loading...
آموزش سئو
آی تی من بازدید : 34 پنجشنبه 25 دی 1399 نظرات (0)

خودتان را بگذارید جای گوگل. وقتی با یک محلۀ جدید روبرو می‌شوید چه کار می‌کنید؟ به احتمال زیاد سعی می‌کنید آنجا را بشناسید و به ذهنتان بسپارید. چطور؟ از روی علایم و تابلوهایی که در آن‌جا نصب شده‌اند. گوگل نیز به همین شکل عمل می‌کند. گوگل از روی علایم و نشانه‌هایی که در سایتمان قرار داده‌ایم محتوای سایتمان را می‌فهمد و قصد و منظورمان را متوجه می‌شود. همانطور که ما نیازی نداریم تمام جزئیات یک محله، خیابان یا کوچه را به ذهنمان بسپاریم و با چند نشانه آنجا را به خاطر می‌آوریم، گوگل نیز نیازی به ذخیره کردن خط به خط محتوای ما ندارد. گوگل یک سری نشانه‌ها را به حافظۀ خود می‌سپارد و بر اساس آن‌ها نتایج را در SERPs (صفحه نتایج) طبقه‌بندی می‌کند.

استفاده از اسکیما تاثیر زیادی روی سئوی سایت دارد و باعث می‌شود موتورهای جستجو راحت‌تر با سایتتان ارتباط برقرار کرده و بهتر آن را درک کنند. قطعاً درک بهتر صفحات سایت به نفع شماست و باعث می‌شود در  صورت رعایت قوانین موتورهای جستجو و سایر اصول سئو رتبۀ خوبی بگیرید.

قبلاً در مقالات مختلف نوین صحبت‌های پراکنده‌ای پیرامون اسکیما داشتیم؛ اما در مقالۀ امروز می‌خواهیم بیشتر بحث نشانه‌گذاری اسکیما را باز کنیم و با زیر و بم آن آشنا شویم. در این مقاله روش‌های مختلف افزودن اسکیما به وب‌سایت را یاد می‌گیرید، یاد می‌گیرید که چگونه با کدهای میکرودیتا و JSON-LD اسکیما مارکاپ را انجام دهید و در نهایت خودتان می‌توانید کار نشانه‌گذاری صفحات مختلف سایتتان را انجام دهید. خب، آماده‌اید شروع کنیم؟
نشانه گذاری اسکیما یا Schema Markup چیست؟

اگر با سئو آشنایی خوبی داشته باشید، حتماً می‌دانید که در سئوی داخلی (On-site SEO) انجام کارهایی مثل رعایت تگ عنوان، ساختار متن ب استفاده از H1، H2، H3، قرار دادن تگ Alt برای عکس‌ها و بهینه‌سازی کلمات کلیدی تا چه حد اهمیت دارد. در واقع انجام سئوی داخلی خواندن و فهم صفحه را برای موتورهای جستجو راحت‌تر می‌کند.

نشانه‌گذاری اسکیما نیز بخشی از سئوی داخلی سایت شماست. نشانه‌گذاری اسکیما (Schema Markup) به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری راجع به محتوای صفحه به دست آورند. در کل به عمل نشانه‌گذاری صفحات مختلف سایت برای موتورهای جستجو (گوگل، بینگ و یاهو) Schema Markup یا نشانه‌گذاری اسکیما (یا شِما) می‌گویند. برای مثال با اسکیما می‌توانید به گوگل بگویید که در این صفحه مقاله‌ای دربارۀ یک "کتاب" با عنوان "باغ ملی" نوشتۀ "کورش اسدی" داریم که کاربران "امتیاز" 4 از 5 را به آن داده‌اند.
فایدۀ استفاده از کدهای اسکیما چیست؟

بگذارید با یک مثال مزایای اسکیما را به شما بگویم. لطفاً نام فیلم ایرانی "کاغذ بی خط" را در گوگل سرچ کنید یا اینکه تصویر زیر را با دقت نگاه کنید.

اسکیما-چیست

در تصویر بالا، به لینک‌های IMDb، فیلیمو و ویکی‌پدیا خوب توجه کنید. فکر می‌کنید گوگل این سایت‌ها را چگونه شناسایی کرده و در گراف دانش خود قرار داده است؟ بله؛ کاملاً درست است، با استفاده از کدهای اسکیما! در واقع اسکیما به شما این شانس را می‌دهد که در لیست نتایج اولیۀ گوگل و از آن مهم‌تر، در گراف دانش گوگل (همین کادر حاوی اطلاعات در سمت راست صفحه نتایج) قرار بگیرید و از آن‌جا لینک دریافت کنید. این لینک‌ها از ارزش بسیار زیادی برخوردارند، چرا که تعداد زیادی از کاربران آن‌ها می‌بینند، روی آن‌ها کلیک می‌کنند و سایت شما را می‌خوانند.

در تصویر زیر نمونۀ دیگری از کاربردهای کد اسکیما را مشاهده می‌کنید. ستاره‌هایی که در بسیاری از نتایج گوگل می‌بینید با استفاده از اسکیما نشانه‌گذاری شده‌اند و تعداد آرا و میانگین امتیاز داده شده به یک محصول یا مقاله را نشان می‌دهند.

یک نکته: درست مانند ورزش کردن و تغذیۀ سالم که برای سلامتی هر فردی لازم است اما تعداد کمی از افراد آن را رعایت می‌کنند، تعداد سایت‌های ایرانی که از کدهای نشانه‌گذاری اسکیما استفاده می‌کنند هم کم است. برای همین می‌توان گفت که رقابت چندانی برای قرار گرفتن در گراف دانش گوگل در نمی‌گیرد و شما می‌توانید با استفاده از این کدها در ریچ اسنیپت و گراف دانش گوگل (نتایج سمت راست SERPs) بدرخشید (البته به شرط آن‌که زود بجنبید و محتوای مناسبی هم تولید کرده باشید).
در کدام قسمت‌های سایت می‌توانیم از اسکیما استفاده کنیم؟

موتورهای جستجو می‌توانند داده‌های زیرا را که با استفاده از قوانین اسکیما نشانه‌گذاری شده‌اند، شناسایی کنند:

    تصاویر
    نویسنده
    تاریخ انتشار
    آخرین ویرایش
    عنوان صفحه
    فرمت صفحه (مثلاً .blog)

این‌ها مواردی بودند که در همۀ وب‌سایت‌ها قابل استفاده‌اند؛ اما اگر دوست دارید لیستتان را بزرگتر کنید و با سایر کدهای نشانه‌گذاری اسکیما آشنا شوید، به وبسایت Schema.org بروید و با تمام ظرفیت‌های آن آشنا شوید.
Schema.org چیست؟

در سال 2011 بود که وب‌سایت Schema.org، یک همکاری تجاری را با موتورهای جستجوی گوگل، بینگ و یاهو شروع کرد و وظیفۀ یکپارچه‌سازی ساختار داده‌های موجود در سطح اینترنت را بر عهده گرفت. در واقع schema.org دایره‌المعارفی از آیتم‌های نشانه‌گذاری است و زبانی استاندارد و قابل فهم را برای موتورهای جستجو ارائه داده است. موتورهای جستجو بر اساس آیتم‌های تعریف شده در این سایت داده‌ها را طبقه‌بندی کرده، ساختار آن‌ها را بررسی می‌کنند و از آن‌ها برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 188
  • بازدید سال : 940
  • بازدید کلی : 3,184