت رتبۀ خوبی ندارد (مثلاً سایت 8000 ایران است)، آن‌وقت اینکه چند درصد کاربرانش از طریق گوگل آمده‌اند دیگر خیلی مهم نیست.
4.  اعتبار یک وب‌سایت از نظر کاربران

اکثر سایت‌های ایرانی هنگام انتشار رپورتاژ آگهی، تبلیغاتی بودن مقاله را به اطلاع خوانندگان خود می‌رسانند. به این ترتیب مطمئن می‌شوند که در صورت وجود اطلاعات غلط یا تبلیغاتی بودن مقاله، به اعتبار خودشان لطمه نخواهد خورد. با این حال،
لینک‌ها ۴ نوع شدند: Sponsored, Nofollow, Follow و UGCحتما بخوانید: لینک‌ها ۴ نوع شدند: Sponsored, Nofollow, Follow و UGC

اعتبار-سایت-منتشرکننده-آگهی

همچنان این موضوع که کاربران چقدر برای یک سایت ارزش قائل هستند از اهمیّت زیادی برخوردار است. می‌پرسید چرا؟ اجازه دهید توضیح دهیم.

هر چند کاربران می‌دانند که رپورتاژ شما یک تبلیغ است، اما باز هم برایشان مهم است که این تبلیغ توسط یک سایت قابل اعتمادشان منتشر شده یا نه. حداقل این موضوع به صورت ناخودآگاه برایشان مهم است. پس طبیعی است که وقتی یک سایت معتبر را برای انتشار رپورتاژ خود انتخاب می‌کنید، تاثیر بهتری در تبلیغات و برندینگ شما بگذارد.

البته گاهی هم می‌شود که بتوانید از یک سایت درخواست کنید که خودش برای شما مقاله‌ای تهیه کند. در این حالت، اعتبار یک سایت اهمیّتی دو چندان پیدا می‌کند.
5.  میزان اعتبار یک وب سایت از نظر سئو

پیش از این گفتیم که هر چقدر یک وب‌سایت اعتبار بیشتری نزد گوگل داشته باشد، بک لینک گرفتن از آن بیشتر برای شما تاثیرگذار است. اما چگونه می‌توانید اعتبار یک وب‌سایت را بسنجید؟

برای سنجش اعتبار یک وب‌سایت، ابزارهای بسیار متنوعی وجود دارند. یکی از بهترین ابزارها برای این کار، Mozbar  (ماز یا موز بار) است. شما با نصب این تولبار بر روی مرورگر خود، به راحتی می‌توانید از میزان اعتبار هر وب‌سایتی مطلع شوید و دربارۀ تاثیر آن تصمیم‌گیری کنید. برای نصب این تولبار می‌توانید به صفحه ماز بار در سایت افزونه‌های گوگل کروم مراجعه کنید.

افزونه-moz

هنگامی که تولبار ماز بر روی مرورگر شما نصب باشد (و وارد حساب کاربری خود در ماز شده باشید)، با ورود به یک سایت و فعال کردن این تولبار می‌توانید سه آمار متفاوت را مشاهده کنید:

    DA: اولین آماری که ماز به شما می‌دهد، میزان اعتبار دامنه (domain Authority) است. هر چقدر که این عدد به 100 نزدیک‌تر باشد، اعتبار کلی سایت مد نظر شما بیشتر است.
    PA:  این آمار نشان‌دهندۀ اعتبار صفحه‌ای است که در آن حضور دارید. حتماً برای تصمیم‌گیری بهتر نگاهی به اعتبار صفحۀ اصلی یک سایت داشته باشید. به خصوص اگر مقالۀ شما در صفحه اول سایت نمایش داده می‌شود.
    Spam Score: این عدد نشان‌دهندۀ میزان اسپم بودن یک سایت است. در واقع، ماز بر اساس 14 معیار به سنجش کیفیت یک سایت می‌پردازد و در صورت عدم تحقق هر کدام، به این درصد اضافه می‌کند. اگر یک وب‌سایت دارای امتیاز اسپم بالایی است، پس بهتر است از انتشار رپورتاژ در آن صرف نظر کنید. چرا که تاثیر مثبتی بر سایت شما ندارد و حتی ممکن است برایتان ضرر هم داشته باشد.

سئو چیست؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چک‌لیستحتما بخوانید: سئو چیست؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چک‌لیست
6.  تعداد و نوع لینک‌ها

سایت‌های مختلف معمولاً قوانینی متفاوت برای انتشار رپورتاژ آگهی دارند. یکی از این قوانین، تعداد و نوع لینک‌هایی است که حاضرند به سایت شما بدهند.

ابتدا بگذارید در مورد تعداد لینک صحبت کنیم. در درجه اول به این نکته دقت داشته باشید که هر چقدر تعداد لینک‌های یک مقاله بیشتر باشد، اعتبار کمتری به هر صفحۀ لینک‌شده منتقل می‌شود. حتی در صورت زیاده‌روی، شانس جریمه شدن شما توسط گوگل هم وجود دارد. با اینحال، اینکه دقیقاً بدانید یک سایت حاضر است چند لینک به شما بدهد، قطعاً در تصمیم‌گیری بهتر موثر است.لینک

نکته دیگری که در مورد لینک‌ها وجود دارد، نوع آنهاست. لینک‌ها از نظر جابجایی اعتبار، به دو دستۀ Follow و Nofollow تقسیم می‌شوند. لینک‌های فالو همان لینک‌های معمولی هستند که مقداری اعتبار به سایت شما منتقل می‌کنند و باعث کسب رتبه‌های بهتر می‌شوند. اما وقتی یک لینک دارای ویژگی نوفالو باشد، انتقال اعتبار (حداقل به میزان زیادی) انجام نخواهد شد. با این حساب، گرفتن لینک نوفالو از یک وب‌سایت قرار نیست تاثیر خیلی زیادی روی رتبۀ سایت شما بگذارد.

سایت‌های منتشرکننده رپورتاژ آگهی به طور معمول اجازۀ قرار دادن 3 لینک فالو را در یک مقاله می‌دهند. این تعداد مناسب است، چرا که دست شما برای لینک دادن به صفحات مختلف وب‌سایت خودتان باز است. اما گاهی هم پیش می‌آید که تعداد لینک‌های مجاز کمتر یا بیشتر باشد یا اینکه لینک‌ها نوفالو باشند. همانطور که متوجه شدید، هر چقدر تعداد لینک‌ها کمتر باشد و لینک‌های بیشتری نوفالو باشند، طبیعتاً ارزش رپورتاژ خبری برای شما هم کمتر خواهد بود.
7.  دائمی یا موقتی بودن رپورتاژ آگهی

برخی وب‌سایت‌ها هستند که رپورتاژ آگهی شما را به صورت مدت‌دار منتشر می‌کنند. یعنی رپورتاژ شما فقط به مدت 6 ماه، 1 سال یا ... در آنها باقی خواهد ماند و سپس پاک خواهد شد. ما در کل، رپورتاژ دادن در چنین سایت‌هایی را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم. چرا که عملاً خبری از تاثیر طولانی‌مدت لینک نیست و تاثیر رپورتاژ برای شما کم می‌شود. پس قبل از سفارش رپورتاژ، همیشه مطمئن شوید که انتشار آن به صورت دائمی خواهد بود.

آی تی من بازدید : 23 دوشنبه 29 دی 1399 نظرات (0)

تا اینجا، در 4 اپیزود مختلف درباره رپورتاژ آگهی صحبت کردیم و هر بار نکات مهمی را که باید بدانید - از چیستی رپرتاژ تا انتخاب رسانه - برایتان گفتیم؛ و حالا وقت آن رسیده است که دست به قلم شویم!

شاید فکر کنید که متن رپورتاژ چندان مهم نیست و فقط لینک‌های آن اهمیت دارند؛ اما فراموش نکنید که به هر حال شما برای رپورتاژ خود هزینه کرده‌اید و حیف است اگر متن خوبی برای آن ننویسید؛ چرا که با این کار، از جنبه تبلیغاتی رپورتاژ به بهترین شکل استفاده کرده‌اید.

در ضمن،  وقتی متن شما باکیفیت باشد، احتمالاً اعتبار بیشتری هم از طریق این رپورتاژ به سایت شما منتقل خواهد شد.

در این مقاله قرار است رازهای نوشتن یک رپورتاژ آگهی خوب را برای شما بازگو کنیم. علاوه بر این نکاتی برای کسب رتبه این رپورتاژ در گوگل و جذب ورودی از این طریق را به شما خواهیم گفت. و در پایان دو نمونه رپورتاژ آگهی از مرد افسانه‌ای دنیای تبلیغات دیوید اگیلوی را با هم بررسی می‌کنیم.
شاه‌کلید اصلی رپورتاژ‌های موفق

اگر یادتان باشد، در مقاله «رپورتاژ چیست» گفتیم که مردم روز به روز نسبت به تبلیغات بی اعتمادتر می‌شوند. خبر دیگر اینکه، امروزه مردم می‌توانند یک محتوای تبلیغاتی را از کیلومترها دورتر تشخیص دهند و راه خودشان را کج کنند!
رپورتاژ-آگهی-تبلیغات-غیرمستقیم

البته ما یک حرف دیگر هم به شما زدیم: قدرت رپورتاژ در این است که جنبه تبلیغاتی بودن آن کمرنگ شده است. با اینحال، فقط همین که تبلیغ شما در بین مقالات اصلی سایت منتشر شود (و به ظاهر تبلیغاتی نباشد) کافی نیست.

یک رپورتاژ خوب تبلیغاتی نیست، یا شاید بهتر است بگوییم خیلی کم تبلیغاتی است. اما این حرف یعنی چه؟
شاید این جمله معروف در زمینه فروش را شنیده باشید: «فروش را متوقف کنید، کمک کردن را شروع کنید!»
منظور این جمله این است که مانند فروشندگانی که فقط در فکر پول گرفتن از مشتری و پر کردن جیب‌شان هستند، رفتار نکنید؛ به جای این کار باید از نقش فروشنده بیرون بیایید و سعی کنید به عنوان یک مشاور خرید در کنار مشتری قرار گرفته و او را واقعاً راهنمایی کنید.

اخبار-برند

این کاری است که وقتی شما در حال نوشتن یک متن رپورتاژ هستید نیز باید انجام دهید. شما نباید از همان ابتدا‌ی متن، فقط به تبلیغ محصولات یا خدمات خود بپردازید و مثل فروشنده‌های سمج رفتار کنید، بلکه باید بعد از جلب اعتماد مشتری در طول مقاله، پیشنهاد خود را صادقانه ارائه دهید.

در این صورت احتمال بیشتری وجود دارد تا مشتری به جای مقاومت در برابر خرید به شما اعتماد کرده و با خیالی راحت اقدام به خرید کند.

نکته دیگر این است که وقتی تمرکز خود را بر روی تولید یک محتوای کاربردی متمرکز می‌کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتریان رپورتاژ شما را با هم به اشتراک بگذارند یا حتی آن را برای مراجعه مجدد بوکمارک یا ذخیره کنند؛ کاری که هیچ وقت با یک تبلیغ سنتی انجام نمی‌دهند.
 قانون 30/70: همه چیز در این قانون خلاصه می‌شود!

فرمول سری رپورتاژ

حالا که فهمیدیم که چرا مفید بودن اهمیت دارد، اجازه دهید همه‌چیز را در یک قانون ساده به نام ۳۰/۷۰ خلاصه کنیم:‌
۷۰ درصد محتوای شما باید برای مخاطب، مفید (آموزنده و سرگرم‌کننده) باشد، ۳۰ درصد آن جنبه تبلیغاتی داشته باشد.
یک مثال از رپورتاژ آگهی مفید

بد نیست برایتان مثالی بزنیم؛

فرض کنید یک رپورتاژ در مورد پودر ماشین لباسشویی شامل 10 راه حل خانگی برای از بین بردن لکه‌های مقاوم به مواد شوینده باشد!

معمولاً مادرانی که بچه‌های بازیگوشی دارند، با این مشکل روبه‌رو هستند. پس بد نیست اگر یک راهنمای تصویری (اینفوگرافیک) طراحی کنید و در رپورتاژ خود قرار دهید تا آن را ذخیره کنند و هر زمان می‌خواستند حساب لکه‌ای را برسند، به آن مراجعه کنند. (شما با یک نقشه شیطانی، تبلیغ خود را در گوشه‌ای از این تصویر قرار می‌دهید.)
تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!حتما بخوانید: تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!

حالا شاید فکر کنید که این ایده در حد یک حرف است و شدنی نیست؛ اما مثال‌های انتهایی این مقاله چیز دیگری به ما می‌گویند.

یک پیشنهاد ویژه

اگر می‌خواهید تمام آموزش‌های مربوط به نوشتن و انتشار یک رپورتاژ فوق‌‌العاده را یکجا داشته باشید، کتاب رایگان «راهنمای قدم به قدم انتشار رپورتاژ خبری» را از آکادمی نوین دریافت کنید. برای دانلود، کافیست روی عکس کتاب کلیک کنید.

7 راز کلیدی نوشتن رپورتاژ آگهی‌ موفق

حالا که در مورد رویکرد درست هنگام نوشتن رپورتاژ (یعنی تمرکز روی مفید بودن، نه تبلیغات) صحبت کردیم، بیایید به سراغ رازهای ریز و درشتی برویم که هنگام نوشتن رپورتاژ باید به آن‌ها توجه کنید. با رعایت هر کدام از این نکات، به جذابیت رپورتاژ شما و تأثیرگذاری آن اضافه خواهد شد.
راز اول: تیتر رپورتاژ شما قلابی برای شکار خواننده است

وقتی رپورتاژ شما در یک روزنامه، مجله، سایت یا ... منتشر می‌شود، در کنار تعداد زیادی از محتواهای درجه یک و با ارزش قرار می‌گیرد.

حالا مشکل کجاست؟ این که زمان و انرژی خواننده محدود است و برای اینکه حاضر باشد وقت خود را صرف خواندن این رپورتاژ کند، باید توجهش جلب شود. به همین دلیل عنوان رپورتاژ باید درگیرکننده و جذاب باشد تا مانند یک قلاب خواننده را صید کرده و به درون نوشته بکشد.
درست مثل هر استراتژی فروش خوب دیگر، عنوان رپورتاژ شما باید با تحریک احساسات، کنجکاوی خواننده برای دانستن بیشتر را برانگیزد.

عنوانی مثل :« آخرین محصول شرکت کویر گستران که هوش را از سرِ مصرف کنندگان می‌برد» انگار داد می‌زند که:  آهای مردم ! من یک متن تبلیغاتی هستم. من فقط به خودم اهمیت می‌دهم. از من خرید کنید.
هر چند در اینجا نویسنده سعی کرده با اضافه کردن قید «آخرین» کمی ارزش خبری را به این عنوان بدهد؛ اما خیلی مشخص است که این مقاله با محوریت کسب‌وکار نوشته شده، نه خوانندگان.

در مقابل عنوانی مثل «چهار روش برای افزایش فروش مغازه»، سریعاً توجه خواننده مورد نظرش را جلب می‌کند و ارزش این رپورتاژ را برای او مشخص می‌کند.

البته، می‌توان کمی شیطنت هم کرد. برای مثال عنوانی مثل «معرفی 9 لکه‌بر خوبی و یک لکه‌بر عالی» نه تنها توجه مخاطب را جلب می‌کند، بلکه او را وسوسه می‌کند که برای دیدن آن مورد آخر، یعنی همان بخش تبلیغاتی رپورتاژ، مقاله را باز کند و سریعاً به انتهای آن برود.
راز دوم: با مخاطب صادق باشید و اطلاعات درست به او بدهید

تا به‌حال به این فکر کرده‌اید چه چیزی باعث می‌شود از خواندن یک متن منصرف شوید؟ برای ما جواب این سوال در دو چیز خلاصه می‌شود: عدم صداقت و عدم تخصص.

این یعنی چی؟

یعنی اگر احساس کنیم که نویسنده با ما صادق نیست، دیگر حاضر نیستیم متن را ادامه بدهیم. توجه داشته باشید که نقطه مقابل صداقت فقط دروغ نیست؛ بلکه تظاهر کردن هم بخشی از مشکل است.
سئو کلاه خاکستری؛ تکنیک های زیرزمینی سئو سایت!حتما بخوانید: سئو کلاه خاکستری؛ تکنیک های زیرزمینی سئو سایت!

به جای اینکه مصنوعی و غیرواقعی بنویسید، یا ادعاهای پوچ و توخالی بکنید، صادق باشید. راحت بنویسید. از یک زبان روزمره و بدون تکلف استفاده کنید. اجازه بدهید که تمرکز خواننده روی حرف شما باشد و درگیر کلمات پیچیده نشود.

یک تکنیک جذاب: زمانی که شما یک اشکال و یا نقص را بیان می‌کنید، آدم‌ها راحت‌تر به شما (و تعریف و تمجیدهایتان) اعتماد می‌کنند. پس از نشان دادن نیمه خالی لیوان ترسی نداشته باشید.

مسئله دوم هم تخصص است؛ وقتی که خود شما درباره چیزی اطلاعات کافی ندارید، چطور می‌خواهید درباره آن به ما بگویید.

نوشتن رپورتاژ باید توسط کسی انجام شود که موضوع را به‌خوبی می‌شناسد، یعنی هم با بازار کلی یک محصول آشناست و هم با خود آن محصول. وقتی که نویسنده دانش کافی داشته باشد، خود به خود تسلط او در متن خودش را نشان می‌دهد و اعتماد به دست می‌آورد.

پس اگر اطلاعات کافی ندارید، قبل از شروع نوشتن، کمی برای مطالعه وقت بگذارید.

پیشنهاد نهایی ما به شما هم این است که در طول نوشتن، به تمامی سوالات ذهنی مخاطب پاسخ بدهید و سعی کنید تا جای ممکن مباحث مهم را به‌صورتی واضح و شفاف باز کنید. بگذارید مخاطب آگاهی کاملی نسبت به موضوع پیدا کند. به این ترتیب، اعتماد او را هم به دست خواهید آورد.
رازسوم: ویژگی‌های رسانه منتشر کننده رپورتاژ را بشناسید

در نهایت قرار است رپورتاژ شما در یک رسانه مشخص منتشر شود. پس بد نیست با مخاطبان این رسانه آشنا شوید، سیاست‌های تبلیغاتی آن را بشناسید، لحن و فضای کلی مقالات آن‌ها را بررسی کنید و...

شناخت مخاطبان یک رسانه به شما کمک می‌کند که متنی جذاب‌تر بنویسید که تأثیر بیشتری روی مخاطب خواهد گذاشت. وقتی با سیاست‌های تبلیغاتی یک مجموعه آشنا هستید، مقاله شما همان اول قبول می‌شود و نیاز به اصلاحات متعدد و در نتیجه اتلاف وقت نیست.

وقتی که لحن یک رسانه را بررسی می‌کنید، رپورتاژ شما با فضای آن رسانه همخوانی دارد و راحت‌تر توسط مخاطبان پذیرفته می‌شود.

در ضمن یادتان نرود که رپورتاژ خود را در رسانه‌ای منتشر کنید که مخاطبان آن با کسب‌وکار شما مرتبط باشند. برای اینکه بدانید کدام رسانه مناسب رپورتاژ شماست می‌توانید مقاله راهنمای انتخاب بهترین رسانه را بخوانید.
راز چهارم: از ادویه‌های مختلف به‌خوبی استفاده کنید

نوشتن مثل آشپزی است. یک نوشته خوب به ادویه‌های مختلفی نیاز دارد. این ادویه‌ها شکل‌ها و طعم‌های مختلفی دارند:

    تصاویر توجه مخاطب را جلب می‌کنند و جلوی یکنواختی متن را می‌گیرند.
    ویدئو تأثیر بسیار زیادی در درگیر کردن و انتقال پیام به مخاطب دارد.
    آمار و ارقام می‌توانند به اعتبار بیشتر رپورتاژ کمک کنند.
    نقل قول از افراد متخصص یا سرشناس می‌تواند در ایجاد اعتماد در مخاطب موثر باشد. حتی نظرات مشتری‌های عادی هم در نوع خود جذاب است.
    و ...

اگر می‌خواهید یک رپورتاژ خوشمزه برای مخاطب خود آماده کنید، لازم است که به اندازه کافی از این ادویه‌ها استفاده کنید. البته الزامی به تمامی این موارد نیست. تنها ادویه‌ای که ما استفاده همیشگی از آن را توصیه می‌کنیم، تصاویر هستند.
راز پنجم: بی‌راهه نروید و وقت تلف نکنید

در دنیای شلوغ امروز با انواع محتواهای رنگارنگ، زمان تبدیل به یک منبع ارزشمند شده است. با این حساب، به دست اوردن توجه مخاطب و نگه داشتن آن کار سختی است.

شما باید با نوشتن یک تیتر و مقدمه جذاب، مخاطب را جذب کنید و در ادامه با ایجاد تلنگرهای مختلف، مدام توجه مخاطب را به متن برگردانید؛ گاهی با یک عکس، گاهی با یک جمله بولد شده، گاهی با یک مطلب جدید و چیزهای دیگری که خواننده را تا انتهای مقاله با خود همراه کنند.
به علاوه با توجه به کم حوصلگی خواننده امروزی، متن رپورتاژ شما نباید بیش از اندازه طولانی باشد. حالا شاید بپرسید که یک رپورتاژ خوب باید چند کلمه باشد؟

آی تی من بازدید : 21 یکشنبه 28 دی 1399 نظرات (0)

تصور کنید به صورت آزمایشی معلم یک کلاس ۲۰ نفره هستید و شرط استخدام شما این باشد که از بین این ۲۰ دانش‌آموز فقط یک نفر که توانایی و استعدادهای برتری نسبت به بقیه دارد را شناسایی کنید. چه روشی برای پیدا کردن فرد برتر مفید خواهد بود؟ آزمون خیلی سخت آخر سال؟ اگر همه یا چند نفر نمره یکسان بگیرند چه؟ چه شاخص‌هایی می‌توان برای استعداد تعیین کرد؟ وضعیت گوگل هم مشابه این معلم بیچاره است. گوگل باید در هر ثانیه میلیون‌ها صفحه‌ها را بررسی کند و هزاران فاکتور را در نظر بگیرد تا متوجه شود که سایت برتر، کدام است!

حالا فرض کنید رقابت آنقدر شدید شده که چندین سایت مختلف با کلمات کلیدی یکسان کاملاً در یک سطح قرار گرفته‌اند؛ الان گوگل باید چه کار کند؟

اینجا دیگر نه فامیل‌بازی جواب می‌دهد، نه رشوه دادن به گوگل!

در چنین شرایطی، گوگل آنقدر سایت شما و دیگر سایت‌های مشابه‌تان را می‌رقصاند، تا بهترین تصمیم را بگیرد! شاید بپرسید که رقص گوگل اصلاً یعنی چه و چطور گوگل با رقصاندن سایتمان نتیجه‌گیری می‌کند؟

ما در این مقاله به طور مفصل به بحث رقص گوگل پرداخته‌ایم؛ گوگل دنس قدیمی و جدید را مقایسه کرده‌ایم؛ تاثیر گوگل دنس روی سایت‌های مختلف را بررسی کرده‌ایم و تمام نکاتی را که سایت شما لازم دارد تا در این رقابت نفس‌گیر پیروز شود گفته‌ایم.

پیشنهاد میکنم اگر عاشقِ دنیای گوگل، رقص و مسابقه‌های هیجان‌انگیز و رقابتی هستید، تا پایان این مقاله با ما باشید.
گوگل دنس یا رقص گوگل چیست؟

گوگل دنس یا همان رقص گوگل (Google Dance) یکی از روش‌هایی است که گوگل، برای به چالش کشیدن نتایج جستجو و انجام بهترین رتبه‌بندی (Ranking) استفاده می‌کند.
آیا رقص گوگل الگوریتم است؟

آیا-رقص-گوگل-یک-الگوریتم-محسوب-میشودرقص گوگل یا همان گوگل دنس جزو الگوریتم‌های معروفی مثل گوگل پاندا، گوگل پنگوئن و مرغ مگس‌خوار محسوب نمی‌شود.

اگر از نظر فنی و موشکافانه نگاه کنیم، بله همین بالا و پایین کردن هم یک الگوریتم پیچیده است اما بیشتر کارشناسان سئو آن را در فهرست آپدیت‌های بزرگ الگوریتم گوگل قرار نمی‌دهند.

بعضی‌ها اعتقاد دارند که گوگل دنس همان دوره زمانی 3-15 روزه است که سایت‌ها بالا و پایین می‌شوند؛ بعضی‌های دیگر هم اعتقاد دارند که گوگل دنس بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل است.

اما اگر نظر من را بخواهید، می‌گویم که اصلاً هیچکدام از این‌ها مهم نیست؛ مهم این است که بدانیم رقص گوگل چگونه عمل می‌کند و چطور باید سایتمان را برای آن آماده کنیم. فقط بد نیست بدانید که گوگل از سال ۲۰۰۳ شروع به استفاده از این روش برای بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها کرده و در سال ۲۰۱۴ پتنت (حق امتیاز) آن را به ثبت رسانده است.
رقص گوگل در عمل چطور کار می‌کند؟

به زبان خیلی ساده، گوگل با بالا آوردن موقتی یک سایت یا محتوای تازه به آن فرصت می‌دهد تا بیشتر در معرض دید کاربران قرار گیرد. واکنش کاربران (از جمله کلیک روی لینک، اسکرول کردن صفحه، زمان ماندن در صفحه، نرخ پرش و...) در دوره‌ای که این سایت بالا است به دقت زیر نظر ربات‌های گوگل قرار می‌گیرد و اگر این محتوای تازه توانست کاربران را راضی کند، رتبه آن ارتقا پیدا می‌کند. اگر نه، به سر جای اول خود یا حتی پایین‌تر سقوط می‌کند.

گوگل با این روش از کاربران کمک می‌گیرد، تا محتوایی را که شایستگی دیده‌ شدن دارد بشناسد و جایگاه بهتری را به آن اختصاص دهد.

اگر ۳۰ مطلب مشابه با کلید واژه یکسان وجود داشته باشد، الگوریتم‌های پیشرفته گوگل شروع به رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های اصلی می‌کند اما در عین حال این ۳۰ نتیجه جستجو در دوره‌های زمانی متغیری و برای تعداد محدودی از کاربران بالا و پایین می‌شوند.

تاثیر-گوگل-دنس-در-نتایج

اگر مطلبی با عنوان جذاب‌تر تحت تاثیر رقص گوگل به صورت موقت به صفحه اول نتایج رسید و سپس تعداد کلیک بالایی را جذب کرد و بعد از آن هم کاربران زمان بیشتری را در آن صفحه ماندند، گوگل متوجه می‌شود این مطلب لیاقت کسب رتبه بالاتر را دارد.

برعکس این امر نیز صادق است. اگر سایتی موقتاً رتبه خوبی در گوگل بگیرد و با استقبال خوب کاربران مواجه نشود، به زودی به همان جایگاهی که داشت (یا حتی کمتر از آن) برمی‌گردد.
تاثیر رقص گوگل بر جهان جستجو

در ابتدا گوگل خیلی کار سختی برای رتبه‌بندی نداشت. هر عبارتی که جستجو می‌شد را با عنوان و تراکم کلیدواژه در متن مطابقت می‌داد و در نهایت هم نگاهی به بک‌لینک‌ها می‌انداخت.
الگوریتم گوگل پنگوئن چیست و چگونه به سقوط رتبه گوگل منجر می‌شود؟حتما بخوانید: الگوریتم گوگل پنگوئن چیست و چگونه به سقوط رتبه گوگل منجر می‌شود؟

حدس می‌زنید چه اتفاقی ‌افتاد؟ حدس شما کاملاً درست است! اینطوری همه سعی می‌کردند صفحاتی بی‌محتوا و بی‌ارزش بسازند که تا خرخره از کلیدواژه پر شده و بدتر از آن، از چندین سایت بی‌ارزش هم بک‌لینک گرفته است! خیلی‌ها وقتی از این گاگول بازیِ گوگل خبردار شدند شروع کردند به دست انداختنش و یک شبه رفتند زنبیل‌هایشان را گذاشتند در رتبه‌های یک گوگل.

keyword-stuffing

هنوز هم از این سایت‌ها می‌بینید؟

گوگل وقتی این وضعیت را دید دست‌ به کار شد و بدون این که جیکش را دربیاورد شمشیرش را تیز کرد تا سر وقت به سراغ تک‌تک این زنبیل به‌دست‌ها برود.

سایت‌های زیادی در سال‌های قبل از ۲۰۰۳ یعنی قبل از آپدیت کسندرا (Cassandra)، فلوریدا و بوستون گوگل، با همین روش‌های کثیف به راحتی رتبه می‌گرفتند.

آپدیت بوستون، اولین به‌روزرسانی از به‌روزرسانی‌های ماهانه‌ای بود که گوگل قولش را داد اما بعدها ترجیح دادند زمان‌بندی دقیقی تعیین نکنند. نوسان در نتایج جستجو درست بعد از به‌روزرسانی بوستون شروع شد اما نوسان در نتایج جستجو یا گوگل دنس در آن سال‌ها دلایل دیگری هم داشت که در ادامه روشن می‌شود.

به‌روزرسانی کسندرا یک حمله تمام عیار به لینک‌سازی با روش‌های اسپم و بعد از آن فلوریدا طوفانی بود که به جان سایت‌های استفاده کننده از روش اشباع کلیدواژه (keyword stuffing) افتاد.

سه به‌روزرسانی گفته شده برای مقابله با روش‌های کلاه‌سیاه سئو در حد نشان دادن شمشیر بودند اما به‌روزرسانی‌های بزرگ بعدی سئودان‌های زرنگ‌نما را با کاتانا تکه‌تکه کرد.
گوگل حالا از شاخص‌های مبتنی بر رفتار کاربر استفاده می‌کند

keyword-stuffing

امروزه شاخص‌هایی مثل نرخ پرش، میزان اسکرول کردن صفحه، تعامل کاربر با بخش‌های دیگر سایت، به اشتراک‌گذاری و ده‌ها شاخص دیگر روی رتبه‌ای که یک صفحه یا سایت در نتایج جستجو به دست می‌آورد تاثیر می‌گذارند.

اکثر شاخص‌های جدید گوگل مبتنی بر تعامل و رفتار کاربران است پس به همین دلیل است که جلب رضایت کاربران را باید در اولویت اول قرار داد.
گوگل دنس قدیم و گوگل دنس جدید

گفتیم که گوگل قدیم به نسبت ساده‌تر بود و به راحتی فریب می‌خورد. در سال‌های نه چندان دور هر بار فهرست کردن (index) همه وبسایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها در سرورهای گوگل تقریباً ۳۶ روز زمان نیاز داشت. تغییرات در رتبه‌بندی بعد از این دوره‌های ایندکس کردن به وضوح قابل مشاهده بودند. مثلاً یک صفحه ۳۶ روز در رتبه ۲ می‌ماند، اما در ایندکس بعدی و یک شبه به زمین‌های خاکی لیگ دسته سه سقوط می‌کرد!

گوگول در سال 1998

به این دوره‌های به‌روزرسانی‌ گسترده در ایندکس پایگاه داده گوگل و رتبه‌بندی دوباره، به اصطلاح رقص گوگل می‌گفتند.

از ماه اوت سال ۲۰۰۳ به بعد دیگر خبری از رقص گوگل به معنای بروزرسانی گسترده در پایگاه داده نیست اما در عوض گوگل دنس یک مفهوم جدید پیدا کرد.

حالا ایندکس شدن وبسایت‌ها به شیوه‌ای هوشمندتر و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. الگوریتم‌ها روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند و رفتار کاربران بیش از گذشته روی رتبه‌بندی نتایج جستجو تاثیر می‌گذارد.

رقص گوگل جدید دیگر به معنای تغییرات دوره‌ای همزمان با بروزرسانی دیتابیس سرورهای گوگل نیست. گوگل دنس جدید یک فرصت‌‌سازی عمدی برای دیده شدن همه است.

آی تی من بازدید : 30 شنبه 27 دی 1399 نظرات (0)

چرا پیشنهاد می‌کنیم از گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید؟

     اطمینان از نمایش سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل
    بررسی و نظارت بر نتایج جستجوی گوگل
    شناساندن محتوای ارسال شده جدید برای خزنده‌های گوگل و حذف برخی مطالب مورد نظر برای عدم نمایش آن‌ها در موتور جستجویگوگل
    حفظ سایت خود با کمترین اختلال احتمالی در موتور جستجوی گوگلآموزش کامل و قدم به قدم گوگل وبمستر تولز بصورت کاملا ساده همراه با توضیحات کامل و عملی
    نظارت و حل و فصل نرم‌افزارهای مخرب و هرزنامه‌های وارد شده به سایت خود و تمیز نگهداشتن آن توسط گوگل وبمستر تولز
    مشاهده نحوه نمایش سایت شما در نتایج موتور جستجوی گوگل
    مشاهده صفحاتی که بیشترین ترافیک جستجویی را توسط کاربران داشته‌اند
    نمایش قیمت محصولات، اطلاعات تماس و … در نتایج جستجوی ویژه
    مشاهده سایت‌هایی که به شما لینک داده‌اند

چه کسی به استفاده از کنسول جستجوی گوگل نیاز دارد؟

هر کسی که یک سایت یا وبلاگ دارد! از مبتدی تا پیشرفته، از عمومی تا تخصصی، گوگل وبمستر تولز می‌تواند کمک و یاری‌رسان شما باشد.

    صاحبان کسب و کار و نمایندگان: حتی اگر شما آشنایی با نحوه استفاده از گوگل وبمستر تولز را ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم به طور حتم این آموزش را ادامه دهید، چرا که ممکن است شما مدیر سایت خود و یا یک متخصص بازاریابی می‌باشید، در آن‌صورت شما به وسیله کنسول جستجوی گوگل تولز می‌توانید به آسانی محصولات خود را با جزئیات دقیق‌تر در نتایج جستجوی گوگل برای کاربران به نمایش بگذارید. و بر‌روی سایت خود و مطالب آن کنترل کامل داشته و نحوه عملکرد بازاریاب آنلاین خود را بررسی و مشاهده نمایید. بنابراین استفاده از این ابزار برای شما به شدت توصیه می‌شود.
    متخصص سئو و بازاریاب‌های مربوطه: به عنوان کسی که در بازار آنلاین سئوی سایت‌ها مشغول به کار می‌باشید، کنسول جستجوی گوگل به شما کمک خواهد کرد تا بر روی ترافیک پروژه خود نظارت کامل داشته و رتبه سایت را بهینه سازی نمایید. همچنین با توجه به حرفه‌تان، می‌توانید بر حسب نمایش نتایج جستجوی سایت خود تصمیم گیری‌های بهتری را انجام دهید. به‌طور خلاصه آمار ارائه شده در گوگل وبمستر تولز می‌تواند شما را در به پایان رساندن هر چه زودتر پروژه خود یاری نماید. در کنار این ابزار مفید می‌توانید از ابزارهای آمار گوگل، تحلیل‌گر گوگل، و لغات گوگل نیز بهره ببرید.
    مدیر سایت: به‌عنوان مدیر یک سایت شما وظیفه دارید تا وبسایت خود را همیشه به صورت سالم و پایدار نگه دارید. گوگل وبمستر تولز به شما اجازه می‌دهد تا آمار دقیقی در مورد سایت خود بدست آورید و از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری نمایید. همچنین از خطاهای ایجاد شده توسط سرور و مسائل پهنای باند به خوبی آگاه شوید. علاوه بر این شما می‌توانید از این ابزار به عنوان یک راهکار برای اعمال تنظیمات بهتر برای نمایش‌های جستجوی کاربران استفاده نمایید.
    توسعه دهنده وب: اگر در حال ساخت و کدنویسی سایت‌های مشتریان خود می‌باشید گوگل وبمستر تولز می‌تواند به خوبی شما را از خطاهای احتمالی در مورد اشتباهات داخلی صفحات و کدنویسی با خبر نماید.

توسعه دهنده اپلیکیشن: اگر صاحب یک اپ هستید کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می‌کند برنامه خود را به سادگی در دنیای اینترنت در اختیار علاقه‌مندان قرار دهید. و روش‌هایی که کاربران در موتور جستوی گوگل برای پیدا کردن اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند، زیر نظر داشته باشید.
استفاده از گوگل وبمستر برای پاسخ یک سوال ساده اما حیاتی: آیا سایت من در گوگل جایی دارد؟

ورود به دنیای بزرگ گوگل ساده و رایگان است. شما حتا نیازی به ثبت سایت‌تان در گوگل ندارید. گوگل یک موتور جستجوی کاملن خودکار می‌باشد که با استفاده از نرم افزار شناخته شده تحت عنوان عنکبوت گوگل (Google spiders) یا ربات‌های خزنده گوگل (Google crawlers) به‌طور وسیع در سطح وب می‌خزد و به‌صورت منظم سایت‌ها و صفحات ایجاد شده را به بانک اطلاعاتی خود اضافه می‌کند.

در واقع اکثر سایت‌ها و آدرس‌های نمایش داده شده در نتایج گوگل به صورت دستی در این جستجوگر ثبت نشده‌اند. اما اگر شما یک آدرس صفحه و یا یک مطلب جدیدی را به وبسایت خود افزوده‌اید، می‌توانید از خزنده‌های گوگل بخواهید تا یکبار دیگر به سایت شما سر زده و تغییرات جدید را مد نظر قرار دهد.

برای اطمینان از اینکه آیا سایت شما در لیست بزرگ گوگل قرار دارد می‌توانید در کادر جستجوی گوگل وبسایت خود را وارد نمایید تا محتوای ایندکس شده سایت شما به نمایش گذاشته شود. به عنوان مثال عبارت site:novin.com نتایج ایندکس سایت نوین را به نمایش خواهد گذاشت.

اگر چه خزنده موتور جستجوی گوگل به‌طور کامل در بین میلیاردها صفحه وب مشغول بازرسی و خزیدن می‌باشد اما ممکن است در این میان صفحاتی نیز برای ثبت فراموش شوند. این فراموشی ممکن است دلایل زیادی داشته باشد، مانند:

    هنگامی که سایت به‌خوبی توسط لینک‌های ثبت شده در سایت‌های دیگر بارگذاری نشود
    هنگامی که سایت یا صفحه بعد از آخرین خزیدن کراول گوگل ساخته شود
    هنگامی که طراحی سایت به نوعی باشد که خزیدن گوگل در بین صفحات همراه با سختی و دشواری باشد
    هنگامی که سایت به طور موقت در دسترس نباشد و کراول بر فرض اینکه سایت همیشه در دسترس نیست از لیست خود برای خزیدن حذف نماید

قصد گوگل این است که نتایج را منصفانه لیست کرده و به نمایش بگذارد. برای تحقق این امر گوگل راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی را در مورد ساخت یک سایت "خزنده پسند" ارائه می‌کند.  در نتیجه اعمال این دستورات و استفاده از راهنمایی‌های گوگل می‌تواند در بهبود رتبه سایت ما نقش به‌سزایی را به انجام برساند.

به‌عنوان مثال با ایجاد نقشه سایت، خزنده گوگل به آسانی می‌تواند در صفحات سایت ما کنکاش نموده و صفحات جدید را به آسانی به لیست گوگل اضافه نماید. اما باید توجه داشته باشیم که گاهی خلاف این امر ممکن است صورت بگیرد و ایجاد نقشه سایت لزومن تایید خزیدن کروال گوگل به تمامی صفحات نمی‌باشد. ما برای همین پیشنهاد می‌کنیم که از گوگل وبمستر استفاده کنید تا از حفظ حضور صفحات سایت خود در گوگل اطمینان حاصل کنید.
ثبت یک سایت جدید در Google Search Console

1. برای شروع به آدرس صفحه اصلی Google Search Console می‌رویم. ابتدا ما به یک اکانت گوگل نیاز داریم. اگر شما از خدمات ابزارهای مختلف گوگل (مانند جی‌میل، گوگل‌درایو و…) استفاده می‌کنید پس دارای یک اکانت گوگلی می‌باشید. در غیر این‌صورت از این لینک اقدام به ساخت یک اکانت گوگل نمایید.

اکنون همه چیز آماده است. به صفحه کنسول جستجوی گوگل مراجعه کنید و برروی دکمه SEARCH CONSOLE کلیک کنید:
ثبت سایت در سرچ کنسول + آموزش تنظیمات اولیهحتما بخوانید: ثبت سایت در سرچ کنسول + آموزش تنظیمات اولیه

2.  در صفحه جدیدی که برای‌تان باز می‌شود، ویژگی‌های کلیدی کنسول جستجوی گوگل را مشاهده می‌کنید. برای ادامه ثبت سایت در گوگل وبمستر روی دکمه آبی رنگ Start now کلیک نمایید:

3.  حال در کادر باز شده آدرس وبلاگ یا سایت خود را وارد می‌کنیم. من در اینجا بخاطر تهیه این آموزش یک وبلاگ آزمایشی را ثبت می‌کنم:

موقع وارد کردن آدرس سایت‌تان باید توجه داشته باشید که yoursite.ir با www.yoursite.ir یکی نیستند. بنابراین باید یکبار برای همیشه تصمیم بگیرید که در آدرس تمامی صفحات سایت‌تان یا باید از www استفاده کنید یا نکنید. اینکه کدام گزینه از نظر سئو و پارامترهای دیگر بهتر است، من هیچ ایده‌ای ندارم. هیچ شواهدی هم درباره برتری یک گزینه نسبت به گزینه وجود ندارد. پس دست شما در انتخاب کاملن باز است و می‌توانید تنها با در نظر گرفتن زیباییِ ساختاری و به خاطر سپاریِ آسان دامنه، آدرس سایت‌تان را انتخاب کنید.

این قانون درباره استفاده از HTTPS یا بدون آن هم کاملن صدق می‌کند. با این تفاوت که به کار بردن HTTPS در آدرس سایت هم از نظر سئویی به نفع شما خواهد بود و هم اعتماد کاربران‌تان را می‌توانید جلب کنید.

4. بعد از نوشتن دامنه سایت خود روی دکمه ADD PROPERTY کلیک کنید، حال صفحه تایید وبسایت ظاهر می‌شود. تایید سایت به این علت می‌باشد که گوگل وبمستر تولز مطمئن شود شما مدیر وبسایت وارد شده می‌باشید. همچنین بعدها به دلیل ارائه بعضی از خدمات که در آینده توضیحات کاملی ارائه خواهیم کرد این تاییدیه لازم و ضروری می‌باشد. نحوه تایید کردن سایت دارای چند گزینه می‌باشد که می‌توانیم هر یک از آن‌ها را که مایل بودیم انتخاب و ادامه دهیم.

در اینجا ابتدا مرسوم‌ترین نوع تایید را توضیح می‌دهم؛ پس بر روی لینک  this HTML verification file که در تصویر زیر، گزینه شماره یک می‌باشد کلیک کنید. با کلیک بر روی این لینک یک فایل کوچک HTML برای شما دانلود خواهد شد. آن را در کامپیوتر خود ذخیره نمایید.

5. به قسمت Cpanel و یا مدیریت هاست دامنه خود رجوع کنید و بعد از وارد شدن با نام کاربری خود، فایل HTML دانلود شده را در ریشۀ هاست خود آپلود نمایید. (دایرکتوری ریشه هاست شما همان public_html و یا www در سی پنل می‌باشد.) بعد از آپلود موفقیت آمیز فایل بر روی لینک کلیک نمایید تا کنسول گوگل از آپلود فایلی که در اختیارتان گذاشته بود مطمئن گردد. اکنون برروی دکمه Verify  کلیک نمایید:

این دستورالعمل یکی از رایج‌ترین مراحل ثبت سایت می‌باشد. شما می‌توانید در قسمت Other verification methods سایر روش‌های تایید مدیریت سایت را استفاده کنید. در زیر به تشریح گزینه‌های موجود می‌پردازیم:

HTML Tag: با کلیک بر روی این گزینه، قسمت مربوطه باز می‌شود که حاوی یک کد HTML می‌باشد. شما باید این کد را کپی کرده و در داخل فایل قالب یا Index و در قسمت بخش <Head> سایت خود وارد نمایید. بعد از وارد نمودن کد دکمه Verify را برای ثبت سایت کلیک کنید. البته توجه داشته باشید زمانی که سایت شما توسط کنسول جستجو گوگل تایید شد، کد تایید را از سایت خود حذف نکنید! اگر کد مورد نظر حذف شود، تایید سایت شما نیز باطل می شود.

Domain name provider: با انتخاب این گزینه شما می‌توانید از لیست کشویی نمایان شده ارائه دهنده نام دامنه‌تان را انتخاب نمایید و از این طریق اقدام به تایید سایت خود کنید. متاسفانه در این لیست گوگل وبمستر تولز، نام ارائه دهنده‌های داخلی ایران موجود نمی‌باشند. در نتیجه ما قادر به ثبت سایت خود به‌وسیله این گزینه را نداریم.

Google Analytics: با این گزینه می‌توانیم سایت خود را با استفاده از اکانت خود در گوگل آنالیتیکس ثبت کنیم. اگر دارای اکانت گوگل آنالیتیکس می‌باشید از این راه می‌توانید اقدام به ثبت سایت خود در کنسول جستحوی گوگل نمایید. درباره ابزار تحلیل‌گر شرکت گوگل آنالیتیکس بصورت مفصل توضیحات کاملی ارائه داده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

آی تی من بازدید : 18 جمعه 26 دی 1399 نظرات (0)

بزرگان دنیای بهینه سازی وبسایت و سئو از قدیم و ندیم گفته‌اند که اگر بتوانید چیزی را ارزیابی کنید، می‌توانید آن را بهبود هم بدهید. در سئو، ارزیابی کار یکی از مهم‌ترین ابزارها برای موفقیت است. کارشناسان حرفه‌ای سئو همواره داده‌های رنکینگ‌ها، ارجاع‌ها، لینک‌ها و دیگر موارد را به دقت زیاد بررسی می‌کنند تا بتوانند استراتژی‌های سئو را بهتر تحلیل کرده و راه موفقیت را هموار سازند.
اول چه معیارهایی را ارزیابی کنیم؟

با وجود آنکه که هر کسب و کار حوزه فعالیت خاص خودش را دارد و هر وبسایت با معیارهای خودش پیش می‌رود، ولی در این میان معیارهایی وجود دارند که به نوعی برای اکثر کسب و کارها صدق می‌کنند. فهرستی که در این مطلب ارائه می‌‍دهیم از این دسته معیارهاست و فارغ از اینکه در جه کسب و کاری مشغول به فعالیت هستید، می‌توانید از آن استفاده کنید. در اینجا به بررسی معیارهایی خواهیم پرداخت که برای کار سئو حیاتی هستند. با ما همراه باشید!
سهم موتورهای جستجو از بازدیدها

آخر هر ماه، درصد مشارکت هر یک از منابع مختلف ترافیک سایت خود را اندازه‌گیری کنید، از جمله:

بازدید مستقیم: ترافیک از طرف تایپ شدن آدرس سایت توسط کاربر، بوک‌مارک‌ها و غیره.

بازدید هدایت شده: ترافیک مرتبط با لینک‌ها در فضای وب، ایمیل‌های تبلیغاتی، پیشنهادهای ویژه، کمپین‌ها و غیره. (بازدید هدایت شده در بعضی منابع به صورت ترافیک ارجاعی هم آمده است. اگر به چشمتان خورد تعجب نکنید!)

بازدید از طریق جستجو: ترافیک مرتبط با کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می‌شوند.

اگر انواع ترافیک وبسایتتان را به خوبی شناخته و آمار و ارقام هر کدام را داشته باشید به راحتی می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و معیاری برای سنجش وضعیت خود داشته باشید. در صورتی که ترافیک سایت به شکلی قابل توجه افزایش پیدا کرده اما از طرف لینک‌های کم اهمیت آمده، شاید بهتر باشد که چندان هیجان‌ زده نشوید. از طرف دیگر هم ترافیک مرتبط با موتورهای جستجو به شکل معنی‌ داری کاهش پیدا کند، ممکن است دچار مشکل شوید. بهتر است برای ارزیابی تلاش‌هایتان در راستای بازاریابی و برنامه‌ریزی به قصد بهبود ترافیک، از این داده‌ها استفاده کنید.
میزان ارجاع به موتورهای جستجوی مختلف

حدود 95 درصد جستجوهای آنلاین در ایالات متحده توسط سه موتور جستجوی اصلی (گوگل، بینگ و یاهو) انجام می‌شود. در بیشتر کشورهای خارج از آمریکا (البته به جز چین و روسیه، بیش از 80 درصد جستجوها مربوط به گوگل است. اینکه بدانید ترافیک شما از سمت کدام موتور جستجو آمده، از چند جنبه مختلف اهمیت دارد:

سهم بازار موتورهای جستجو در سال 2018
عملکرد را با سهیم بازار مقایسه کنید!

میزان سهم هر موتور جستجو از ترافیک‌ سایت‌تان را با سهم بازار مرتبط با آن مقایسه کنید.
مشکلات را از دور ببینید!

در صورتی که ترافیک سایت شما به صورت ناگهانی افت کند، دانستن آن که سهم کدام موتور جستجو بالا یا پایین شده برای رفع مشکل بسیار مهم خواهد بود. اگر ترافیک از طرف همه موتورهای جستجو پایین آمده باشد، مشکل احتمالا از سایت شماست. اما اگر برای مثال ترافیک از طرف گوگل پایین آمده اما این امر برای موتورهای جستجوی دیگر به وضع سابق باشد، ممکن است رتبه شما از طرف گوگل پایین آمده باشد یا حتی جریمه شده باشید.
ارزش استراتژیک به دست بیاورید!

این احتمال همواره وجود دارد که کارهایی که برای بهبود سئوی سایت خودتان انجام می‌دهید روی یک موتور جستجو یک تاثیر و روی موتور دیگر تاثیر دیگری داشته باشند. برای مثال، بعضی تاکتیک‌های سئوی روی صفحه (on-page) مثل استفاده از کلیدواژه‌های بهتر روی بینگ و یاهو بهتر جواب می‌دهند تا روی گوگل. از طرف دیگر، گرفتن لینک از بعضی دامنه‌های خاص یا سایت‌های متعدد، برای گوگل مهم‌تر است تا برای بقیه. اگر بتوانید نیازها و حساسیت‌های مختلف موتورهای جستجو را بشناسید و بر مبنای آن‌ها عمل کنید، احتمالا خواهید توانست در صفحات نتایج همه موتورهای جستجو موقعیتی مناسب داشته باشید.
 بازدید بر مبنای جستجوی واژه‌ها و عبارات مشخص در موتورهای جستجو

کلیدواژه‌هایی که ترافیک مشخصی را به سایت شما می‌فرستند، یکی از دیگر از بخش‌های مهم فرآیند تحلیل سایت هستند. بسیار خوب است که به صورت منظم این کلمات و عبارات را رصد کرده تا بتوانید روندهای جدید جستجو را کشف کنید، عملکرد خود را بر اساس این کلمات کلیدی بسنجید، و آن عبارت‌هایی را کشف کنید که هنوز به آنها فکر نکرده‌اید و می‌توانند ترافیک قابل توجهی به سایت شما بفرستند.

بهتر است که به دنبال آن عبارت‌هایی بگردید که هم جزو عبارات و کلمات بسیار جستجو شده عام نیستند اما به نسبت دیگر کلمات، حجم جستجوی بالایی دارند. باید توجه داشته باشید که کاربران را در مسیر اشتباه هدایت نکنید زیرا اصلاح این مشکل بسیار دشوار و هزینه‌بر خواهد بود. ترافیک از سمت موتورهای جستجو در 15 سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، به همین خاطر توجه دقیق به عبارات جستجو شده اهمیت بسیار بیشتری پیدا کرده‌ است. به عباراتی که در برهه‌های زمانی مشخصی بیشتر در کانون توجه هستند (مثلا در آخر هفته، اول ماه یا تعطیلات رسمی) هم دقت کنید.
نرخ تبدیل بر اساس عبارت یا کلمه جستجو شده

نرخ تبدیل اگر یادتان باشد قبلا هم موضوع بحثمان بوده است. اما اگر مایل باشید یک مرور خیلی سریع داشته باشیم: کاربرانی که وارد سایت شما می‌شوند یکی نیستند. بعضی از آن‌ها بعد از چند دقیقه وبسایت شما را ترک می‌کنند. بعضی دیگر کمی در وبسایت شما می‌گردند و می‌روند. بعضی دیگر هم از خدمات و یا محصولات شما استفاده می‌کنند و در حقیقت به مشتری شما تبدیل می‌شوند.

نرخ تبدیل دقیقا به این معنی است: چند درصد از کاربرانی که وارد وبسایت شما شده‌اند را توانسته اید به چیزی که دلتان می‌خواهد تبدیل کنید؟ هر چه این رقم برای وبسایت شما بالاتر باشد یعنی موفقیت سئو و بازاریابی سایت شما هم بیشتر بوده. یکی از بهترین‌ راه‌های هدایت کاربران از موتورهای جست و جو به وبسایتتان استفاده از کلمات کلیدی مناسب در سئو و بهینه سازی است.
خرید دامنه منقضی شده: بهترین راهکار چیست؟حتما بخوانید: خرید دامنه منقضی شده: بهترین راهکار چیست؟

تاثیر سئو و بهینه سازی وبسایت روی نرخ تبدیل

با وجود آنکه رصد کلیدواژه‌ها و عبارات جستجو شده برای بررسی نرخ تبدیل بسیار مهم است، تنها به این یک روش اکتفا نکرده و خود به دنبال راه‌های جدید باشید. با جستجوی دقیق‌تر، به داده‌هایی دست خواهید یافت که به شما بهتر خواهند گفت تبدیل در سایت شما چگونه آغاز شده و چطور تمام می‌شود.
تعداد صفحاتی که حداقل یک بار از سمت موتورهای جستجو باز می‌شوند

دانستن تعداد صفحاتی که از مستقیما از موتورهای جستجو ترافیک می‌گیرند، از اساسی‌ترین بخش‌های رصد عملکرد سئو محسوب می‌شود. با دانستن این عدد، می‌توانیم بدانیم چه تعداد و کدامیک از صفحات سایت ما در موتورهای جستجو ایندکس شده‌اند. برای بیشتر وبسایت‌های بزرگ (وبسایت‌هایی که بیشتر از 5000 صفحه دارند)، ایندکس شده تمامی صفحات بسیار مهم بوده و بالا و پایین بودن این عدد به معنی موفقیت یا شکست آنها است. وقتی که روی مسائلی همانند معماری سایت، رد و بدل لینک، نقشه سایت و یکتا بودن محتوا و داده‌های متا کار می‌کنیم، بالا رفتن ترافیک نشانه‌ای از این است که صفحات بیشتری از وبسایت ما وارد نتایج موتورهای جستجو شده‌اند.

آی تی من بازدید : 36 پنجشنبه 25 دی 1399 نظرات (0)

خودتان را بگذارید جای گوگل. وقتی با یک محلۀ جدید روبرو می‌شوید چه کار می‌کنید؟ به احتمال زیاد سعی می‌کنید آنجا را بشناسید و به ذهنتان بسپارید. چطور؟ از روی علایم و تابلوهایی که در آن‌جا نصب شده‌اند. گوگل نیز به همین شکل عمل می‌کند. گوگل از روی علایم و نشانه‌هایی که در سایتمان قرار داده‌ایم محتوای سایتمان را می‌فهمد و قصد و منظورمان را متوجه می‌شود. همانطور که ما نیازی نداریم تمام جزئیات یک محله، خیابان یا کوچه را به ذهنمان بسپاریم و با چند نشانه آنجا را به خاطر می‌آوریم، گوگل نیز نیازی به ذخیره کردن خط به خط محتوای ما ندارد. گوگل یک سری نشانه‌ها را به حافظۀ خود می‌سپارد و بر اساس آن‌ها نتایج را در SERPs (صفحه نتایج) طبقه‌بندی می‌کند.

استفاده از اسکیما تاثیر زیادی روی سئوی سایت دارد و باعث می‌شود موتورهای جستجو راحت‌تر با سایتتان ارتباط برقرار کرده و بهتر آن را درک کنند. قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماست و باعث می‌شود در  صورت رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو رتبۀ خوبی بگیرید.

قبلاً در مقالات مختلف نوین صحبت‌های پراکنده‌ای پیرامون اسکیما داشتیم؛ اما در مقالۀ امروز می‌خواهیم بیشتر بحث نشانه‌گذاری اسکیما را باز کنیم و با زیر و بم آن آشنا شویم. در این مقاله روش‌های مختلف افزودن اسکیما به وب‌سایت را یاد می‌گیرید، یاد می‌گیرید که چگونه با کدهای میکرودیتا و JSON-LD اسکیما مارکاپ را انجام دهید و در نهایت خودتان می‌توانید کار نشانه‌گذاری صفحات مختلف سایتتان را انجام دهید. خب، آماده‌اید شروع کنیم؟
نشانه گذاری اسکیما یا Schema Markup چیست؟

اگر با سئو آشنایی خوبی داشته باشید، حتماً می‌دانید که در سئوی داخلی (On-site SEO) انجام کارهایی مثل رعایت تگ عنوان، ساختار متن ب استفاده از H1، H2، H3، قرار دادن تگ Alt برای عکس‌ها و بهینه‌سازی کلمات کلیدی تا چه حد اهمیت دارد. در واقع انجام سئوی داخلی خواندن و فهم صفحه را برای موتورهای جستجو راحت‌تر می‌کند.

نشانه‌گذاری اسکیما نیز بخشی از سئوی داخلی سایت شماست. نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup) به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری راجع به محتوای صفحه به دست آورند. در کل به عمل نشانه‌گذاری صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و یاهو) Schema Markup یا نشانه‌گذاری اسکیما (یا شِما) می‌گویند. برای مثال با اسکیما می‌توانید به گوگل بگویید که در این صفحه مقاله‌ای دربارۀ یک "کتاب" با عنوان "باغ ملی" نوشتۀ "کورش اسدی" داریم که کاربران "امتیاز" 4 از 5 را به آن داده‌اند.
فایدۀ استفاده از کدهای اسکیما چیست؟

بگذارید با یک مثال مزایای اسکیما را به شما بگویم. لطفاً نام فیلم ایرانی "کاغذ بی خط" را در گوگل سرچ کنید یا اینکه تصویر زیر را با دقت نگاه کنید.

اسکیما-چیست

در تصویر بالا، به لینک‌های IMDb، فیلیمو و ویکی‌پدیا خوب توجه کنید. فکر می‌کنید گوگل این سایت‌ها را چگونه شناسایی کرده و در گراف دانش خود قرار داده است؟ بله؛ کاملاً درست است، با استفاده از کدهای اسکیما! در واقع اسکیما به شما این شانس را می‌دهد که در لیست نتایج اولیۀ گوگل و از آن مهم‌تر، در گراف دانش گوگل (همین کادر حاوی اطلاعات در سمت راست صفحه نتایج) قرار بگیرید و از آن‌جا لینک دریافت کنید. این لینک‌ها از ارزش بسیار زیادی برخوردارند، چرا که تعداد زیادی از کاربران آن‌ها می‌بینند، روی آن‌ها کلیک می‌کنند و سایت شما را می‌خوانند.

در تصویر زیر نمونۀ دیگری از کاربردهای کد اسکیما را مشاهده می‌کنید. ستاره‌هایی که در بسیاری از نتایج گوگل می‌بینید با استفاده از اسکیما نشانه‌گذاری شده‌اند و تعداد آرا و میانگین امتیاز داده شده به یک محصول یا مقاله را نشان می‌دهند.

یک نکته: درست مانند ورزش کردن و تغذیۀ سالم که برای سلامتی هر فردی لازم است اما تعداد کمی از افراد آن را رعایت می‌کنند، تعداد سایت‌های ایرانی که از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما استفاده می‌کنند هم کم است. برای همین می‌توان گفت که رقابت چندانی برای قرار گرفتن در گراف دانش گوگل در نمی‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از این کدها در ریچ اسنیپت و گراف دانش گوگل (نتایج سمت راست SERPs) بدرخشید (البته به شرط آن‌که زود بجنبید و محتوای مناسبی هم تولید کرده باشید).
در کدام قسمت‌های سایت می‌توانیم از اسکیما استفاده کنیم؟

موتورهای جستجو می‌توانند داده‌های زیرا را که با استفاده از قوانین اسکیما نشانه‌گذاری شده‌اند، شناسایی کنند:

    تصاویر
    نویسنده
    تاریخ انتشار
    آخرین ویرایش
    عنوان صفحه
    فرمت صفحه (مثلاً .blog)

این‌ها مواردی بودند که در همۀ وب‌سایت‌ها قابل استفاده‌اند؛ اما اگر دوست دارید لیستتان را بزرگتر کنید و با سایر کدهای نشانه‌گذاری اسکیما آشنا شوید، به وبسایت Schema.org بروید و با تمام ظرفیت‌های آن آشنا شوید.
Schema.org چیست؟

در سال 2011 بود که وب‌سایت Schema.org، یک همکاری تجاری را با موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو شروع کرد و وظیفۀ یکپارچه‌سازی ساختار داده‌های موجود در سطح اینترنت را بر عهده گرفت. در واقع schema.org دایره‌المعارفی از آیتم‌های نشانه‌گذاری است و زبانی استاندارد و قابل فهم را برای موتورهای جستجو ارائه داده است. موتورهای جستجو بر اساس آیتم‌های تعریف شده در این سایت داده‌ها را طبقه‌بندی کرده، ساختار آن‌ها را بررسی می‌کنند و از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کنند.

آی تی من بازدید : 53 چهارشنبه 24 دی 1399 نظرات (0)

در چند سال اخیر، باورهای اشتباه فراوانی درباره چگونگی عملکرد موتورهای جستجو شکل گرفته‌اند. سئوکارهای تازه‌کار معمولا به خاطر این باورهای نادرست دچار اشتباهات فراوانی می‌شوند و وضعیت سئوی سایت را به خطر می‌اندازند. در مقالۀ امروز، به زبان ساده توضیح خواهیم داد که واقعیت‌ داستان از چه قرار بوده و داستان‌هایی که هرگز نباید باور کنید چه هستند. در ابتدا بیایید ببینیم که به سراغ چه مواردی نباید رفت.
 ثبت‌نام در موتورهای جستجو  (Search Engine Submission)

در عصر سئوی کلاسیک (اواخر دهۀ 1990میلادی) موتورهای جستجو نوعی فرم ثبت‌نام (Submission Form) داشتند که وبمسترها و صاحبان سایت‌ها اطلاعات کلیدی و کلیدواژه‌های سایت خود را وارد می‌کردند. اندکی بعد از ثبت این اطلاعات ربات‌ها و خزندگان موتور جستجو وارد سایت شده و شروع به بررسی و ایندکس‌ کردن سایت‌ها می‌کردند. بله سئو در آن زمان به همین سادگی بود!

متاسفانه این فرآیند چندان خوب پیش نرفت. چرا؟ چون بسیاری از این ثبت‌نام‌ها در واقع چیزی نبودند به جز تعدادی اسپم و این خود در کیفیت نتایج جستجو تاثیری منفی می‌گذاشت. از سال 2001 تاکنون، موتورهای جستجو نه تنها از شما تکمیل فرم ثبت نام را درخواست نمی‌کنند بلکه عملاً این روش منسوخ شده است.

تمامی موتورهای جستجو امروزه اعلام می‌کنند که به ندرت از آدرس‌های ثبت شده در فرم ثبت نام  استفاده می‌کنند و روش اصلی کار آنها بررسی لینک‌ها از دیگر سایت‌ها است. به عبارت دیگر، دریافت لینک از سایت‌های دیگر محتوای شما را به صورت طبیعی در معرض دید موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

البته شما هنوز هم می‌توانید در برخی موتورهای جستجو (از جمله bing) فرم‌های ثبت‌نام را ببینید، اما این فرم‌ها بقایای گذشته هستند و در سئوی مدرن جایی ندارند.
برچسب‌های متا  (Meta Tags)

زمانی بود که برچسب‌های متا بخش مهمی از فرآیند سئو به حساب می‌آمدند. کار شما این بود که کلیدواژه‌های مهم (همان‌هایی که می‌خواستید در گوگل رتبه بگیرند) را مشخص می‌کردید و در قسمت برچسب‌های مطلب وارد می‌کردید. وقتی که کاربران به دنبال آن کلمات می‌گشتند، صفحه یا سایت شما می‌توانست برای آنها نمایش داده شود. اما... این روش هم به سرعت رو به نابودی رفت. می‌دانید چرا؟ چون خیلی از سایت‌ها با استفادۀ بیش از اندازه از برچسب‌های بی‌ربط و اسپم موتورهای جستجو را دچار اشتباه می‌کردند و بدون اینکه کار خاصی بکنند یا محتوای با ارزشی داشته باشند در بین نتایج اولیۀ گوگل جا خوش می‌کردند.

برچسب‌های دیگر، به خصوص برچسب عنوان (Title Tag) و برچسب توضیحات متا(Meta Description Tags) آنهایی هستند که در سئوی مدرن اهمیت زیادی دارند. علاوه بر این، متاتگِ Robots ابزاری بسیار مهم برای کنترل دسترسی ربات‌های خزنده است. با استفاده از متا تگ‌های Robots می‌توانید مسائل مهم را به موتور جستجو  بفهمانید. برای مثال دستور nofollow کارش این است که به گوگل بگوید این لینک هیچ ارزشی ندارد و لازم به پیگیری آن نیست. البته درست است که دانستن عملکرد متا تگ‌ها مهم است، اما خیلی وقت است که تمرکز اصلی سئو روی آن نیست.
استفاده بیش از حد از کلیدواژه‌ها  (Keyword Stuffing)

تا به حال صفحاتی را دیده‌اید که به نظر شبیه اسپم می‌آیند؟ به عنوان مثال این عبارت‌ها را ببینید:

"دانلود فصل 7 سریال بازی تاج و تخت / قسمت هفتم یا کیفیت HD اضافه شد / دانلود زیرنویس فارسی سریال گیم آور ترونز / برای دانلود قسمت 7 فصل 7 گیم آو ترونز، اینجا کلیک کنید / مشاهده تریلر فصل 7 گیم آو ترونز ..."

قسمت جالب‌تر اینجاست که در ادامه مطلب، با انبوهی کلمه مواجه می‌شوید که شامل نام سریال به انگلیسی و فارسی به تفکیک تمامی فصل‌ها و قسمت‌ها، نام تک تک بازیگران و کاراکترهای آنها در فیلم، دانلود زیرنویس به تمامی فرم‌ها و زبان‌های ممکن و هر چیزی که ممکن است به نوعی به این سریال محبوب ربط پیدا کند می‌شود.

بسیاری از وبمسترها بر این باورند که "ترافیک مناسب کلیدواژه‌ها" یعنی استفاده بسیار زیاد از تک تک کلمات کلیدی مربوط به موضوع. اما نکته اصلی اینجاست که:

استفاده بیش از حد از کلیدواژه

البته که کلیدواژه‌ها برای موتورهای جستجو اهمیت دارند اما امروزه موتورهای جستجو هوشمندتر از آنی هستند که فریب این گونه محتوا را بخورند. وجود 10 کلیدواژه بیشتر نسبت به حالت عادی، ارزش آن را ندارد که موتور جستجو شما را به عنوان فرستنده اسپم فرض کند. از کلمات کلیدی به صورت منطقی، به اندازه و هوشمندانه استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنم مطلب زیر را بخوانید و با نحوۀ کار برچسب‌ها در سایت به خوبی آشنا شوید:

    راهنمای کامل برچسب ها: چگونه سایت خود را به گند نکشیم؟

استفاده از تبلیغات پولی برای بهبود نتایج طبیعی جستجوها

این هم یکی دیگر از افسانه‌های مربوط به سئو که با واقعیت تطابق چندانی ندارد: تبلیغات در موتورهای جستجو (به صورت پرداخت به ازای کلیک یا PPC) رتبه ارگانیک شما را در نتایج جستجو ارتقاء می‌دهد.

در واقع، تا به حال هیچ شواهدی بر اینکه تبلیغات پولی در موتورهای جستجو، تاثیر مستقیمی بر نتایج طبیعی جستجو داشته باشد دیده نشده است. گوگل، بینگ و یاهو هر سه تمهیداتی اندیشیده‌اند که از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کنند.

تبلیغ‌کنندگان در گوگل هر ماهه میلیون‌ها دلار پول خرج می‌کنند و همچنان در نتایج ارگانیک جستجو به جایگاه خاصی نمی‌رسند. پس در اینجا هم تکرار می‌کنیم: آنچه در اینجا اهمیت دارد فقط و فقط کیفیت و جذابیت محتوای سایت شماست نه پولی که برای نمایش سایت‌تان در صفحه اول جستجو خرج می‌کنید.

آی تی من بازدید : 23 سه شنبه 23 دی 1399 نظرات (0)

الگوریتم‌های گوگل تمامی ندارند و یکی از یکی جالب ترند. خود من از زاویه دید یک کاربر معمولی که روزانه چندین جستجو با گوگل انجام می‌دهم خیلی خوشحال می‌شوم که می‌بینم این موتور جستجو تا این حد به فکر کاربران است و مدام در تلاش است که جستجو را برای آن‌ها راحت‌تر کرده و نتایج خوبی در اختیار آن‌ها بگذارد.

خب، اگر یادتان باشد قبلاً در مورد الگوریتم‌های پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار و کبوتر صحبت کرده بودیم. در مقالۀ امروز نیز می‌خواهیم یکی دیگر از این الگوریتم‌ها، یا بهتر بگویم آپدیت‌ها را بررسی کنیم. آپدیت نسبتاً جدیدی که Fred نام دارد و یک شبه با تغییراتی که در رتبه‌بندی سایت‌ها ایجاد کرد دلهره را به جان خیلی از کارشناسان سئو و وبمستران انداخت.
داستان الگوریتم فرد گوگل از کجا شروع شد؟

داستان از این قرار بود که در 17 اسفند سال 95 (7 مارچ 2017) همهمه‌ای بین وبمستران به راه افتاد و برخی وحشت‌زده به نتایج صفحۀ جستجو چشم دوختند. در آن زمان روایت‌های پراکنده‌ای از تغییرات ایجاد شده در نتایج موتور جستجوی گوگل به گوش می‌رسید؛ اما گوگل طبق معمول در مورد تغییرات ایجاد شده سکوت کرد و اطلاعات خاصی در اختیار وبمستران نگذاشت.

وبمستران این تغییرات را نتیجه آپدیت جدید الگوریتم می‌دانستند و به رمزگشایی آن پرداخته و اطلاعاتی را در اختیار دیگران گذاشتند. در این مقاله به بررسی این آپدیت خواهیم پرداخت؛ اما بیایید اول نگاهی به داستان نه چندان جالب نامگذاری Fred بیاندازیم.

درست دو روز بعد از شروع تغییرات موتور جستجوی گوگل، طی یک شوخی بی‌مزه نام Fred برای این آپدیت انتخاب شد. داستان این شوخی از آن‌جا شروع شد که رایان جونز (مدیر سئوی Sapient Razorfish) در یک توئیت اظهار کرد: "کسانی که با گری ایلایس (متخصص توسعه موتور جستجوی گوگل) رفیق نیستند، حتماً بی‌خبرند که او تمام چیزهایی که اسم ندارند را fred صدا می‌زند. ماهی‌ها، آدم‌ها یا هرچیزی که فکرش را بکنید."

نام-گذاری-الگوریتم-فرد-گوگل

چند ساعت بعد از این توئیت، باری شوارتز (از متخصصان موتورهای جستجو) از گری ایلایس پرسید که آیا می‌خواهد اسمی برای آپدیت جدید انتخاب کند؟

گری هم با کنایه به شوخی رایان در جواب گفت: "از این به بعد هر آپدیت غیر رسمی را با اسم Fred خواهیم شناخت."

نام-گذاری-الگوریتم-فرد-گوگل

و... اینگونه بود که فرد متولد شد.
فرد واقعاً چیست؟

دقت کنید که فرد یک الگوریتم نیست. Fred آپدیتی است که به هستۀ اصلی موتور جستجو اضافه شد و باعث شد تغییراتی در رتبه‌بندی سایت‌ها ایجاد شود.
هدف گوگل از آپدیت فرد چه بود؟

گوگل حتی بعد از تایید رسمی این الگوریتم هم اطلاعاتی راجع به آن منتشر نکرده است. در ابندا فقط اینگونه به نظر می‌رسید که سایت‌هایی با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت جریمه شده‌اند؛ اما فقط همین نبود، کارشناسان سئو با نبش قبر سایت‌های جریمه شده به اطلاعات دیگری دست یافتند.

آن‌ها دریافتند که Fred سایت‌هایی را که از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه استفاده می‌کنند و با محتوای بی‌کیفیت و حجم زیادی از تبلیغات اسپم در حال پول درآوردن هستند هدف قرار داده است. در این سایت‌ها تجربه کاربر (UX) عملاً هیچ اهمیتی نداشته و آنچه که مهم است کسب سود بیشتر است.

بسیاری از این سایت‌ها تجربه کاربر را فدای کسب درآمد خود کرده و تبلیغات زیادی را به او تحمیل می‌کردند. البته برخی از این سایت‌ها بعد از اینکه از این موضوع مطلع شدند با کاهش تبلیغات جایگاه نسبتاً بهتری در گوگل گرفتند. مانند سایت زیر که با بهبود تجربه کاربری، انتشار محتوای با کیفیت و سئوی تکنیکال، به مرور جایگاه قبلی خود را به دست آورده است:

تاثیر-الگوریتم-فرد
چه سایت‌هایی سخت‌ترین ضربه را از الگوریتم فرد خوردند؟

طی اقدامی  مفید سایت seroundtable.com لیستی از 100 سایت مختلف که بعد از آپدیت فرد جایگاه خود را در نتایج جستجو ازدست داده بودند منتشر کرد؛ سپس بری شوارتز به بررسی این 100 سایت پرداخت و نتایج جالبی از آن‌ها به دست آورد. او فهمید که اکثر این 100 سایت خصوصیات مشابهی دارند؛ از جمله اینکه محتوای قرار گرفته در آن‌ها به شدت ضعیف و به درد نخور است و تبلیغات به شکلی کاملاً آزاردهنده در آن‌ها قرار یا ظاهر می‌شود، کاربر مجبور است برای خواندن محتوایی که ارزش چندانی هم ندارد مدام روی لینک‌های مختلف کلیک کند، صفحات تبلیغاتی پی در پی به شکل Pop-Up باز می‌شوند و در کل درصد تبلیغ در سایت بیشتر از محتوای آن بود.
الگوریتم Freshness گوگل چیست؟حتما بخوانید: الگوریتم Freshness گوگل چیست؟

آپدیت فرد یک روی دیگر هم دارد. این آپدیت سایت‌هایی را که از سایت‌های درب و داغون و پر از تبلیغات، بک‌لینک گرفته بودند را نیز جریمه کرد. آیا می‌دانید چرا؟

برای جواب دادن به این سوال بیایید خودمان را جای گوگل بگذاریم. آیا به سایت‌هایی که در آن‌ها محتوای مفیدی وجود ندارد و تجربه کاربری خوبی برایتان رقم نمی‌زنند اعتماد می‌کنید؟ مسلماً جوابتان منفی است. خب گوگل هم مانند شماست. گوگل هم به چنین سایت‌هایی اعتماد ندارد و می‌داند که آن‌ها به دلیل کیفیت مطالب یک سایت به آن لینک نمی‌دهند، بلکه برای آن‌ها صرفاً پول اهمیت دارد، نه کاربری که قرار است به سایت مقصد مراجعه کند.

به دو اسکرین شاتی که از صفحه آنالیتیکس یکی از کاربران گرفته شده است نگاه کنید:

آپدیت-فرد-گوگل
الگوریتم-فرد-گوگل

این سایت بر خلاف سایت‌هایی که ویژگی‌هایشان را بیان کردیم یک شبه پیشرفت کرده و از همان شب هفتم مارچ ترافیک آن 125% افزایش داشته است.

اگر دوست داشتید یک نمونه از سایت‌هایی را که توسط فرد جریمه شده‌اند ببینید اینجا را کلیک کنید. همانطور که می‌بینید این سایت تجربه کاربری جالبی ندارد و وارد هر مطلب که بشوید محتوایی ناقص و بی‌کیفیت قرار داده شده است.

به دنبال افزایش فروش چندبرابری هستید؟
ما به شما کمک می‌کنیم با تبلیغات گوگل و کمترین هزینه در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
تبلیغات گوگل ادز021-41897070داخلی 2

چه کار کنیم که از جریمۀ Fred در امان بمانیم؟

ببینید، همانطور که گفتم فرد آپدیتی برای هستۀ مرکزی موتور جستجو است و آن را بهتر کرده، نه بخشی جداگانه (مثل الگوریتم پاندا) که بعداً اضافه شده؛ پس نمی‌توان گفت که فرد وبسایت‌ها را جریمه می‌کند. این کل موتور جستجوی گوگل است که روی سایتتان نظارت می‌کند، آن را بررسی می‌کند و اگر خلاف قوانین حرکت کرده باشید شما را جریمه می‌کند؛ پس لازم است که یک سری دستورالعمل کلی را رعایت کنید تا گیر فرد و ربات‌های دیگر گوگل نیافتید. این دستورالعمل‌ها را می‌توانید در مقاله سئو چیست که حاوی چک لیست سئوی داخلی و خارجی سایت است بخوانید. اما نکاتی که تاحدی مربوط به آپدیت فرد هستند را در ادامه مرور خواهیم کرد.
نکتۀ اول: محتوا، محتوا و باز هم محتوا

high-quality-contentپر کردن محتوا با کلمات کلیدی یا حتی رعایت چگالی در کلمات کلیدی دیگر جواب نمی‌دهد. وقتی پای کیفیت محتوا وسط باشد در وهلۀ اول باید کاربران را در نظر بگیرید و محتوا را برای آن‌ها تولید کنید. اگر می‌خواهید محتوای با ارزش تولید کنید حتماً به نکات زیر کنید:

    تا جای امکان سعی کنید مقالاتتان مشابه مقالات دیگر با موضوعات مشابه نباشد.
    مقالاتی بنویسید که برای مخاطب هدفتان جذاب و دسته اول باشند و جواب سوالات آن‌ها را بدهند.
    از ابزارهای آنالیز سایت کمک بگیرید تا ببینید کدام مطالب بیشترین ترافیک را برای سایتتان آورده‌اند.
    با استفاده از ابزارهای آنالیز سایت بانس ریت و مدت زمان ماندن در صفحه را بررسی کنید.
    پست‌های منظم، اینفوگرافیک و محتوای همیشه سبز (محتوایی که ارزش آن همیشگی است و با گذشت زمان از اعتبار آن کم نمی‌شود) مواردی هستند که دنبال‌کننده‌های شما را زیاد می‌کنند و باعث می‌شوند کاربران دوباره به سایت شما سر بزنند. بالا رفتن نرخ بازگشت به سایت باعث افزایش اعتبار دامنۀ شما می‌شود.
    از محتوای ویدئویی استفاده کنید.
    در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید. فعالیت در این شبکه‌ها و دریافت لایک و فالوور سریع‌ترین راه برای کسب اعتبار از دست رفته است.

نکتۀدوم: تجربه کاربری خوبی طراحی کنید

UXاستفاده از وبسایت شما باید برای مخاطبان هدفتان راحت و لذت‌بخش باشد؛  پس اگر می‌خواهید کاربران تجربه خوبی از کار کردن با وبسایت شما داشته باشند از دستورالعمل‌های زیر کمک بگیرید:

    برای مخاطبان هدفتان پرسونا تعریف کرده و تجربه کاربری متناسب با آن‌ها طراحی کنید.
    از تست A/B برای فهمیدن اینکه مخاطبانتان چه چیزی را ترجیح می‌دهند استفاده کنید.
    از Heat Map برای پی بردن به این نکته که کاربران به کدام نقاط سایت بیشتر توجه کرده‌اند و با کدام بخش‌ها ارتباط برقرار نکرده‌اند استفاده کنید.

نکتۀ سوم: تناسب تبلیغات را در سایتتان رعایت کنید

الگوریتم-فرد-و-تبلیغاتتبلیغات یکی از حقایق دنیای اینترنت است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود. احتمالاً تا حالا خودتان هم با صفحاتی که پر از تبلیغات هستند و محتوای آن‌ها به خوبی دیده نمی‌شود برخورد داشته‌اید. مثلاً گاهی در اینترنت جستجو می‌کنیم "آموزش شطرنج" و وقتی صفحه‌ای را در موتور جستجو باز می‌کنیم، ابتدای آن تعداد زیادی تبلیغات بنری مختلف قرار گرفته، صفحه را رو به پایین اسکرول می‌کنیم؛ اما باز هم خبری از محتوا نیست و لینک‌هایی به صفحات یا سایت‌های دیگر وجود دارد. بله این سایت تا خرخره پر از لینک و بنرهای تبلیغاتی و Pop-Up است.

کاربران از اینگونه سایت‌ها متنفرند و فوراً آن را می‌بندند. این یعنی یک تجربه کاربری (UX) افتضاح و گوگل از چنین خطایی نمی‌گذرد. پس اگر می‌خواهید سایتتان از جریمه گوگل دور بماند تناسب تبلیغات را در سایتتان رعایت کرده و بیشتر از لینکهای نوفالو (Nofollow) به جای دوفالو (Dofollow) استفاده کنید.

توجه کنید که کاربر به هیچ وجه نباید برای خواندن محتوا مجبور به کلیک کردن و رفتن به صفحات متوالی شود. هدف شما باید این باشد که کاربر به راحتی به آن چیزی که می‌خواهد دسترسی پیدا کند.

این سایت نمونه‌ای از سایت‌های به‌دردنخوری است که گفتم. این شکلی نباشید!
نکتۀ چهارم: بک لینک‌ها را بازبینی کنید

بک-لینک-باکیفیتقدیم‌ها یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی سایت‌ها توسط گوگل، تعداد بک‌لینک‌های هر سایت بود. به این شکل که هر سایتی بک لینک بیشتری داشت رتبۀ بهتری هم می‌گرفت. البته گوگل خیلی زود فهمید که این مدل رتبه‌بندی موجب شده تا یک سری از صاحبان سایت‌ها از فروش لینک پولدار شوند (بدون آنکه سایت مقصد را خوانده باشند یا حتی از نظر موضوعی سنخیتی با آن داشته باشند) و همچنین سایت‌های بی‌کیفیتی هم در رده‌های بالا باشند. اما خب خوشبختانه طولی نکشید که گوگل این فاکتور را حذف و فاکتورهای بهتری را جایگزین آن کرد.

البته بک‌لینک‌ها هنوز هم تاثیر فوق‌العادۀ خود را در سئو دارند منتها به شرط آنکه از جای معتبر و قابل اعتمادی گرفته شده باشند. سایت‌های معتبر هم درست مثل آدمهایی می‌مانند که معتمد یک محله یا خانواده هستند و حرفشان برای همه سند است. اگر آن‌ها شما را تایید کنند پس حتماً کارتان درست است!
به‌روزرسانی هسته مارس ۲۰۱۹ (الگوریتم فلوریدا ۲) و داستان‌های پشت پرده!حتما بخوانید: به‌روزرسانی هسته مارس ۲۰۱۹ (الگوریتم فلوریدا ۲) و داستان‌های پشت پرده!

اگر تا کنون از لینک‌های خریدنی استفاده کردید و جایگاهی در نتایج گوگل ندارید، وقت آن است که به پاک‌سازی بپردازید. برای پاک کردن بک‌لینک‌های اسپمتان ابتدا توبه کنید و سپس با استفاده از ابزار Google Search Console به گوگل اعلام کنید که کدام لینک‌ها را نادیده بگیرد و از آنالیزشان بگذرد (برای اینکار باید لینک‌ها را Disavow کنید) . البته گوگل خودش پیشنهاد می‌دهد که اگر مقدور است با مدیران سایت‌ها صحبت کنی که لینک شما را پاک کنند، اما اگر هم نشد اشکالی ندارد آن‌ها را Disavow کنید.

نکته: گاهی اوقات خودتان از روش لینک‌های اسپم استفاده نمی‌کنند اما رقبا برای اینکه سایت شما را زمین بزنند از این روش استفاده می‌کنند. در چنین مواقعی باید حواستان به بک‌لینک‌های دریافتی باشد، آن‌ها را با ابزارهایی مانند Semrush Backlinks رصد کنید، سپس از طریق سرچ کنسول گوگل برای Disavow کردن آن‌ها اقدام کنید.
دستورالعمل پایانی

اگر نظر من را بخواهید می‌گویم خیلی متتظر نباشید که ببینید گوگل چه آپدیتی می‌دهد و چه الگوریتمی به آن اضافه می‌شود؛ خودتان همیشه سعی کنید که در تولید محتوا و حتی طراحی سایت کاربرانتان را مد نظر قرار دهید و ببینید که آن‌ها چه چیزی را بیشتر می‌پسندند. بعد می‌توانید فکر کنید که حالا چطور سایت را برای گوگل قابل درک کنیم و به گوگل حسن نیتمان را نشان دهیم. گوگل روز به روز رفتار خود را به کاربران واقعی نزدیک‌تر می‌کند، پس اینکه همیشه کاربران را در اولویت قرار دهید چه الان و چه سال‌ها بعد ضرری که نخواهد داشت هیچ، بلکه به نفعتان هم خواهد بود!

الگوریتم-فرد-گوگل

به عنوان حسن ختام این مقاله پیشنهاد می‌کنم اگر دوست داشتید سری هم به مقالۀ تدوین استراتژی محتوا که توسط همکار خوبم الینا نوشته شده بزنید. در این مقاله بیشتر به اهمیت محتوا در بازاریابی و ارتباطی که با رفتار کاربران دارد پی برده و سپس با نحوه تدوین یک استراتژی کارامد برای سایت یا شبکه‌های اجتماعی‌تان آشنا می‌شوید.

آی تی من بازدید : 30 دوشنبه 22 دی 1399 نظرات (0)

+ یه سایت پیدا کردم برای افزایش بازدید سایت پول می‌گیره روزی ۱۰ هزارتا بازدید می‌زنه.

- که چی بشه؟ بازدید الکی هرچقدر هم زیاد بشه فایده‌ای نداره که.

+ حتی روی سئو هم تاثیر نداره؟

- اگر آخرش بازدید واقعی رو زیاد کنه شاید مشتری هم بیاره. تاثیرش اینطوری باشه خوبه.

این یک مکالمه واقعی بین من و یکی از مشتری‌‌ها بود. این مشتری صاحب کسب‌وکاری تازه راه‌اندازی شده است. او دنبال یک روش سریع برای افزایش بازدید سایت با ربات بود.

ما قبلاً به او توضیح داده بودیم که رتبه گرفتن سایتش در نتایج جستجوی گوگل طول می‌کشد، آگاه‌ شدن مردم از وجود این برند و محصولاتش نیاز به زمان دارد و خلاصه گفتیم که دنبال ترفندهای یک شبه نباشد.

البته که ما هم می‌دانیم امکان خرید بازدید سایت، نرم افزار افزایش بازدید سایت یا ربات‌هایی هستند که بازدید فیک می‌سازند؛ این ترفندها شاید در کوتاه مدت فایده‌ای داشته باشد اما در هر صورت هر کسب‌وکاری دنبال مشتری است.

مشتری‌هایی که انسان‌های واقعی هستند و برای هر خرید یا رفتارشان فکر می‌کنند.

درست است که افزایش بازدید واقعی سایت شاید چند ماه طول بکشد اما راه درستش همین است. افزایش بازدید همزمان با افزایش تعامل و افزایش نرخ تبدیل. در نهایت هم این بازدیدها درآمد شما را بیشتر می‌کنند.

ما می‌خواهیم راه‌های درست بالا بردن ترافیک یا همان بازدید را را در ادامه معرفی کنیم؛ قبل از رفتن سر اصل مطلب به یک نکته توجه کنید.
یک نکته مهم!

برای این که مقاله را الکی طولانی نکنیم و وقت شما هم با توضیح جزئیات و واضحات نگیریم، هرجا نیاز به توضیح بیشتر بود به مقاله‌های دیگر در آکادمی نوین لینک دادیم. کافی است با کلیات و اصل روش آشنا شوید بعد هرجا نیاز بود از مقالات دیگر استفاده کنید.

خب حالا اول برویم سراغ بهترین روش‌های افزایش بازدید سایت از گوگل بعد می‌رویم روش‌های غیر مرتبط با گوگل را معرفی می‌کنیم.
۱. افزایش بازدید با تولید محتوا

 

خیلی ساده و خلاصه‌اش کنیم.

مردم برای مشکلات، نیازها و چیزهایی که علاقه دارند در گوگل جستجو می‌کنند. ما به عنوان یک کسب‌وکار می‌توانیم درباره محصولات، خدمات یا هر چیز مرتبط دیگر تولید محتوا کنیم تا کاربران را به سایت خودمان بکشانیم. این محتوا می‌تواند مقاله در وبلاگ، ویدیو، پادکست، کلیپ‌های کوتاه در شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافی و... باشد.
شبکه های اجتماعی چگونه بر سئو سایت تاثیر می‌گذارند؟حتما بخوانید: شبکه های اجتماعی چگونه بر سئو سایت تاثیر می‌گذارند؟

هرچه این محتوا بهتر باشد، رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل می‌گیرد و در نتیجه بازدید سایت هم بیشتر خواهد شد. گفتنش به همین سادگی است اما در عمل به همین راحتی نیست!

وقتی می‌گوییم کار راحتی نیست چند دلیل دارد:

۱. محتوای منتشر شده باید واقعاً مفید و با کیفیت باشد.

۲. رقابت در بازاریابی محتوا هر روز شدید‌تر می‌شود.

۳. محتوای کپی شده کمک زیادی نمی‌کند و حتی می‌تواند آسیب‌زا باشد.

کمی بیشتر توضیح دهیم؟

اگر بتوانید محتوای مفید، با کیفیت و متناسب با نیازهای مخاطبان خودتان بسازید، مطمئن باشید گوگل هم شما را به رتبه‌های خوبی می‌رساند. به علاوه،‌ کاربرانی که یکبار با شما آشنا شوند و از محتوای شما خوششان بیاید، حتماً دوباره به سایت شما سر خواهند زد.

نکته مهم همینجاست؛ تمام بازاریابی محتوا فقط کسب رتبه در گوگل و افزایش بازدید نیست. کاربری که از محتوای شما لذت برده باشد به مخاطب وفادار و هوادار شما تبدیل خواهد شد. این مخاطب وفادار به مشتری شما تبدیل خواهد شد.

در واقع، گوگل نقطه آشنایی کاربر با شما است اما کار محتوا اینجا تمام نمی‌شود. محتوای شما می‌تواند در طول قیف فروش یا مسیر سفر مشتری، مخاطب را تا تبدیل شدن به مشتری وفادار همراهی و ترغیب کند.

اجازه دهید برای شما توضیح دهیم که چه محتوایی واقعاً برای شما بازدید کننده می‌آورد.
چه محتوایی بازدید کننده بیشتری می‌آورد؟

اگر این ۴ فاکتور را در تولید محتوا رعایت کنید، محتوای منتشر شده حتماً برای شما بازدید کننده می‌آورد. این بازدید کننده می‌تواند ارگانیک (یعنی از گوگل) یا مستقیم باشد.
اول. استراتژی داشته باشید

با توجه به این که تولید محتوا یک شبه نتیجه نمی‌دهد و گوگل هم یک تنبل به تمام معنا است، پس برای دستیابی به نتیجه باید یک نقشه و برنامه داشت.

استراتژی محتوا دقیقاً همین برنامه بلند مدت است. برنامه‌ای که در آن مشخص می‌کنید درباره چه موضوعاتی، در چه زمانی و به چه شکلی محتوا تولید کنید.

بدون استراتژی امکان دارد ما‌ه‌ها هزینه و زمان خودتان را روی تولید محتوا بگذارید اما در انتها متوجه شوید که هیچ فایده‌ای برای شما نداشته است.
بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟حتما بخوانید: بک لینک چیست و چطور بک لینک قوی بسازیم؟

اگر خودتان می‌خواهید استراتژی بچینید، اول مقاله آشنایی با استراتژی محتوا را بخوانید. بعد به سراغ مرحله تخصصی‌تر بروید؛ ما یک دوره جامع برای تدوین استراتژی محتوا هم در آکادمی داریم که از کلیات تا جزئیات یک استراتژی عالی برای گرفتن نتیجه تضمینی را آموزش داده‌ایم.

اگر هم خودتان وقت و حوصله استراتژی نوشتن را ندارید، بخشی از خدمات ما در نوین تدوین استراتژی محتوا برای کسب‌وکارها است. یعنی کسب‌وکار و سایت شما را بررسی می‌کنیم و یک استراتژی ۶ ماهه یا بیشتر برای شما می‌نویسیم.
دوم. برای مخاطب + گوگل محتوا بنویسید

تولید محتوای کاربرپسند در اولویت است اما گوگل هنوز به آن قدرت و هوشمندی نرسیده است که مثل یک انسان محتوای خوب را از بد تشخیص دهد. پس باید بین کاربرپسندی و گوگل‌پسندی تعادل برقرار کنید.

با این که هوش مصنوعی و الگوریتم‌های گوگل هر روز قوی‌تر و قوی‌تر می‌شوند اما هنوز هم باید در انتخاب و توزیع کلمات کلیدی در متن، نوشتن میان‌تیترها و... براساس اصول سئوی محتوا کار کنیم.

در وبلاگ نوین کلی مقاله برای آموزش تولید محتوای با کیفیت پیدا می‌کنید. برای یادگیری سریع‌تر و پروژه‌محور، دوره‌های ویدیویی آنلاین تولید محتوا در آکادمی نوین را پیشنهاد می‌کنیم.
سوم. ۸۰ درصد خلق ارزش ۲۰ درصد تبلیغ

بازاریابی محتوا یکی از روش‌های بازاریابی ربایشی است. یعنی شما با خلق چیزهای ارزشمند مشتری را به سمت کسب‌وکار یا محصولتان جذب می‌کنید.

پس هر نوع محتوایی که تولید می‌کنید باید هدف اصلی آن تولید ارزش باشد. یعنی مقاله‌ای بنویسید که مشکل کاربر را حل کند، او را برای خرید راهنمایی کند،‌ استفاده از ابزار یا مهارتی را آموزش دهد و ده‌ها هدف دیگر.

بعد در کنار این محتوای ارزشمند، محصول یا خدمات کسب‌وکارتان را معرفی و تبلیغ کنید. هیچ قانون الزامی برای این که چقدر تبلیغ کنید وجود ندارد اما ما توصیه می‌کنیم میزان تبلیغات شما از ۲۰ درصد محتوای شما بیشتر نباید.

خواندن کتاب بمب‌گذاری محتوا می‌تواند یک دید خوب برای درک درست از محتوای ارزشمند بدهد. محتوایی که هم خواننده‌ها دوستش دارند هم گوگل.
۲. افزایش بازدید با سئو

 

سئو فرآیندی است که دستش در دست محتواست. سئو یعنی انجام کارهایی در سایت یا بیرون سایت که در نهایت باعث بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل می‌شوند. مطالعه بیشتر...

به زبان ساده، در سئو ما کاری می‌کنیم که گوگل به سایت ما در مقابل رقبا رتبه بهتری بدهد. بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف هستند که گوگل بر اساس آنها مشخص می‌کند چه سایتی با نیازهای کاربر تناسب دارد و به آن رتبه بهتری می‌دهد.

سئو در کل به سه بخش تقسیم می‌شود.

خارجی: شامل کارهای بک‌لینک سازی، رپرتاژ،‌ سوشال سیگنال و...

داخلی: سئوی صفحه، لینک‌سازی داخلی،‌ عنوان‌ها، دسته‌بندی و تگ‌گذاری درست و...

تکنیکال: سرعت سایت، اسکیما، تجریه کاربری و...

برای افزايش بازديد جستجوی گوگل یا به عبارت دیگر ترافیک ارگانیک، باید کارهای زیادی انجام شود. توجه کنید که سئو یک فرایند یک شبه یا حتی یک هفته‌ای نیست. سئو یعنی بهینه‌سازی مداوم. یعنی همیشه رضایت و تجربه خوب را برای کاربران در نظر بگیریم و همیشه از تغییرات و استانداردهای جدید گوگل باخبر باشیم.

برای اطلاعات بیشتر روی لینک‌ها کلیک کنید و مقالات مرتبط را بخوانید.
۳. تبلیغات و ترافیک ارجاعی

 

یک خبر خوب و یک خبر بد برای شما دارم؛ اول خبر خوب را می‌گویم.
خرید دامنه منقضی شده: بهترین راهکار چیست؟حتما بخوانید: خرید دامنه منقضی شده: بهترین راهکار چیست؟

خبر خوب این که تبلیغات می‌‌تواند ترافیک بازدید سایت شما را ناگهانی تکان دهد!

خبر تقریباً بد این که تبلیغات اینترنتی تنوع زیادی دارد و هرکدام کلی ریزه‌‌کاری دارند. همین ریزه‌کاری‌ها باعث می‌شود خیلی‌ها به خوبی نتیجه نگیرند و بعد بگویند «کلی هزینه تبلیغ کردیم ولی نتیجه نگرفتیم».

تبلیغ اگر به درستی انجام شود حتماً در بازدید سایت تاثیرگذار است.

در مقاله انواع روش‌های تبلیغات خیلی کامل درباره راه‌های مختلف صحبت کردیم. اینجا هم مختصر و مفید فقط به چند روش که تاثیر بیشتری در افزایش بازدید سایت دارند اشاره می‌کنیم.
تبلیغات بنری

تبلیغات بنری به این صورت است که شما یک بنر (تصویر ثابت یا متحرک مثل گیف) طراحی می‌کنید و برای مدت زمان مشخصی آن را در وبسایت‌های معتبر و پربازدید قرار می‌دهید.

بازدید کننده‌ها با کلیک روی بنر وارد سایت شما می‌شوند.

این روش برای برندینگ و افزایش آگاهی از برند هم تاثیر خوبی دارد، اما نسبت هزینه به بازدید و نرخ تبدیل آن معمولا بالاست.

به همین دلیل اگر بودجۀ تبلیغات شما محدود است، این روش را به شما توصیه نمی‌کنم. اما اگر کسب و کار شما رشد خوبی داشته و به دنبال برندینگ هستید، بودجۀ تبلیغاتتان هم مناسب است، تبلیبغات بنری خیلی مناسب شماست و می‌تواند بازدید سایت شما را هم افزایش بدهد. برای آشنایی بیشتر با این روش به صفحه تبلیغات بنری مراجعه کنید.
رپرتاژ آگهی

آی تی من بازدید : 18 یکشنبه 21 دی 1399 نظرات (0)

اجازه دهید برای درک آسان‌تر فایل Robots.txt از یک مثال ساده شروع کنیم.

فرض کنید اولین بار برای انجام یک کار اداری وارد سازمان بزرگی می‌شوید؛ هیچ جایی را هم نمی‌شناسید. مدیران این سازمان هم چون می‌دانند مراجعه کننده‌ها همه‌جا را نمی‌شناسند، پس کنار در ورودی یک باجه اطلاعات درست کرده‌اند و یک یا چند نفر را مسئول راهنمایی و نگهبانی گذاشته‌اند. اگر این افراد راهنما و نگهبان نباشند، کل سازمان دچار هرج و مرج می‌شود. هرکسی برای انجام کارهایش راهروها را بالا و پایین می‌‌کند و کارمندان هم نمی‌توانند کارها را به درستی انجام دهند.

فایل Robots.txt در وبسایت‌ها نقش همین راهنماها و نگهبانان را دارد اما نه برای کاربرانی که وارد سایت می‌شوند، بلکه برای ربات‌هایی که برای بررسی سایت یا هر کار دیگری می‌خواهند در بخش‌های مختلف سایت سرک بکشند.

ربات؟!

خب بله دیگه. فقط آدم‌ها بازدید کننده سایت شما نیستند که. ربات‌هایی هستند که به دلایل مختلفی به سایت شما سر می‌زنند.

ربات‌ها در واقع نرم‌افزارهایی هستند که به صورت خودکار صفحه‌های مختلف را باز و بررسی می‌کنند.

ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند. این ربات‌ها هر روز چندین بار صفحه‌های سایت شما را بررسی می‌کنند. اگر وبسایت بزرگی داشته باشید، امکان دارد ربات‌های گوگل تا چند ده هزار بار در روز صفحه‌های سایت را بررسی کنند.

هر کدام از این ربات‌ها کار خاصی می‌کنند. مثلاً مهم‌ترین ربات گوگل یا همان Googlebot کارش پیدا کردن صفحه‌های جدید در اینترنت و دریافت آن برای بررسی‌های بیشتر توسط الگوریتم‌های رتبه‌بندی کننده است. پس ربات‌ها نه تنها ضرری برای سایت شما ندارند، بلکه باید خیلی هم از آنها استقبال کرد.

اما باید حواستان باشد که این ربات‌ها زبان آدمیزاد سرشان نمی‌شود! یعنی همینطور مثل چی سرشان را می‌ندازند پایین و سر تا پای سایت را بررسی می‌کنند. بعضی وقت‌ها هم ربات‌ها گوگل چیزهایی را که دوست نداریم هر کسی ببیند را برمی‌دارند می‌برند در سرورهای گوگل ذخیره می‌کنند و به عالم و آدم نشان می‌دهند. خب پس باید راهی باشد که جلوی آنها را بگیریم.

خوشبختانه دسترسی ربات‌ها به صفحه‌ها یا فایل‌ها را می‌توانیم کنترل کنیم.

می‌توانید با نوشتن دستورهایی ساده در یک فایل به نام Robots.txt جلوی ورود ربات را به بخش‌هایی از سایت بگیرید، به آنها بگویید اجازه ندارند وارد بخشی از سایت شوند یا دستوراتی خاص بدهید تا سرور میزبان سایت شما الکی مشغول ربات‌ها نشود و همینطور وبسایت خود را از نظر سئوی سایت بهینه‌سازی کنید.

در ادامه می‌خواهیم با جزئیات کامل درباره همین فایل مهم صحبت کنیم. قدم به قدم جلو می‌رویم تا ببینیم چطور می‌توان از فایل Robots.txt استفاده کرد؛ چطور می‌توانیم ربات‌ها را محدود کنیم، چطور از ایندکس شدن صفحه‌ها جلوگیری کنیم و در نهایت یک فایل Robots.txt عالی بسازیم.

اول ببینیم این فایل Robots.txt دقیقاً چیست و چه وظیفه‌ای دارد.
فایل Robots.txt چیست؟

فایل Robots.txt مثل یک مجوز دهنده به ربات‌ها است. وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند. در این فایل با چند دستور ساده مشخص می‌کنیم که ربات اجازه بررسی کدام صفحه‌ها را دارد و کدام صفحه‌ها را نباید بررسی کند.

مثل تصویر زیر که در آن اجازه دسترسی به پوشه‌ای به نام photos و اجازه دسترسی به صفحه‌ای به نام files.html را ندادیم.

همانطور که گفتیم مهم‌ترین ربات‌ها در اینترنت ربات‌های موتور جستجوی گوگل هستند پس ما در ادامه مقاله هرجا می‌گوییم ربات منظورمان ربات‌های گوگل است.

البته ربات‌های دیگری متعلق به سرویس ‌دهنده‌های مختلف اینترنتی هستند. بعد از خواندن این مقاله می‌توانید هر نوع رباتی را فقط با دانستن نامش محدود و کنترل کنید.
چرا باید فایل Robots.txt داشته باشیم؟

صاحبان وبسایت و وبمسترها می‌توانند ورود ربات‌ها به وبسایت را از راه‌های مختلفی کنترل کنند. کنترل کردن هم دلایل مختلفی دارد.
بررسی و تحلیل عملکرد محتوا و گزارش گیری از آنحتما بخوانید: بررسی و تحلیل عملکرد محتوا و گزارش گیری از آن

مثلاً تمام صفحات یک سایت از درجه اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. بیشتر وب‌مسترها علاقه‌ای ندارند تا پنل مدیریت وب‌سایت‌شان در موتورهای جستجوگر ایندکس شود و در اختیار عموم قرار گیرد یا اینکه برخی از صفحات سایت‌شان محتوای قابل قبولی ندارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهند آن صفحات توسط ربات‌ها بررسی نشوند. یا اگر وبسایتی دارید که هزاران صفحه دارد و بازدید کل سایت هم زیاد است، احتمالاً دوست ندارید منابع سرور شما (پهنای باند، قدرت پردازشی و ..) برای بازدید‌های پشت سرهم ربات‌ها مصرف شود.

robots.txt چیست؟

اینجا است که فایل Robots.txt نقش‌آفرینی می‌کند.

در حال حاضر، هدف اصلی فایل ربات محدود کردن درخواست‌های بیش از حد بازدید از صفحات وبسایت است. یعنی اگر ربات‌ها می‌‌خواهند روزی شونصد بار یک صفحه را بررسی کنند، ما با نوشتن یک دستور ساده در فایل Robot جلوی آنها را می‌گیریم تا بفهمند رئیس کیست!
آیا با فایل Robots.txt می‌توان صفحه‌ای را از نتایج جستجو حذف کرد؟

تا همین چند وقت پیش اگر می‌خواستید صفحه‌ای را به طور کامل از دید ربات‌های گوگل دور کنید و حتی در نتایج جستجو دیده نشود.، با دستور noindex در همین فایل امکان‌پذیر بود اما حالا کمی داستان پیچیده‌تر شده است.این فایل برای دور نگهداشتن صفحه‌ها از موتور جستجوی گوگل کمک زیادی به حذف صفحه از نتایج جستجو نمی‌کند.

گوگل اعلام کرد که برای حذف صفحه‌ها از نتایج جستجو، بهتر است از را‌ه‌های دیگری به جز فایل Robots.txt استفاده کنید. البته در حال حاضر می‌توان از این فایل برای خارج کردن فایل‌هایی مثل تصاویر، ویدیو یا صدا از نتایج جستجو استفاده کنید اما برای صفحات وب مناسب نیست.

راه‌های دیگر جایگزین برای حذف صفحه از نتایج جستجئی گوگل را در ادامه معرفی می‌کنیم.
آشنایی با ربات‌های گوگل

گوگل تعدادی ربات خزنده (Crawler) دارد که به صورت خودکار وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند و صفحه‌ها را با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه‌ای به صفحه دیگر پیدا می‌کنند.

لیست زیر شامل مهم‌ترین ربات‌های گوگل است که بهتر است بشناسید:

    AdSense -  رباتی برای بررسی صفحه‌ها با هدف نمایش تبلیغات مرتبط
    Googlebot Image - رباتی که تصاویر را پیدا و بررسی می‌کند
    Googlebot News - رباتی برای ایندکس کردن سایت‌های خبری
    Googlebot Video - ربات بررسی ویدیوها
    Googlebot - این ربات صفحات وب را کشف و ایندکس می‌کند. دو نوع Desktop و Smartphone دارد

هر کدام از این ربات‌ها به صورت مداوم، صفحه‌های وبسایت را بررسی می‌کنند. شما می‌توانید در صورت نیاز هرکدام از ربات‌ها را محدود کنید.

این که ربات‌های  خزنده هر چند وقت یک بار به سایت شما سر می‌زنند به چند فاکتور بستگی دارد. هر چه در طول روز تعداد بیشتری محتوا در وب‌سایت‌تان قرار بگیرد و تغییرات سایت اهمیت زیادی داشته باشد، ربات‌های جستجوگر دفعات بیشتری به سایت شما مراجعه می‌کنند. برای مثال، در وبسایت‌های خبری که همیشه در حال انتشار خبر و به‌روزرسانی اخبارشان هستند ربات‌ها با سرعت بیشتری صفحات را بررسی و ایندکس می‌کنند.

در سرچ کنسول بخشی به نام Crawl Stats وجود دارد که دفعات بررسی صفحه‌های سایت به صورت روزانه را نمایش می‌دهد. در همین صفحه، حجم دانلود شده توسط ربات‌ها و همینطور زمان بارگذاری صفحه‌ها را می‌توانید ببینید.
چرا فایل Robots.txt مهم است؟

این فایل به چند دلیل اهمیت دارد:
۱. مدیریت ترافیک ربات‌ها به وبسایت

مدیریت ترافیک ربات‌ها از این جهت اهمیت دارد که سرور میزبان وبسایت شما برای پردازش و بارگذاری صفحات برای ربات‌ها مشغول نشود. از طرف دیگر، اکثر سرورها یا میزبان‌های وبسایت از نظر پنهای باند و ترافیک محدودیت دارند؛ به همین دلیل مصرف ترافیک برای ربات‌ها مقرون به صرفه نیست.
۲. جلوگیری از نمایش صفحات یا فایل‌ها در نتایج جستجوی گوگل

اگر در فایل Robots دستور دهید که ربات‌های گوگل اجازه دسترسی به صفحاتی را ندارند، این صفحات کلاً بررسی نمی‌شوند اما هیچ تضمینی وجود ندراد که این صفحه در نتایج جستجوی گوگل ظاهر نشود.  امکان دارد ربات‌ها از طریق لینک‌هایی که به همان صفحه داده شده‌اند و کمک گرفتن از همان انکر تکست لینک، صفحه را ایندکس کنند. در حال حاضر بهترین راه برای حذف صفحه‌ای از نتایج جستجو، اضافه کردن دستور noindex در قسمت head صفحه‌ها است. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه‌هایی برای این کار وجود دارد و در غیر اینصورت باید از طراحی وبسایت خود بخواهید که امکاناتی برای افزودن این کد‌ها یا دستورات در قسمت هد هر صفحه فراهم کند.
گوگل ترندز چیست؛ آموزش استفاده از گوگل ترندز در سئو سایتحتما بخوانید: گوگل ترندز چیست؛ آموزش استفاده از گوگل ترندز در سئو سایت

در بخش‌های بعدی درباره حذف صفحه از نتایج جستجو کامل‌تر توضیح دادیم.
۳. مدیریت Crawl Budget

هرچه تعداد صفحات وبسایت شما بیشتر باشد، ربات‌های موتور جستجو زمان بیشتری برای خزیدن و ایندکس کردن صفحات نیاز دارد. همین زمان طولانی، روی رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

چرا؟ ربات خزنده موتور جستجوی گوگل (همان Googlebot خودمان!) دارای ویژگی به نام Crawl Budget است.

Crawl Budget در حقیقت تعداد صفحاتی از وب سایت‎تان است که ربات گوگل در یک روز آنها را خزیده و بررسی می‌کند. بودجه شما، یا همان تعداد صفحاتی که توسط Googlebot مشاهده می شوند، بر اساس حجم وب‌سایت شما (تعداد صفحات)، سلامت آن (عدم بروز خطا) و تعداد بک‌لینک‌های سایت‌تان تعیین می‌شود.

Crawl Budget به دو بخش تقسیم می‌شود. اولین بخش، Crawl Rate Limit (حد نرخ خزیدن) است و دومی Crawl Demand. خب ببینیم معنی هر کدام چیست و چه تاثیری دارند.

    Crawl Rate Limit

    ربات گوگل (Googlebot)، به شکلی طراحی شده است تا شهروند خوبی برای دنیای اینترنت باشد. خزیدن، اولویت اصلی این ربات است پس طوری طراحی شده که تا بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نگذارد. این بهینه‌سازی Crawl Rate Limit نام دارد که برای ارائه تجربه کاربری بهتر، تعداد صفحات قابل Crawl در یک روز را محدود می‌کند.

    به طور خلاصه، Crawl Rate Limit نشانگر دفعات ارتباط همزمان ربات گوگل با یک سایت در کنار دفعات توقف این ربات در عملیات خزش یا Crawling وب‌سایت است. نرخ خزش (Crawl Rate) می‌تواند بر اساس چند عامل تغییر کند:

        سلامت خزش (Crawl Health): اگر وب‌سایت سریع باشد و بتواند سیگنال‌ها را به سرعت پاسخ دهد، مطمئناً Crawl Rate بالا می‌رود، اما اگر وب‌سایت شما کند باشد یا در حین Crawl خطاهای سروری به وجود بیاید، نرخ خزش ربات گوگل کاهش می‌یابد.
        تعیین محدودیت در Google Search Console: صاحبات وب‌سایت‌ها می‌توانند میزان خزش وب‌سایت‌شان را کاهش دهند.

خب، هنوز Crawl Budget را به یاد دارید؟ بخش دوم آن، Crawl Demand نام دارد. گوگل Crawl Demand را به این شکل توضیح می‌دهد:

    Crawl Demand

    حتی اگر ربات گوگل به حد Crawl Rate تعیین شده نرسد، در صورتی که تقاضایی برای ایندکس شدن وجود نداشته باشد، شما شاهد فعالیت کمی از سوی ربات گوگل خواهید بود. دو فاکتوری که نقش مهمی در تعیین Crawl Demand (تقاضای خزش) دارند، عبارتند از:

        محبوبیت: یعنی آدرس‌هایی که در اینترنت محبوب‌تر هستند، بیشتر از دیگر آدرس‌ها خزیده می‌شوند تا در ایندکس گوگل تازه‌تر باشند.
        بیات شدن! (Staleness): گوگل طوری آدرس‌ها را ذخیره می‌کند که از قدیمی شدن آنها جلوگیری کند.

    به علاوه، اتفاقاتی که بر کل سایت تاثیر می‌گذارند مانند جا‌به‌جایی وب‌سایت، ممکن است میزان Crawl Demand را جهت ایندکس دوباره وب‌سایت بر روی آدرس جدید، افزایش دهند.

    در نهایت، ما با بررسی Crawl Rate و Crawl Demand، مقدار Crawl Budget یک وب‌سایت را تعریف می‌کنیم. در واقع Crawl Budget، تعداد URLهایی است که ربات گوگل می‌خواهد و می‌تواند ایندکس کند.

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 202
  • بازدید سال : 954
  • بازدید کلی : 3,198